Reklama

Pierwsza Ewangelia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach inicjatywy ewangelizacyjnej: „Biblia w rodzinie” oddajemy do rąk Czytelników kolejną księgę Pisma Świętego. Jest nią Ewangelia wg św. Mateusza, która rozpoczyna Nowy Testament.
Praktycznie od początków chrześcijaństwa przyjęło się umieszczanie Ewangelii wg św. Mateusza na początku Nowego Testamentu. Dlatego też często nazywa się tę księgę pierwszą Ewangelią. Bez wątpienia tekst ten zajmuje uprzywilejowane miejsce wśród autorów chrześcijańskiej starożytności. Świadczy o tym choćby fakt, że jest on najczęściej cytowanym nowotestamentowym utworem w dziełach Ojców Kościoła.
Przez wiele stuleci, przede wszystkim za sprawą św. Augustyna (zm. 430 r.), księga ta była uważana za najstarszą z Ewangelii. Niektórzy sądzą tak do tej pory, zakładając, że napisano ją po aramejsku lub hebrajsku jeszcze przed powstaniem dzieła Markowego. Współcześnie jednak powszechnie przyjmuje się, że oryginalnym językiem, w którym zredagowano Ewangeli wg św. Mateusza, była greka (tzw. koine dialektos).

Autor, czas powstania i adresaci

Reklama

Na podstawie dostępnych danych można bez cienia wątpliwości stwierdzić, że ostatecznym redaktorem tej Ewangelii był Żyd z pochodzenia, który mógł mieć wiele wspólnego z profesją poborcy podatkowego. Jego Dobra Nowina o Jezusie z Nazaretu, Mesjaszu Izraela, praktycznie cały czas nawiązuje do Prawa Mojżeszowego, które zostaje wypełnione osobą i czynami Chrystusa (por. 5, 17). Odwołując się nieustannie do Starego Testamentu (por. np.: 1, 23; 2, 15.17.23; 4, 14; 8, 17; 12, 17; 21, 4; 26, 54; 27, 9), podkreśla on realizowanie się biblijnych proroctw, zwracając uwagę na praktykowanie Prawa i sprawiedliwości.
Autor doskonale znał judaistyczne zwyczaje. Żył i tworzył w końcu I stulecia. Przyjmuje się, że ostateczna wersja Ewangelii wg św. Mateusza powstała między 80 a 90 r. na terenie dawnej Syrii (być może nawet w samej Palestynie). Ewangelia została zaadresowana do wspólnoty chrześcijan, która wywodziła się spośród wyznawców judaizmu. Nie jest wykluczone, że znajdowała się ona w Antiochii, gdzie frakcja faryzeuszów miała silne wpływy wśród diaspory żydowskiej. Bibliści przypuszczają, że Jezusowe polemiki z faryzeuszami, które prezentuje Ewangelista, są reminiscencją zażartych dyskusji przedstawicieli gminy chrześcijańskiej z faryzeizmem tamtej epoki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Struktura i styl dzieła

Podział Ewangelii wg św. Mateusza można przedstawić na wiele sposobów, w zależności od kryteriów, które się stosuje (np. literackie bądź geograficzne). Jedna z możliwych, bardzo ogólnych, struktur wygląda następująco:
- Przygotowanie do głoszenia Dobrej Nowiny (1,1 - 4,11),
- Ogłaszanie Ewangelii (4,12 - 11,1),
- Wiara i niewierność (11,2 -16,12),
- Wspólnota uczniów Jezusa (16,13 - 20, 34),
- Ostatnie dni w Jerozolimie (21,1 - 25, 46),
- Opowiadanie pasyjne (26,1 - 28, 20).
Niektórzy bibliści nazywają tego, kto napisał tę Ewangelię „kreatywnym interpretatorem”. Jest tak dlatego, ponieważ wykorzystano w niej prawie 95 proc. Ewangelii wg św. Marka. Materiał ten został odpowiednio przeredagowany w stylu midraszownym. Midrasz jest bowiem izraelską metodą interpretacji i komentarza do jakiegoś biblijnego tekstu.

Dwubiegunowość dzieła

Z jednej strony Ewangelia wg św. Mateusza wydaje się tekstem, który adresowany jest do bardzo wąskiego i zamkniętego grona odbiorców. Tego typu wniosek sugeruje wiele przesłanek, które mają swoje podłoże w judaistycznych korzeniach zarówno autora, jak i adresatów dzieła. Najbardziej naocznym cytatem popierającym taką sugestię są słowa: „Tych to Dwunastu wysłał Jezus i dał im takie wskazania: «Nie idźcie do pogan i nie wstępujcie do żadnego miasta samarytańskiego. Idźcie raczej do owiec, które poginęły z domu Izraela»” (10, 5nn., por. też 15, 24).
Z drugiej zaś strony można mówić o uniwersalizmie tej Ewangelii. Świadczy o tym wiele opowiadań. Na samym początku pogańscy magowie składają hołd Dziecięciu (2,1-12). Następnie dorosły Jezus uzdrawia sługę pogańskiego setnika (8, 5-13), mówiąc: „U nikogo w Izraelu nie znalazłem tak wielkiej wiary”. Na koniec zaś dzieła (28, 16-20) uwielbiony Pan nakazuje uczniom: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody…”.

Przesłanie Ewangelii według św. Mateusza

Prezentowana bardzo ogólnie Dobra Nowina w wersji Mateuszowej z wielu racji zasługuje na miano wyjątkowej. Warto na koniec wskazać przynajmniej na dwie rzeczy, które wydają się w niej najważniejsze.
Pierwsza z nich dotyczy Jezusa z Nazaretu - Bożego Pomazańca. Zakłada On nową wspólnotę, która opiera się ona na gronie Dwunastu. Apostołowie leżą niejako u jej fundamentów, tworząc wraz z innymi nowy Lud Boży Nowego Przymierza między Bogiem a ludźmi, zawartego dzięki ofierze Chrystusa.
Druga zaś sprawa wiąże się z unikatową wizją końcowego rozrachunku Pana z człowiekiem (25, 31-46). Jezus obwieszcza: „Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili” (25, 40) oraz „Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, czego nie uczyniliście jednemu z tych najmniejszych, tegoście i Mnie nie uczynili” (25, 45). Zdania te mówią same za siebie.

2007-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Zbigiew Zieliński nowym metropolitą poznańskim

2025-03-19 12:22

[ TEMATY ]

abp Stanisław Gądecki

Bp Zbigniew Zieliński

metropolita poznański

Karol Porwich/Niedziela

Abp Zbigniew Zieliński

Abp Zbigniew Zieliński

Ojciec Święty Franciszek przyjął rezygnację abp. Stanisława Gądeckiego z posługi arcybiskupa metropolity poznańskiego. Nowym arcybiskupem metropolitą poznańskim został mianowany bp Zbigniew Zieliński, dotychczasowy biskup koszalińsko-kołobrzeski.

W Konferencji Episkopatu Polski bp Zbigniew Zieliński pełni funkcje: członka Rady KEP ds. Społecznych, członka Komisji Charytatywnej KEP, członka Komisji Rewizyjnej KEP.
CZYTAJ DALEJ

Rosja: w Irkucku zmarł nagle ks. W. Siek SVD

2025-03-18 21:06

[ TEMATY ]

zmarły

Rosja

Ojcowie Werbiści

W wieku 55 lat zmarł nagle 17 marca na ganku przed katedrą w Irkucku polski werbista ks. Włodzimierz Siek - miejscowy proboszcz i wikariusz generalny diecezji św. .Józefa w tym mieście. Według źródeł rosyjskich przyczyną zgonu był zawał serca.

Ks. Włodzimierz Siek urodził się 6 sierpnia 1969 roku w Radomiu, należącym wówczas do diecezji sandomierskiej i w tamtejszym Wyższym Diecezjalnym Seminarium zaliczył studia filozoficzne, ale w 1991 wstąpił do nowicjatu Zgromadzenia Słowa Bożego (werbistów) i 27 kwietnia 1996 przyjął święcenia kapłańskie po ukończeniu Wyższego Seminarium Duchownego w Pieniężnie. Wkrótce potem wyjechał do pracy duszpasterskiej na Białoruś i tam do 1999 był wikariuszem parafii w Baranowiczach, której proboszczem był ks. Jerzy Mazur, późniejszy pierwszy biskup w Irkucku. Gdy 18 maja 1999 św. Jan Paweł II mianował go przełożonym administratury apostolskiej Syberii Wschodniej z siedzibą w Irkucku, zabrał ze sobą do pomocy na nowym miejscu swego współbrata zakonnego, który odtąd do 2004 był proboszczem w Błagowieszczeńsku (przy granicy z Chinami).
CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski: obchody milenium koronacji okazją do podkreślenia wspólnych korzeni

2025-03-19 17:13

[ TEMATY ]

historia

Gniezno

prymas Polski

abp Wojciech Polak

Archidiecezja Gnieźnieńska

Prymas Polski abp Wojciech Polak

Prymas Polski abp Wojciech Polak

„Głęboko wierzę, że tak jak uroczystości 1050-lecia Chrztu Polski pokazały, że nasza wspólna historia przede wszystkim łączy, a nie dzieli, tak i obchody milenium królewskich koronacji mogą być dobrą okazją do podkreślenia wspólnych korzeni, z których wyrośliśmy” - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas II Sejmiku Ziemi Gnieźnieńskiej, który odbył się 19 marca w Gnieźnie.

W swoim wystąpieniu metropolita gnieźnieński przypomniał, że obok 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego i Mieszka II Lamberta w tym roku przypada również 1025-lecie powstania archidiecezji i metropolii gnieźnieńskiej, najstarszej organizacji kościelnej na ziemiach polskich. Wraz z nią powołane zostały podległe jej biskupstwa ze stolicami w Krakowie, Wrocławiu i Kołobrzegu. „U progu drugiego tysiąclecia naród polski zyskał prawo, by na równi z innymi narodami włączyć się w proces tworzenia nowego oblicza Europy” - cytował św. Jana Pawła II abp Polak.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję