Wraz z początkiem września odbyła się premiera sztuki „Gorzkie Żale/Świt” w reżyserii Joanny Gerigk. Tekst nabożeństwa pasyjnego z początku XVIII w. został odczytany we współczesnym kluczu przeżycia doświadczenia odejścia kogoś bliskiego.
Reżyserka stawia pytanie, jak żyć z poczuciem straty, a także odpowiedzialności za śmierć nawet jeśli nie przyczyniliśmy się do jej zaistnienia. Akcja na scenie została rozpisana na chór kobiet oraz tancerza. Od początku przedstawienia wyrażają one niezgodę na cierpienie, które je spotkało. Widzą w Jezusie to wszystko, co zraniło je w codziennym życiu, stąd refren „Jezu mój kochany” zostaje wręcz wykrzyczany.
Nie ma tam miejsca na tkliwe zawodzenie czy udawany smutek; jest ból który rozrywa, a odpowiednie pożegnanie Jezusa staje się drogą do wyjścia z traumy oraz powrotem do życia. Z wymową dzieła współgra mocny śpiew Agnieszki Makówki, Karoliny Szymańskiej-Maziarz i Katarzyny Tercz. Sztuka konfrontuje widza z sytuacją graniczną, do której niewątpliwie należy zmaganie życia i śmierci, a także stratą. Dziś to szczególnie aktualna tematyka, kiedy za naszą wschodnią granicą giną niewinni ludzie, zabijani chorym kaprysem jednego człowieka. Teatr „Logos” zaprezentował świetne przedstawienie u progu obchodów 35-lecia swojego powstania. Warto odwiedzić to niezwykłe miejsce na mapie łódzkiego Kościoła.
„Świat potrzebuje w kapłanach ojców, takich ojców, którzy przygarną każdego, także tego, którego przygarnąć trudno, który być może rzucił dziś w ciebie kamieniem złego słowa. Bo jedno jest pewne. Świat na nowo zjednoczyć może tylko miłość” - mówił ks. Krzysztof Wons SDS do księży archidiecezji gnieźnieńskiej przeżywających 15 marca jubileusz prezbiterów w Roku Świętym 2025.
Salwatorianin najpierw wygłosił konferencję w gnieźnieńskim Centrum Edukacyjno-Formacyjnym, a później homilię podczas Mszy św. celebrowanej w katedrze gnieźnieńskiej pod przewodnictwem Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka. Nawiązując do liturgii słowa mówił o dwóch przeciwstawnych rzeczywistościach: jedności i podziałach, przyjaźni i nieprzyjaźni. Obydwie istnieją w świecie, obydwu w różnym stopniu doświadcza każdy człowiek. Jezus tego faktu nie neguje. Sam mówił, że istnieją przyjaciele i nieprzyjaciele. Sam miał i jednych i drugich. Nie na tym jednak - jak przyznał ks. Wons - polega dramat świata. On polega na tym, że te dwie rzeczywistości nie mogą żyć w jedności. Ktoś powie, że brzmi to paradoksalnie, bo skoro są przyjaciele i nieprzyjaciele to musi być rozdarcie, muszą być wojny. A Jezus mówi - to nieprawda. I wskazuje na Ojca jako źródło miłości wszystkich. Wszyscy wyszliśmy z Jego łona. Wszyscy do niego wrócimy. Ojciec wszystkich kocha i nigdy tej miłości nie odwołał. Od Niego trzeba czerpać, w Nim się zanurzyć, by być w stanie kochać każdego, by jednoczyć, a nie dzielić.
Słynna „Boska komedia” Dantego znajduje się w centrum nowej wystawy w Rzymie. Wystawa „Uomini siate, non pecore matte” („Bądźcie ludźmi, a nie głupimi owcami”) w krużganku kościoła San Salvatore in Lauro oferuje rodzaj duchowej podróży przez dzieło Dantego Allighieri (1265-1321). Tematy takie jak grzech i wina, przebaczenie i nadzieja są badane poprzez sztukę, literaturę i religię.
Wystawa, która potrwa do Wielkanocy jest częścią wydarzeń kulturalnych organizowanych przez Dykasterię ds. Ewangelizacji z okazji Roku Świętego. „Boska komedia” (”Divina Commedia”) opisuje podróż przez trzy królestwa zaświatów: piekło (”Inferno”), królestwo oczyszczenia (”Purgatorio”, czyściec) i raj („Paradiso”).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.