Reklama

Odpowiedzialna szkoła

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Twoje jutro zaczniesz dziś - hasło programu „«Szkolna Akademia Innowacji i Odpowiedzialności» - projekty rozwojowe dla szkół” przez 14 miesięcy było myślą przewodnią działań podejmowanych na rzecz uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli pięćdziesięciu łódzkich szkół. Projekt realizowany był przez Centrum Służby Rodzinie - organizację prowadzącą działalność pożytku publicznego w strukturze archidiecezji łódzkiej, a finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zadania, których głównym celem było wyrównywanie szans edukacyjnych, rozpoczęto 1 lutego 2007 r., a zakończono 31 marca 2008 r.

Innowacyjnie, ale odpowiedzialnie

„Rodzice odpowiedzialni za szkołę, nauczyciele odpowiedzialni za uczniów, uczniowie odpowiedzialni za swoje życie” - przesłanie projektu nadawało kierunek podejmowanym działaniom. Celowo połączono tutaj innowacje z odpowiedzialnością, wychodząc z założenia, że innowacyjny rozwój społeczności szkoły jest niemożliwy bez odpowiedzialności. Ta odpowiedzialność za edukację wymusza integralny rozwój kapitału ludzkiego, bowiem wszelki kryzys edukacji został w projekcie zdiagnozowany przede wszystkim jako kryzys osobowy. Aby zmienić tę sytuację, prowadzono zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, warsztaty, konferencje i szkolenia, wydawano publikacje, przekazywano nauczycielom pomoce dydaktyczne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Projekty dla szkół

W programie unikano akcyjności. Stawiano na trwałe, systemowe zmiany. Wszelkie działania podejmowane dla uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli były elementem tworzonego projektu rozwojowego, który był weryfikowany przez ekspertów. Starano się przy tym maksymalnie odciążyć pracowników szkoły i nie zakłócić potencjału, jaki powinni oni inwestować w edukację i wychowanie; dlatego czynności związane z organizacją zadań w ramach projektu wykonywało Centrum Służby Rodzinie, współpracując z dyrekcjami i nauczycielami szkół na zasadzie partnerstwa i doradztwa.
W programie udział wzięło 50 łódzkich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych; chętnych było dwa razy więcej. Wybrano te szkoły, które miały najwięcej uczniów dojeżdżających z obszarów wiejskich lub znajdujących się w innej, negatywnej sytuacji społecznej. Wśród zakwalifikowanych szkół były także młodzieżowe ośrodki wychowawcze dla młodzieży niedostosowanej społecznie i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla młodzieży niepełnosprawnej.

Reklama

Rezultaty

Początkowo zakładano, że program obejmie pomocą 15 tys. uczniów i 400 nauczycieli. Ostatecznie wzięło w nim udział ponad 22 tys. uczniów, z czego prawie 16 tys. uczniów skorzystało z warsztatów rozwijających umiejętności kluczowe (przede wszystkim odpowiedzialnego rodzicielstwa), 1000 z zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, ponad 600 zdobyło dyplom „Przyjaciel Miasta Łodzi” wydany za poznanie kultury społeczności lokalnej; przeszkolono prawie 2 tys. nauczycieli i 400 rodziców uczniów.
Uczniowie i nauczyciele otrzymali specjalnie przygotowane publikacje - mają one formę skoroszytową, kolorową, komiksową i dotyczą m.in. rodziny, metod rozpoznawania płodności, przeciwdziałania uzależnieniom, prawidłowej komunikacji. Wydano także plakat „Wybrane Procedury Postępowania Wobec Niepełnoletnich Uczniów w Szkole”, który w sytuacji kryzysowej pomaga nauczycielom podjąć szybką i właściwą decyzję.
Uczniowie uczestniczący w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych mogli zaprezentować swoje osiągnięcia i rozwój podczas uroczystej gali, zorganizowanej w teatrze z udziałem władz, rodziców i nauczycieli. Po wystąpieniach gości, m.in. bp. Adama Lepy, młodzież zaprezentowała dwie sztuki teatralne, taniec nowoczesny, śpiew i grę na bębnach. W foyer teatru udokumentowano rozwój uczniów, który dokonał się w ramach zajęć plastycznych, fotograficznych i dziennikarskich oraz wyświetlano zdjęcia z najciekawszych wydarzeń projektu. Po gali, z udziałem kilku tysięcy osób, odbył się koncert dla młodzieży. Wystąpił zespół „Full Power Spirit” - autor słynnego albumu „Dekalog” oraz o. Stan Fortuna - franciszkanin z USA, który wydał kilkanaście płyt i prowadzi centrum kultury dla młodocianych na Bronksie.

Reklama

Głos dla naszych beneficjentów

- Instruktor jest bardzo fajny - powiedziała przed kamerą Gosia. W ramach projektu starano się wyjątkowo uważnie dobierać trenerów zajęć i warsztatów. Profesjonalne zdolności prowadzących były bardzo ważne, ale stawiano także na umiejętności wychowawcze. Nierzadko dłużej niż same zajęcia trwały nieformalne rozmowy prowadzącego z uczestnikami, którzy dzielili się swoimi problemami i sukcesami. - To jest bardzo ciekawe. Pierwszy raz na to chodzę - mówi Marcin. - Wcześniej nie miałem takich zajęć. Nudziłem się - mówi Krzysiek.
- Odkryłem w sobie coś nowego. Jest coś fajnego w życiu, co może być bezpieczne - mówi Adrian. „Dzieci lepiej funkcjonują; Obserwuję większą otwartość i pewność siebie wraz ze zmianą zachowania na pozytywne (mniej agresji). Zwiększyła się frekwencja” - napisali w ankiecie nauczyciele z gimnazjum położonego w największej łódzkiej enklawie biedy. - Rodzicom też jest trudno - powiedziała pani pedagog, która w ramach projektu zorganizowała warsztaty z rodzicami.

Będą kolejne programy

Nie wszystko w projekcie udało się tak, jak chcieli organizatorzy. W planach Centrum Służby Rodzinie jest wykorzystanie doświadczeń „Szkolnej Akademii Innowacji i Odpowiedzialności” przy realizacji kolejnych programów. Współpraca organizacji kościelnych i pozarządowych oraz administracji publicznej potrafi zmienić bardzo wiele.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie dla deprawacji seksualnej w szkołach!

2024-07-22 13:45

[ TEMATY ]

edukacja seksualna

Fundacja Grupa Proelio

Adobe Stock

Rząd w perfidny sposób, pod przykrywką troski o zdrowie dzieci i młodzieży, planuje wprowadzić do szkół permisywną, deprawacyjną, edukację seksualną.

Ministrowie edukacji, zdrowia i sportu zapowiedzieli, że w zamian za Wychowanie do życia w rodzinie w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot, edukacja zdrowotna, którego elementem ma być edukacja seksualna. Zamiary rządu odnośnie treści, które będą przekazywane, jasno pokazuje to, że pokierowanie zespołem opracowującym podstawę programową i podręczniki do tego przedmiotu powierzono seksuologowi prof. Zbigniewowi Izdebskiemu, który od lat propaguje skrajnie szkodliwe postawy seksualne, radykalnie sprzeczne z wartościami, które wielu rodziców stara się przekazać swoim dzieciom.

CZYTAJ DALEJ

Prekursor monastycyzmu

Niedziela Ogólnopolska 8/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

patron

Adobe.stock.pl

Św. Jan Kasjan

Św. Jan Kasjan

Święty Jan Kasjan (ur. ok. 360 r. zm. 435 r.) to pierwszy rumuński święty – wydaje się, że przyszedł na świat właśnie na terenach dzisiejszej Rumunii.

Można powiedzieć, że ten święty, był – pisząc nieco kolokwialnie – omnibusem swoich czasów. Dlaczego? Otóż interesował się i chłonął całą ówczesną wiedzę, przede wszystkim filozofię i astronomię.

CZYTAJ DALEJ

Kto poniesie ogień olimpijski przed ceremonią otwarcia?

Ogień olimpijski przed piątkową ceremonią otwarcia igrzysk w Paryżu poniesie nie kto inny jak Snoop Dogg. 52-letni amerykański raper przejdzie z pochodnią ulicami Saint-Denis, położonego w północnej części aglomeracji Paryża, gdzie znajduje się Stade de France.

"Światowa gwiazda Snoop Dogg będzie niósł pochodnię na ostatnim odcinku drogi płomienia olimpijskiego" – napisał na platformie X burmistrz Saint-Denis Mathieu Hanotin.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję