Reklama

Kościół

Europa niechrześcijańska – czy jest możliwa? Relacja z wykładu prof. Josepha Weilera

Europa niechrześcijańska – czy jest możliwa? -wykład na ten temat na rzymskim Angelicum, wygłosił prof. Joseph Weiler. Wystąpienie odbyło sie 19 października 2022 r. w ramach cyklu wykładów Janopawłowych.

[ TEMATY ]

wykład

Fot. Stefano Dal Pozzolo/teologiapolityczna.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesny sekularyzm w Europie objawia w dużym stopniu wrogim nastawieniem wobec religii chrześcijańskiej oraz jej kultury. Zjawisko to nazywam wręcz „chrystofobią” – mówił prof. Joseph Weiler w wykładzie wygłoszonym w ramach cyklu „JP II Lectures”, organizowanego przez Instytut Kultury św. Jana Pawła II na rzymskim Angelicum.

W problematykę tematu wprowadził zgromadzonych na sali oraz przed ekranami komputerów słuchaczy Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja oraz dyrektor programowy Instytutu Kultury Św. Jana Pawła II w Rzymie na Angelicum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rozpoczynając swoje wystąpienie, Joseph Weiler zadał pytanie o znaczenie terminu „chrześcijańska Europa”. Zdaniem Weilera intuicyjna odpowiedź jest dość oczywista, ponieważ wątki chrześcijańskie odnajdziemy w architekturze, malarstwie, muzyce, literaturze jak również w szeroko rozumianej kulturze politycznej, społecznej w całej Europie. To wszystko, z czym spotykamy się na co dzień. Nie oznacza to oczywiście, że całość szeroko rozumianej kultury europejskiej została ukształtowana przez chrześcijaństwo. Weiler przypomniał o wpływie myśli greckiej filozofii oraz prawa rzymskiego. Jednak aby odpowiedź na pytanie kim jest Europejczyk, nie sposób pominąć chrześcijańskiej tożsamości.

Reklama

Skoro kultura chrześcijańska jest czymś tak oczywistym dla tożsamości europejskiej, to, jak przyznał profesor Weiler, ze zdumieniem obserwował przed dwudziestu laty wielką debatę, jaka przetoczyła się w Europie. Miała ona miejsce podczas uchwalania konstytucji Unii Europejskiej i zawarcie w jej preambule odniesień dziedzictwa chrześcijańskiego. Ostatecznie owe odniesienia nie zostały umieszczone.

Zdaniem Josepha Weilera za ten specyficzny stosunek wobec chrześcijańskiej tożsamości Europy odpowiada między innymi dziedzictwo rewolucji francuskiej. Tradycja laickości państwa będzie podkreślała wolność religijną, jednak religia należy do sfery prywatnej, a nie publicznej. Obecność symboli religijnych w miejscach związanych z państwem będzie w konflikcie z tak rozumianą zasadą laickości.

Kolejnym powodem dla takiego stanu rzeczy jest zjawisko „chrystofobii”. Według Weilera jest to nowe zjawisko związane z sekularyzmem. Nie wyraża się ono w obojętności czy tolerancji wobec religii, ale we wrogości i antyreligijnym nastawieniu. W dalszej części profesor Weiler przedstawił inne rozumienie pojęcia „chrześcijańska Europa”. Będzie to krytyczna masa populacji praktykująca chrześcijaństwo. Oznacza to, że to osoby te uznają, że Jezus Chrystus jest Bogiem i akcpeptacja tego faktu ma to wpływ na codzienne życie tych osób. Jeśli przyjmiemy to za kryterium, to zdaniem Weilera nie możemy mówić o Europie jako chrześcijańskiej. Zwrócił także uwagę na częstą tendencję sprowadzania religii do zasad etycznych. Według Weilera jest to błąd, ponieważ religia jest znacznie głębszą tożsamością.

Następnie Joseph Weiler zaznaczył, że jego zdaniem sekularyzm wcale nie jest czymś neutralnym. Określił to zjawisko jako wybór sposobu, w jak budujemy naszą kulturę. Na koniec odwołał się do współczesnych dyskusji w filozofii politycznej dotyczących obecności religii w demokracji liberalnej. Przywołał pogląd wpływowego filozofa polityki, Johna Rawlsa, autora Teorii sprawiedliwości. Zdaniem Rawlsa w demokracji liberalnej dyskusja oraz konsensus polityczny powinien być oparty na racjonalnej dyskusji. Natomiast chrześcijaństwo nie wpisuje się w tak ujęty racjonalny dyskurs, ponieważ zakłada swoją niedyskusyjną prawdę, która pochodzi z Objawienia. To na zwrócił Weiler, to ograniczenie demokracji liberalnej, ponieważ wyróżnia ona tylko niektóre tożsamości w przestrzeni publicznej — na przykład równości płciowej, grup mniejszościowych. Powoduje to jednak dyskryminację tożsamości religijnej. Profesor Weiler przywołał refleksję Jana Pawła II oraz Benedykta XVI, którzy zwracali uwagę, że w rozwiązaniu tych antynomii potrzebny powrót do koncepcji prawa naturalnego.

2022-10-20 13:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Sokołowie o Syrii

Niedziela podlaska 22/2017, str. 8

[ TEMATY ]

spotkanie

wykład

Jadwiga Ostromecka

Wojciech Kempa

Wojciech Kempa
Z inicjatywy Andrzeja Brzezika, nauczyciela historii w ZS nr 1 im. K. K. Baczyńskiego, 9 maja w Sokołowie Podlaskim gościł Wojciech Kempa, dziennikarz i historyk, redaktor nowego kwartalnika o tematyce społeczno-politycznej „Magna Polonia”.
CZYTAJ DALEJ

Bp Osial: Kościół stara się robić wszystko, aby bronić lekcji religii

2025-02-20 18:13

[ TEMATY ]

katecheza

religia

bp Wojciech Osial

religia w szkołach

BP KEP

Bp Wojciech Osial

Bp Wojciech Osial

Kościół stara się robić wszystko, aby bronić lekcji religii. Nie chcemy wchodzić w spory polityczne, ale mamy prawo odwoływać się do tych instytucji, które aktualnie funkcjonują. A wyroki Trybunału Konstytucyjnego powinny być publikowane - mówi w wywiadzie dla KAI bp Wojciech Osial. Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP odpowiada w ten sposób m.in. na pytania o dalsze kroki prawne strony kościelnej w sporze z Ministerstwem Edukacji Narodowej o zasady nauczania religii w szkole. Odnosi się też do protestów rodziców i nauczycieli wobec nowego przedmiotu edukacja zdrowotna.

Ministerstwo Edukacji Narodowej konsekwentnie nie uwzględnia racji rodziców chcących posyłać swoje dzieci na lekcje religii oraz praw katechetów do wykonywania swojego zawodu. Ostatnią odsłoną tych działań jest zredukowanie z 2 do 1 godziny wymiaru tych lekcji. Tymczasem strona kościelna zakłada możliwość ograniczenia do jednej godziny tygodniowo, ale za zgodą biskupa diecezji i przy poszanowaniu miejsc, w których takiej potrzeby nie ma.
CZYTAJ DALEJ

Klinika Gemelli: nieznaczna poprawa stanu Ojca Świętego

2025-02-20 20:04

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/MASSIMO PERCOSSI

Klinika Gemelli

Klinika Gemelli

Stan kliniczny Ojca Świętego nieznacznie się poprawił. Nie ma gorączki, a jego parametry hemodynamiczne (tętno, ciśnienie krwi) pozostają stabilne - zapewnia w wieczornym komunikacie Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Dziś rano papież przyjął Eucharystię, a następnie poświęcił się pracy - czytamy w watykańskim komunikacie.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję