Reklama

Dzieje pierwotnego Kościoła

W zeszłym miesiącu w ramach inicjatywy ewangelizacyjnej „Biblia w rodzinie” wraz z naszym tygodnikiem ukazała się Ewangelia wg św. Łukasza. Obecnie z „Niedzielą” można nabyć Dzieje Apostolskie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzieje Apostolskie są unikalną księgą Nowego Testamentu. Będąc kontynuacją Ewangelii według św. Łukasza (zob. w numerze 21. „Niedzieli” tekst pt. „Dwutomowa Ewangelia”, gdzie jest m.in. mowa o autorze, czasie i miejscu powstania zarówno Ewangelii, jak i Dziejów), opowiadają o wspólnocie chrześcijan w pierwszych dziesięcioleciach po męce, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa z Nazaretu. Ta druga część dzieła Łukaszowego ukazuje kontynuację misji Syna Bożego, który nadal żyje i działa pośród swoich uczniów.

Treść i podział księgi

Reklama

„Będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” (Dz 1, 8). Wydaje się, że owo zdanie można śmiało potraktować jako lapidarne i jak najbardziej prawdziwe streszczenie piątej księgi Nowego Testamentu. Dzieło to bowiem relacjonuje z wielką swadą i entuzjazmem rozwój wczesnego chrześcijaństwa. Jego filarami byli autentyczni świadkowie życia, śmierci i zmartwychwstania Jezusa.
Zwykle Dzieje Apostolskie dzieli się na dwie zasadnicze części. W pierwszej z nich priorytetową rolę odgrywa postać św. Piotra (rozdz. 1-12). Autor przedstawia w niej rozwój Kościoła w obrębie Palestyny. W drugiej zaś części (rozdz. 13-28) prezentuje on ekspansję Dobrej Nowiny w innych regionach basenu Morza Śródziemnego. Redaktor skupia swoją uwagę na ewangelizacyjnej działalności św. Pawła.
Schemat całych Dziejów można zaś przedstawić następująco: oczekiwanie na przyjście Ducha Świętego (1, 1-26), Jerozolima - wspólnota skupiona wokół dwunastu Apostołów (2, 1 - 8, 1a), z Jerozolimy do Antiochii (8, 1b - 12, 25), pierwsza misja wśród pogan (13, 1 - 15, 35), Paweł misjonarzem pogan (15, 36 - 21, 14), z Jerozolimy do Rzymu (21, 15 - 28, 31). Oczywiście, każdy fragment można podzielić na bardziej szczegółowe sekcje, które wymagałyby szerszego omówienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Teologia Ewangelii

Reklama

Trzy tygodnie temu przy prezentacji Ewangelii wg św. Łukasza obiecałem, że napiszę więcej o jej teologicznym przesłaniu. Bibliści są jednomyślni w stwierdzeniu, że jej autor jest teologiem historii zbawienia, która rozpoczyna się wkroczeniem Boga w historię ludzkości przez osobę i czyny Jego Syna.
Redaktor trzeciej Ewangelii jest żywo zainteresowany osadzeniem wydarzeń z życia Jezusa nie tylko w perspektywie ściśle historycznej. Przede wszystkim pragnie Go zaprezentować z pozycji świadka, który sercem przylgnął do Niego w wierze i dalej w niej trwa, zyskując kolejnych uczniów. Ponadto miejscem, w którym realizuje się Boża historia zabawienia, jest Jerozolima. Miasto to pełni rolę centralną w przedstawianiu zbawczych wydarzeń z życia Pana (przede wszystkim męka, śmierć, zmartwychwstanie i potem zesłanie Ducha Świętego).
Św. Łukasz kładzie wielki nacisk na realizowanie się już teraz królestwa Bożego. Czyni to za pomocą ulubionego i często stosowanego przez siebie słowa „dzisiaj” (gr. semeron), wprowadzając w ten sposób rys natychmiastowej skuteczności Bożych obietnic (por. choćby 23, 43).
Jezus z Galilei jest często określany mianem proroka (aż siedem razy!). Jego słowa zawierają Bożą moc (por. 24, 19) i wraz z czynami dają świadectwo Bożego miłosierdzia. Chrystus objawia się światu właśnie jako miłosierny Zbawiciel i Pan dziejów. Towarzyszy On człowiekowi i pomaga w rozwiązywaniu jego konkretnych problemów (por. 7, 11-17), jednocześnie będąc niejako ponad historią ludzkości, którą kieruje mocą Ducha.

Teologia Dziejów Apostolskich

Druga część Łukaszowego przesłania ukazuje wizję Jezusa żyjącego w Kościele. Dynamicznie rozwijające się chrześcijaństwo spotyka na swojej drodze zarówno religię mojżeszową, jak i hellenistyczny politeizm. Obie te kulturowe rzeczywistości - używając współczesnych porównań - nie wytrzymują konfrontacji z „konkurencją”, poddając się ożywczemu działaniu Ducha. Właśnie On daje siłę i moc, moderując życie pierwotnych wspólnot. Pierwsze gminy właśnie dzięki Niemu przezwyciężają wszelkie trudności i umacniają się w wierze.
Chwalebny Pan w czynach Apostołów i ich następców ciągle czyni cuda, które wprawiają w osłupienie nawet tych, za pośrednictwem których one się dokonują. Dla czytelników Dziejów jest On oczekiwanym Mesjaszem i Zbawcą, co już wcześniej sygnalizuje Ewangelia. Teraz członkowie wspólnoty oczekują Jego powtórnego nadejścia, radośnie przeżywając każdy dzień swojego życia.
Młody Kościół, oparty na Apostołach, diakonach (dosł. sługach - por. np. 6, 1-6) oraz prezbiterach (dosł. starszych), odważnie podejmował życiowe wezwania. Siłę do tego czerpał z Eucharystii. Chrześcijanie zaś stanowili wzór dla innych (por. np. 2, 42-47 czy 4, 32-37).

Maryjny rys dzieła Łukaszowego

Na ten temat powstało bardzo wiele opracowań. W każdym razie św. Łukasz, jak podpowiada Tradycja, przy redagowaniu swojej dwutomowej Dobrej Nowiny mógł korzystać z przekazów uzyskanych od tych, którzy znali Maryję Matkę Jezusa (por. Łk 1, 2). Dlatego też poświęca Jej wiele miejsca (najwięcej ze wszystkich Ewangelistów). Zawdzięczamy mu np. przebogaty w teologiczne treści przekaz o tym, że Bóg wybiera Maryję na Matkę swojego Syna. On też prezentuje nam scenę odwiedzin Maryi u krewnej Elżbiety. Matka Jezusa jawi się jako Jego najwierniejsza uczennica, która „chowała wiernie (…) w swym sercu” (por. Łk 2, 51) sprawy odnoszące się do zbawczej misji Syna. Ponadto towarzyszy Ona Apostołom (por. Dz 1, 14), przedłużając niejako posłannictwo Chrystusa.

2007-12-31 00:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata

[ TEMATY ]

nowenna

Chrystus Król

Adobe Stock

Nowenna przed uroczystością Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata.

O Królu pokoju, spraw pokój w sercu moim, wróć ciszę duchowi mojemu, abym mógł na każdym miejscu modlić się, wznosząc czyste ręce (św. Rafał Kalinowski).
CZYTAJ DALEJ

„Katarzyna Adwent zaczyna” - wspomnienie św. Katarzyny Aleksandryjskiej

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Aleksandryjska

Wikipedia

25 listopada Kościół wspomina w liturgii świętą Katarzynę Aleksandryjską, dziewicę i męczennicę. Katarzyna żyła w IV wieku w Egipcie. Według przekazów, była córką króla Aleksandrii. Wyróżniała się nieprzeciętną inteligencją, ale i nadmierną dumą. Przypadek zrządził, że po śmierci rodziców na swojej drodze spotkała pustelnika, od którego usłyszała o Jezusie. To spotkanie pozostawiło trwały ślad w jej życiu, bowiem postanowiła zostać chrześcijanką.

O jej życiu wiemy głównie z przekazów i legend. Jedna z nich mówi, że podczas święta ofiarnego dla jednego z rzymskich bóstw swoją elokwencją wprawiła w zakłopotanie cesarza Maksencjusza. Zdenerwowany cesarz kazał wezwać na dwór 50 filozofów i mistrzów retoryki, aby ci dyskutowali z młodą chrześcijanką na temat religii bóstw rzymskich i chrześcijaństwa. Legenda mówi, że Katarzyna z takim mistrzostwem i w tak przekonywujący sposób zaprzeczała argumentom mędrców, że w efekcie wszyscy przeszli na chrześcijaństwo.
CZYTAJ DALEJ

Dzień wspólnot ERM w Chojnowie

2024-11-25 06:46

[ TEMATY ]

ERM

Chojnów

Chrystusa Króla

ks. Waldemar Wesołowski

Miejsce nie jest przypadkowe, bowiem w tej parafii znajdują się relikwie bł. Imeldy Lambertini, patronki dzieci komunijnych. Jest także ikona i figura błogosławionej, które parafia otrzymała z Bolonii. Dlatego też parafia stała się centrum Eucharystycznego Ruchu Młodych.

Tegoroczne spotkani przebiegało w duchu przygotowań do Jubileuszu 2025, jaki już wkrótce zostanie zainaugurowany w Rzymie. Na dzień wspólnot przyjechało ponad 70 dzieci wraz z opiekunami. Wszystko rozpoczęło się od adoracji Najświętszego Sakramentu. Eucharystii przewodniczył proboszcz ks. Marek Osmulski, który wyjaśnił dzieciom historię znaczenie powstania uroczystości Chrystusa Króla, wyjaśnił też znaczenie słowa „jubileusz”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję