Chcieliśmy się przeciwstawić tej negatywnej, a niestety, dość rozpowszechnionej w polskiej gospodarce tendencji - mówi Włodzimierz Krysiak, organizator Polskiej Konfederacji Katolickich Przedsiębiorców z siedzibą we Wrocławiu. - W tym celu powołaliśmy stowarzyszenie przedsiębiorców, którzy w działalności gospodarczej kierują się zasadami nauki społecznej Kościoła katolickiego. Jednym z naszych pierwszych działań było skierowanie zaproszenia do współpracy do przedsiębiorców, którzy kierują się ewangelicznymi zasadami zarówno w życiu, jak i w kierowaniu przedsiębiorstwami.
Jednocześnie nawiązywano kontakty z chrześcijańskimi organizacjami przedsiębiorców za granicą. Stowarzyszenia o takim charakterze znajdują się w wielu krajach, 30 z nich jest zrzeszonych w międzynarodowej organizacji UNIAPAC. Jako pierwsze współpracę z wrocławskim stowarzyszeniem podjęły organizacje z Niemiec i Francji. Już na początku tej współpracy można było zauważyć, że w krajach, gdzie wolny rynek istnieje od dawna, systemy prawne i podatkowe są tak skonstruowane, że w dużej mierze eliminują zachowania patologiczne. W naszym kraju, gdzie systemy te wciąż wymagają doskonalenia, szeroka działalność formacyjna w tej strefie jest tym bardziej potrzebna.
- Ogromne wsparcie i zrozumienie okazywał nam kard. Henryk Gulbinowicz, natomiast abp Marian Gołębiewski, który rok temu - 25 maja 2006 r. - wydał dekret nadający nam status kościelnej osoby prawnej, zatwierdził statut i życzył owocnej działalności formacyjno-apostolskiej wśród przedsiębiorców - mówi Włodzimierz Krysiak. - Wiele zawdzięczamy wskazówkom ks. prof. Jana Kruciny i literaturze ks. prof. Józefa Majki. Dzięki takiemu wsparciu staramy się rozszerzać działalność, m.in. udało się nam nawiązać współpracę ze środowiskami przedsiębiorców z Krakowa, Warszawy i Częstochowy.
Na pytanie, czy istnieje zależność między oparciem działalności firmy na zasadach katolickiej nauki społecznej a jej wynikami gospodarczymi, biznesmeni zrzeszeni w Konfederacji - opierając się na własnych doświadczeniach - odpowiadają twierdząco. Ta linia działania gwarantuje długofalową i bezpieczną strategię rozwoju, w przeciwieństwie do źle pojętego liberalizmu, który wcześniej czy później doprowadza do stagnacji lub upadku. Pracownicy przedsiębiorstwa, które jest „zdrowe wewnętrznie”, są bardziej kreatywni, zaangażowani i wydajni, co korzystnie wpływa na wyniki finansowe. Taka strategia buduje również pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz, wewnątrz natomiast buduje właściwe relacje między przełożonymi a podwładnymi, także w obrębie zespołów pracowniczych, a to z kolei stwarza warunki do postrzegania przedsiębiorstwa w kategoriach „dobra wspólnego”.
Polska Konfederacja Katolickich Przedsiębiorców, ul. Zawiszy Czarnego 19, 52-241 Wrocław, tel. (0-71) 373-02-34; 0-602-734-056; fax (0-71) 787-44-04.
Pomóż w rozwoju naszego portalu