Siewierz i ziemia siewierska mają bogatą przeszłość czego dowodem
są zachowane zabytki architektury sakralnej i świeckiej. Parafia
siewierska jest równie stara jak gród. Ziemia siewierska początkowo
należała do Małopolski. Pierwsza wzmianka historyczna o Siewierzu
znajduje się w dokumencie legata papieskiego Idziego z 1125 r., w
którym napisano, że klasztor benedyktynów w Tyńcu pod Krakowem pobierał
część opłat z targu i jatki w Siewierzu. Okres ten kończy się w 1178
r., kiedy Kazimierz Sprawiedliwy darował gród siewierski Mieszkowi
Plątonogiemu księciu opolsko-raciborskiemu. W połowie XIII w. był
siedzibą kasztelani.
Istniała tutaj także komora celna, z której dochody w 1223
r. pobierał konwent norbertanek z Rybnika. Gród w tym czasie położony
był wokół kościoła św. Jana Chrzciciela, a więc w pewnej odległości
od dzisiejszego centrum miasta. Prawdopodobnie po spaleniu grodu
w 1241 r. przez Tatarów przeniesiono osadę w miejsce chronione rzeką
oraz rozległymi bagnami. W 1276 r. Siewierz otrzymał prawa miejskie,
jednakże nie zachował się dokument lokacyjny. W 1281 r. dystrykt
siewierski przeszedł we władanie książąt bytomsko-kozielskich, którzy
z kolei w 1337 r. sprzedali go książętom cieszyńskim.
W 1341 r. po raz pierwszy w dokumentach użyto formy "
księstwo siewierskie". W 1443 r. książę cieszyński
Wacław sprzedał
księstwo siewierskie biskupowi krakowskiemu Zbigniewowi Oleśnickiemu.
Księstwo znajdując się poza granicami Korony posiadało własne prawa,
sądy i wojsko. Na podstawie uchwał Sejmu Wielkiego z 1790 r. i 1791
r. księstwo zostało włączone do Korony. Po III rozbiorze Polski ziemia
siewierska została zagarnięta przez Prusaków i włączona jako tzw. "
Nowy Śląsk". Po wkroczeniu wojsk francuskich w 1807 r. Napoleon Bonaparte
reaktywował księstwo siewierskie i nadał je marszałkowi Lannes, księciu
de Montebello. Po Kongresie Wiedeńskim Siewierz znalazł się pod zaborem
rosyjskim.
Około 1140 r. zbudowano w Siewierzu kościół św. Jana
Chrzciciela. Z 1224 r. pochodzi informacja o tym, że kościół pw.
św. Marii w Siewierzu został przez księcia opolskiego Kazimierza
uposażony podopolską wsią Dobrzeń. W 1228 r. prawo patronatu nad
tym kościołem otrzymał klasztor norbertanek w Czarnowąsach pod Opolem.
W 1304 r. Kazimierz książe bytomski potwierdził Dytwinowi plebanowi
z Siewierza nabycie młyna nad Czarną Przemszą. W 1325 r. dokument
świętopietrza wspomina o Tilo plebanie siewierskim. Bulla papieska
z 1424 r. wspomina, iż kościół św. Jana Chrzciciela był ośrodkiem
parafii, a kościół św. Macieja kościołem filialnym. Bulla ta potwierdza
prawo patronatu klasztoru norbertanek w Czarnowąsach do kościoła
parafialnego w Siewierzu.
W połowie XV w. kościołem parafialnym był już kościół
św. Macieja. Od 1619 r. istniała w Siewierzu także parafia szpitalna
pod wezwaniem św. Barbary i Walentego, którą zlikwidowano dopiero
w 1840 r. Duża parafia siewierska zaczęła się stopniowo dzielić po
II wojnie światowej. Do początków XVIII w. parafia siewierska należała
do dekanatu bytomskiego, później utworzono dekanat siewierski pokrywający
się prawie w całości z granicami księstwa. W 1867 r. zniesiono dekanat
siewierski, a parafię włączono do dekanatu będzińskiego. W 1947 r.
reaktywowano dekanat siewierski.
Kościół św. Macieja pochodzi z I połowy XV w. Początkowo
zbudowano murowane prezbiterium a następnie dobudowano drewnianą
nawę. Przed rokiem 1598 nawę przebudowano na murowaną. W latach 1647-57
staraniem biskupa krakowskiego Piotra Gębickiego kościół częściowo
przebudowano. Obecny kształt świątynia uzyskała w latach 1782-84
po rozbudowie prowadzonej przez biskupa krakowskiego Kajetana Sołtyka.
Przedłużono wówczas kościół w kierunku zachodnim o 5 m. Wzniesiono
nową jednowieżową fasadę, zbudowano kruchtę, skarbiec i jedną kaplicę
od strony południowej. W jej wyniku kościół otrzymał wygląd barokowo-klasycystyczny.
Jest to kościół orientowany, jednonawowy z węższym prezbiterium zamkniętym
trójbocznie. W głównym ołtarzu znajduje się obraz św. Macieja Apostoła.
Boczne kaplice są pw. Matki Bożej Różańcowej i Pana Jezusa Ukrzyżowanego.
Kościół otoczony jest murem, w którym znajdują się trzy bramy. Ozdobą
murów jest trójarkadowa brama zwana biskupią. W 1957 r. kościół otrzymał
nową polichromię wnętrza oraz tynki zewnętrzne. W latach 1989-97
staraniem proboszcza, dziekana ks. Józefa Dawczyńskiego kościół otrzymał
nowe wieże i został pokryty blachą miedzianą. Odnowiono także wnętrze
świątyni zmieniając jego wystrój. Kościół konsekrowany był 9 września
1883 r. przez biskupa kieleckiego Tomasza Kulińskiego.
Na cmentarzu znajduje się kościół św. Jana Chrzciciela
pochodzący z XII w. Jest to najstarszy zabytek sakralny w regionie.
Wzniesiony został prawdopodobnie ok. 1140 r. przez znanego fundatora
kościołów, Piotra Własta Dunina. Do XV w. był kościołem parafialnym,
później filialnym. Po runięciu sklepienia w 1639 r. wzmocniono ściany
masywnymi przyporami i podwyższono szczyty. W 1696 r. wzniesiono
barokową wieżyczkę na sygnaturkę, wykonano drewniany sufit i dobudowano
kruchtę. W latach 50-tych XX w. przeprowadzono prace konserwatorskie,
odtwarzając sklepienie kolebkowe oraz usuwając elementy XVIII-wieczne.
W 1993 r. przeprowadzono remont dachu kładąc nowe poszycie z podwójnych
gontów. Jest to kościół romański, orientowany; murowany z kamienia
ciosowego; prostokątny, jednonawowy z półkolistą absydą. Przy zachodniej
ścianie znajdują się pozostałości empory, w absydzie fragmenty dwuwarstwowej
polichromii romańskiej i gotyckiej z nieczytelnymi scenami figuralnymi.
Do wnętrza świątyni prowadzi uskokowy portal zamknięty półkoliście
z prostokątnym otworem wejściowym. Na terenie parafii przy ul. Krakowskiej
znajduje się także kościół św. Barbary i Walentego, dawniej szpitalny,
wybudowany w 1618 r. staraniem mieszczan siewierskich.
Pomóż w rozwoju naszego portalu