Reklama

Festiwal dialogu

Już po raz 17. zabrzmiał Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Sześć pierwszych dni maja były w Częstochowie świętem muzyki, spotkaniem narodów, kultur i religii - bez podziałów i barier

Niedziela Ogólnopolska 20/2007, str. 32-33

Koncert inauguracyjny w Bazylice Jasnogórskiej
Graziako

Koncert inauguracyjny w Bazylice Jasnogórskiej<br> Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwal „Gaude Mater” - jeden z największych festiwali muzycznych w Polsce, będący w czołówce festiwali w Europie - od swojej pierwszej edycji w 1991 r. tworzy pomost porozumienia między narodami. Prezentacja muzyki różnych wyznań staje się płaszczyzną zbliżania kultur i religii. - Przyjeżdżają tu artyści ze Wschodu i Zachodu, z Północy i Południa - mówi dyrektor Festiwalu Małgorzata Nowak. - Okazuje się, że muzyka jest bardzo uniwersalnym językiem, którym można się porozumieć pomimo waśni, sporów, wzajemnych antypatii. To tu jest miejsce, gdzie obok siebie siedzą chrześcijanie różnych obrządków, ale i muzułmanie, i żydzi. Oni chwalą przecież tego samego Boga.
Podczas tegorocznego Festiwalu - obok tradycyjnie już obecnych dzieł należących do klasyki muzyki sakralnej, muzyki cerkiewnej - melomani mogli usłyszeć sakralne pieśni flamenco, muzykę flamandzką, ormiańską, a także chorał gregoriański. Zabrzmiała również muzyka polska. Jej promocja ma, według założeń organizatorów Festiwalu, inspirować polskich kompozytorów. Wśród nich wymienić trzeba Henryka M. Góreckiego i Krzesimira Dębskiego.
Z „Gaude Mater” nieodłącznie związana jest Jasna Góra. To właśnie tam odbywają się koncerty inauguracyjne i finałowe. Tegoroczną edycję zainaugurowała muzyka Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej, Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz solistów z Niemiec. Otwierając Festiwal, prezydent miasta Częstochowy Tadeusz Wrona wyraził oczekiwania wielu obecnych słowami: „Chcemy przeżyć coś wyjątkowego, chcemy łączyć się z innymi krajami Europy (...). Chcemy słuchać innych i chcemy, aby inni nas słuchali. Myślę, że ten Festiwal jest doskonałym miejscem takiego dialogu”. W Bazylice Jasnogórskiej miała również miejsce liturgiczna inauguracja Festiwalu - „Missa Misterium Lucis” Pawła Sydora w wykonaniu Chóru Polskiego Radia przygotowanego przez Włodzimierza Siedlika i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyr. Macieja Tworka. Eucharystii przewodniczył ks. inf. Ireneusz Skubiś, redaktor naczelny tygodnika „Niedziela”. W homilii podkreślił, że uczestnictwo w Festiwalu „Gaude Mater” ma głęboki związek z kulturą ogólnoludzką, z teologią trynitarną, która każe zobaczyć Boga Ojca jako Stwórcę, Syna Bożego, który prowadzi nas i ukazuje piękno świata, oraz Ducha Świętego - Tego, który roztacza nad wszystkim płaszcz miłości. Sztuka oparta jest na miłości, której realizatorem jest właśnie Duch Święty. Powiedział również, że przez „Gaude Mater” wchodzimy w wielką sztukę, która kształtuje ludy i narody, dlatego takie wydarzenia kształtują naszych rodaków, budują świat przyszłości, świat Bożej miłości.
Ten największy Festiwal promujący muzykę sakralną w Polsce obok koncertów prezentował również spektakle teatralne. Jako pierwszy pojawił się Lwowski Teatr Sakralny „Voskresinnia” ze spektaklem „Hiob”, na podstawie dramatu Karola Wojtyły, w reżyserii i według scenariusza Jarosława Fedoryszyna. Symbolika kostiumów oraz skromna, lecz bogato wykorzystana scenografia, gra światła, śpiew i ruch sceniczny aktorów - wszystko to wprowadzało widza w niepowtarzalną atmosferę. Z kolei miłośników teatru mroku Leszek Mądzik z Lubuskim Teatrem im. L. Kruczkowskiego zaprosił na spektakl „Strumień”. O pełnej symboliki opowieści o tajemnicy czasu pisze: „Ludzkie ciało… prowokuje, kusi, zachwyca i wzbudza szacunek. Wspaniały symbol tajemnicy czasu. Tajemnicy, z którą choć trudno się pogodzić, dostarcza impulsu do tworzenia”. Teatralnym zamknięciem Festiwalu był występ Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskiego pod dyr. Ewy Wycichowskiej. Balet zaprezentował trzy współczesne „odsłony”, których bohaterowie są bliscy dzisiejszemu człowiekowi, pobudzają do refleksji.
Tradycyjnie już w ramach spotkania kultur pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Episkopatu Polski odbywały się: seminarium naukowe oraz sesja muzykologiczna. Miał również miejsce wernisaż wystawy malarstwa Henryka Wańka.
Ta perła kulturalna regionu - jak o Festiwalu mówi Małgorzata Nowak - zgromadziła w tym roku wykonawców z 10 krajów świata.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kobieta czynu

Niedziela Ogólnopolska 5/2024, str. 20

[ TEMATY ]

patron

pl.wikipedia.org

Św. Koleta z Corbie

Św. Koleta z Corbie

Mniszka, córka prostego cieśli z francuskiej Pikardii, w XV wieku podjęła misję odnowy w Kościele.

Była długo wyczekiwanym dzieckiem. Starsi rodzice jej narodziny przypisywali wstawiennictwu św. Mikołaja – z tej racji otrzymała żeńską formę tego imienia: Koleta. Gdy miała ok. piętnastu lat, rozpoczęła życie zakonne. Wstąpiła do beginek, lecz kilka razy zmieniała zakon i ostatecznie została klaryską. Czując powołanie do radykalnego życia pustelniczego, pozwoliła się zamurować w celi jako rekuza. Był to dla niej czas intensywnej modlitwy, duchowego rozwoju i przeżyć mistycznych. Po otrzymaniu wizji św. Franciszka z Asyżu, wzywającego ją do zreformowania zakonów franciszkanów i klarysek, uzyskała zwolnienie ze ślubów odosobnienia – celę opuściła w 1406 r. Jak przystało na kobietę czynu, natychmiast udała się do papieża, szukając u niego wsparcia dla idei odnowy zgromadzeń. Wywarła tak duże wrażenie na Benedykcie XIII, że zaakceptował on jej plany reformy zakonu według ewangelicznych cnót ubóstwa i posłuszeństwa. Wkrótce powstała pierwsza zreformowana wspólnota. Koleta główny nacisk kładła na powrót do pierwotnego, surowego ubóstwa sióstr, dlatego jej reforma nie wszędzie spotykała się z aprobatą. Z czasem jednak jej dzieło zaczęło przynosić owoce i doprowadziło do odnowy duchowej zakonów braci mniejszych i klarysek, wyznaczając im nowe kierunki rozwoju. Koleta zmarła w opinii świętości.
CZYTAJ DALEJ

Za nazwanie homoseksualizmu grzechem będzie można trafić do więzienia? Co nieco o ustawie o „mowie nienawiści”

2025-02-07 09:52

[ TEMATY ]

mowa nienawiści

Adobe Stock

Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach przyjęła rządowy projekt ustawy o zmianie Kodeksu karnego, penalizujący tzw. mowę nienawiści - informuje Ordo Iuris.

Prawnicy Ordo Iuris od samego początku uważnie obserwują i komentują trwające od ubiegłego roku prace nad rządowym projektem ustawy o zakazie „mowy nienawiści” (druk 876). Zaraz po pojawieniu się projektu Instytut opublikował jego analizę i skierował do rządu formalną opinię, w której wskazał, że ze względu na liczne wady i godzenie w same fundamenty wolności, projekt powinien zostać odrzucony w pierwszym czytaniu.
CZYTAJ DALEJ

Katarzyna Kotula przegrała w sądzie z księdzem

2025-02-07 22:30

[ TEMATY ]

sąd

Katarzyna Kotula

ratujzycie.pl

Ksiądz Mirosław Matuszny wygrał prawomocnie w sądzie z Katarzyną Kotulą. Sąd Okręgowy w Lublinie cofnął wyrok skazujący z sądu I instancji i umorzył sprawę. Proces, do którego nigdy nie powinno dojść, toczył się z wyłączeniem jawności. Był wynikiem prywatnego aktu oskarżenia złożonego przez minister rządu Donalda Tuska. A trwał niemal 2 lata.

Sprawa księdza Matusznego bulwersuje, bo jest dowodem na to, że w Polsce rząd nęka katolików, księży, obrońców życia i rodziny. Hasło „opiłowywania” katolików rzucone przez lewicowego polityka kilka lat temu jest obecnie przekuwane w czyn. Ksiądz od początku był niewinny, natomiast zarzuty były rozdmuchane. Dlatego sądy powszechne nigdy nie powinny zajmować się podobnymi sprawami.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję