Reklama

Akademia odpowiedzialności

Obserwując życie współczesnej polskiej szkoły, można zauważyć zarówno wiele pozytywnych, jak i negatywnych zjawisk. Media coraz częściej informują o zaskakujących wydarzeniach, jakie mają miejsce w środowisku szkolnym, przedstawiając nie najlepszy obraz sytuacji, niestety, często odpowiadający rzeczywistości. Wydaje się, że wyobraźnia młodych ludzi niekiedy nie ma granic. Rodzina - najważniejsze środowisko w życiu każdego człowieka, musi stać się też siłą szkoły.

Niedziela Ogólnopolska 17/2007, str. 25

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Negatywne zachowania młodzieży z czasów szkolnych często utrwalają się w dorosłym życiu, a braki w wychowaniu i edukacji prowadzą do wytworzenia się coraz większej przepaści pomiędzy ludźmi wykształconymi i zamożnymi a ludźmi niewykształconymi i biednymi - przepaści zwykle niepokonywalnej. Dlatego współczesna polska szkoła musi szukać rozwiązań i pomysłów, które choćby w najmniejszy sposób przyczynią się do poprawy sytuacji - wszczepią młodym ludziom zapał do nauki i rozwoju, a człowieka uczynią odpowiedzialnym za swoje życie. Aby osiągnąć ten cel, konieczne jest pokazanie młodym ludziom wzorca prawidłowej rodziny (jeśli nie mają go w domu) bądź umocnienie już posiadanych, pozytywnych rodzinnych doświadczeń. Szkoła w tym zakresie musi wspierać rodzinę w trzech perspektywach: rodzinę funkcjonującą w doświadczeniach i wspomnieniach młodych ludzi, rodzinę taką, jaka jest - tu i teraz, oraz rodzinę przyszłości, jaką w perspektywie uczniowie założą i która będzie szansą na poprawę sytuacji całego społeczeństwa.
Bardziej od akcji potrzebne są rozwiązania systemowe, angażujące wszystkie podmioty zainteresowane procesem edukacji. Celem ich działania powinno być uświadomienie młodym ludziom faktu, że pomimo trudnej sytuacji materialnej lub rodzinnej, a w konsekwencji utrudnionym dostępie do edukacji, można przezwyciężać trudności. Każdy mały krok w tym kierunku jest ważny i potrzebny, bo przybliża do osiągnięcia celu. Jednym z przykładów takich inicjatyw jest nowy projekt realizowany przez Centrum Służby Rodzinie w Łodzi, które w 1998 r. powołał Arcybiskup Łódzki. Jak większość programów Centrum, ten również finansowany jest przez dotacje publiczne pozyskiwane w konkursach dla organizacji pozarządowych. Tym razem instytucją wspierającą jest Ministerstwo Edukacji Narodowej, które dystrybuuje środki Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt nosi nazwę „Szkolna Akademia Innowacji i Odpowiedzialności” i zdobył pierwsze miejsce w konkursie, na 65 podmiotów zakwalifikowanych do oceny merytorycznej.
Głównym celem trwającego 13 miesięcy projektu jest wsparcie wybranych szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenu miasta Łodzi. Projektem objęta zostanie zarówno infrastruktura szkoły, jak i nauczyciele, uczniowie i rodzice. Projekt jest inspirowany nauczaniem Jana Pawła II oraz zawiera wiele elementów systemowych rozwiązań prorodzinnych, wypracowanych z udziałem różnych środowisk w Centrum Służby Rodzinie. Wszystkie działania mają zmierzać do zmiany oblicza placówek na miejsca przyjazne rodzicom, uczniom i nauczycielom.
W ramach „Szkolnej Akademii Innowacji i Odpowiedzialności” dla uczniów organizowane będą m.in. zajęcia pozalekcyjne i warsztaty - jednym z tematów jest odpowiedzialne rodzicielstwo. Tym uczniom z biednych rodzin, których nie będzie stać na dojazd na zajęcia pozaszkolne i warsztaty, Centrum zrefunduje koszty przejazdu. Również nauczyciele będą mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach przygotowanych specjalnie dla nich, dotyczących np. edukacji przez zabawę, radzenia sobie z trudnymi uczniami, współpracy szkoły z rodziną. Dla szkół zakupiony zostanie sprzęt sportowy, książki i inne pomoce dydaktyczne. Zostaną też wydane publikacje, m.in. poradnik dla uczniów, w którym poruszone będą najważniejsze zagadnienia dotyczące młodych ludzi. Znajdziemy tam zarówno informacje na temat metod rozpoznawania płodności, jak i radzenia sobie w sytuacjach najtrudniejszych.
Liczymy na to, iż efektem programu będzie wyrównanie szans między uczniami biednymi a bogatymi oraz pochodzącymi zarówno z rodzin dysfunkcyjnych, jak i prawidłowych, aby wszyscy mogli zrealizować pragnienia dotyczące własnej rodziny i pracy, bez względu na ograniczenia. Jeśli nie podejmiemy żadnych działań, skutkiem może być porzucanie szkoły, niechęć do dalszej nauki, a ostatecznie niezdolność do uczenia się w przyszłości. Takie konsekwencje wpływają na zdolność do założenia silnej rodziny, a to w prostej linii przekłada się na kondycję całego społeczeństwa.
Stawiamy na dobrze pojmowaną innowację i odpowiedzialność: rodzice odpowiedzialni za szkołę, nauczyciele - za uczniów, uczniowie - za swoje życie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Włodarczyk do młodzieży: życzę odwagi, aby umieć się wylogować

2025-03-06 16:13

[ TEMATY ]

Bydgoszcz

młodzież

Bp Krzysztof Włodarczyk

Karol Porwich/Niedziela

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

„Życzę odwagi, by umieć się wylogować” - powiedział bp Krzysztof Włodarczyk, zwracając się do uczestników ogólnopolskiego sympozjum naukowo-edukacyjnego „Smartfon - wyzwanie naszych czasów”, które odbyło się w Bydgoszczy.

Była to trzecia edycja spotkania, które okazało się sukcesem, ponieważ sala Opery Nova wypełniła się w całości młodymi, wychowawcami oraz rodzicami. - Świat cyfrowy wyprzedza nas co najmniej o jeden krok, więc gonimy go i mamy nadzieję, że zmniejszymy ten dystans przynajmniej o połowę - powiedziała Mirosława Chmielewicz z Centralnej Diakonii Ruchu Światło-Życie.
CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: Po każdym Wielkim Piątku przyjdzie Zmartwychwstanie

2025-03-05 21:08

[ TEMATY ]

świadectwo

Karol Porwich/Niedziela

Ojcze mój, jeśli nie może ominąć Mnie ten kielich, i muszę go wypić, niech się stanie wola Twoja. /Mt 26,42.

Po ludzku to szalenie trudne poddać się woli Bożej. Będąc tu na ziemi nie znam planu, jaki ma dla mnie Bóg, a i tak idę za Nim, bo ufam, że ten plan jest dla mnie najlepszy. Utrata upragnionego dziecka, które nawet nie zdążyło przyjść na świat to największy ból, jakiego doznałem. Patrzenie na cierpienie żony, moja fizyczna bezradność i brak zrozumienia wśród otaczających nas ludzi, doprowadzały do zadawania pytań: „Boże, czemu my? Czemu inni mogą, a my nie? Czemu nie chcesz nam pomóc?”. Długie rozmowy, cierpliwe modlitwy i pogłębianie relacji małżeńskiej doprowadziły nas małymi krokami do momentu, w którym staliśmy się spokojniejsi i znów chcieliśmy spróbować. Był w nas jakby promyk nadziei. Po niespełna dwóch latach sytuacja się powtórzyła. Nasze drugie dziecko umarło, zanim przyszło na świat, ale my jesteśmy zupełnie inni, wciąż mamy w sobie ten płomień. Jesteśmy spokojni i wierzący w doskonałość Bożego planu, którego teraz nie rozumiemy i przyjmujemy ten krzyż, jednocześnie wierząc, że po każdym Wielkim Piątku przyjdzie Zmartwychwstanie!
CZYTAJ DALEJ

Kiełczyn. Ks. kan. Jan Melz - Dzielny obrońca polskości

2025-03-06 22:30

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

Kiełczyn

ks. Jan Melz

Janusz Głód

Gmina Dzierżoniów

Spotkanie w Pałacu w Kiełczynie upamiętniające ks. Jana Melza. Wśród uczestników dawni uczniowie kapłana i potomkowie przedwojennych mieszkańców regionu.

Spotkanie w Pałacu w Kiełczynie upamiętniające ks. Jana Melza.
Wśród uczestników dawni uczniowie kapłana i potomkowie przedwojennych mieszkańców regionu.

Patriotę nazwano Niemcem, więźnia Buchenwaldu – faszystą. Chciano go złamać, ale on nie ugiął się ani przed Hitlerem, ani przed komunistami - ks. kan. Jan Melz wciąż inspiruje.

- To postać niezwykła, bardzo zasłużona, a chyba ciągle nie dość mocno pamiętana w stosunku do zasług dla Polski i polskości – tymi słowami historyk Janusz Głód rozpoczął wykład poświęcony ks. kan. Janowi Melzowi, który odbył się 21 lutego w Kiełczyńskim Pałacu. W 68. rocznicę śmierci tego niezwykłego kapłana zgromadzeni mogli poznać jego pełne dramatycznych wydarzeń życie oraz niezłomną postawę wobec totalitarnych reżimów XX wieku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję