Reklama

Kościół

Matka Boża w Bazylice św. Piotra w Watykanie

Miesiąc maj w sposób szczególny poświęcony jest kultowi maryjnemu. I właśnie z tej okazji Wikariat Państwa Watykańskiego i parafia św. Piotra organizują w Bazylice szereg uroczystości ku czci Najświętszej Maryi Panny, która tutaj jest czczona jako „Mater Ecclesiae” – Matka Kościoła.

[ TEMATY ]

Watykan

Bazylika

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wizerunek Maryi, którą dziś czcimy jako „Mater Ecclesiae”, został namalowany na kolumnie starożytnej bazyliki konstantyńskiej na początku XV w. i przez wieki znany był jako „Madonna Kolumny”, do czasu, gdy św. Paweł VI nadał jej nowy tytuł – Matki Kościoła. Ołtarz z freskiem Madonny, zaprojektowany przez Giacomo della Porta, ozdobiony jest cennymi marmurami i pięknymi kolumnami z alabastru. Św. Jan Paweł II w 1981 r., kilka miesięcy po zamachu, pobłogosławił mozaikę inspirowaną freskiem „Mater Ecclesiae” umieszczoną na bocznej fasadzie Pałacu Apostolskiego – dominuje ona dziś nad placem św. Piotra.

Bożena Sztajner

W każdą majową środę o godz. 16.00 w Bazylice odbywa się maryjna modlitwa „stacyjna” – zaczyna się w atrium świątyni a następnie wierni w procesji podchodzą do znajdujących się w świątyni obrazów Matki Bożej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Najbardziej znanym przedstawieniem Matki Bożej znajdującym się w Bazylice jest oczywiście Pieta Michała Anioła – rzeźba, którą artysta wykonał w 1498 r., gdy miał zaledwie 24 lata. Dzisiaj jest ona umieszczona w pierwszej kaplicy po prawej stronie.

©Włodzimierz Rędzioch

Reklama

Ale w Bazylice są również inne obrazy Madonny. Przede wszystkim wspomniana już „Madonna Kolumny” oraz pochodzący również ze starożytnej bazyliki XII-wieczny fresk Matki Bożej Nieustającej Pomocy znajdujący się w Kaplicy Gregoriańskiej. Obraz Madonny wkomponowany jest w bogatą ramę z różnokolorowych kamieni szlachetnych, takich jak alabaster, marmur, ametyst. Po bokach stoją kolumny – dwie z ciemnego, afrykańskiego marmuru i dwie z zielonej breksji.

©Włodzimierz Rędzioch

Największy obraz maryjny znajduje się w Kaplicy Chóru, tzn. kaplicy, gdzie kanonicy gromadzą się, by celebrować śpiewem liturgię godzin. Nad ołtarzem umieszczono mozaikę wykonaną według projektu Pietro Bianchiego, która przedstawia „Chwałę Niepokalanej Dziewicy i oddających Jej cześć świętych: Franciszka z Asyżu, Antoniego Padewskiego i Jana Chryzostoma”. W 1854 r., z okazji ogłoszenia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu, Pius IX ukoronował wizerunek Maryi, a 50 lat później Pius X dodał drugą koronę z dwunastu brylantowych gwiazd.

©Włodzimierz Rędzioch

Kaplica Chóru - Chwała Niepokalanej Dziewicy

Kaplica Chóru - Chwała Niepokalanej Dziewicy

W 2019 r. w Bazylice umieszczono jeszcze jeden obraz Matki Bożej – to cenne dzieło z XVI w., które pochodzi z nieistnejącego już kościoła św. Jakuba „Scossacavalli” (zburzono go na początku XX w., gdy wybudowano szeroką ulicę prowadzącą od Tybru do Bazyliki św. Piotra – via della Conciliazione). Przez wieki była ona czczona przez pielgrzymów udających się do grobu Apostoła Piotra, dlatego nazwano ją „Mater Peregrinorum” (Matką Pielgrzymów). W 2018 r. poddano ją renowacji a następnie umieszczono nad grobowcem Grzegorza XIV.

©Włodzimierz Rędzioch

Madonna Pielgrzymów

Madonna Pielgrzymów

Modlitwy do Matki Bożej odmawiane są właśnie przy tych Jej wizerunkach. Po ich zakończeniu, o godz. 17.00 odprawiana jest uroczysta Msza św.

©Włodzimierz Rędzioch

Natomiast w każdą majową sobotę wieczorem, w godzinach od 21.00 do 22.00 na placu św. Piotra. odbywa się procesja z pochodniami, „aux flambeau”, z reprodukcją obrazu „Mater Ecclesiae”, której towarzyszy modlitwa różańcowa z refleksjami kard. Angelo Comastri, dawnego papieskiego wikariusza dla Państwa Watykańskiego i przewodniczącego Administracji Bazyliki św. Piotra (Fabbrica di San Pietro).

©Włodzimierz Rędzioch


©Włodzimierz Rędzioch

Wierni obchodzą plac a następnie gromadzą się w sektorze przed figurą św. Piotra, gdzie odmawiana jest Litania Loretańska. Na zakończenie spotkania Kardynał udziela zgromadzonym błogosławieństwa.

©Włodzimierz Rędzioch

Kard. Comastri

Kard. Comastri
2022-05-24 07:02

Ocena: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trzy piety Michała Anioła w Muzeach Watykańskich

[ TEMATY ]

Watykan

Włodzimierz Rędzioch

W Dzień Zaduszny wspominamy i opłakujemy naszych zmarłych. W sztuce sakralnej od wieków przedstawiano Matkę Bożą opłakującą trzymanego na kolanach Jezusa. Począwszy od przełomu XIV i XV wieku taki wizerunek rozpowszechnił się w całej Europie - tego typu przedstawienia nazywane są pietami od włoskiego pietà – „miłosierdzie”, „litość” (łac. pietas).

Autorem najbardziej znanych na świecie piet jest Michał Anioł – jego pieta, która zdobi Bazylikę św. Piotra uważana jest za jedno z najpiękniejszych arcydzieł sztuki rzeźbiarskiej. Artysta miał zaledwie 23 lata, gdy francuski kardynał Jean de Bilheres de Lagraulas zamówił tę rzeźbę – kontrakt między młodym rzeźbiarzem i kardynałem został podpisany 26 sierpnia 1498 r. Michał Anioł od razu zabrał się do pracy – sam udał się do Carrary, gdzie kupił blok marmuru, który uważał za „najdoskonalszy” ze wszystkich, jakich kiedykolwiek użył. Artysta rzeźbił pietę dwa lata, a gotowe dzieło było tak doskonałe i godne podziwu, że Giorgio Vasari w swoich Żywotach najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów chwalił jego pracę tymi słowami: „To rzeczywiście cud, że bryła kamienia, bezkształtna z początku, została doprowadzona do doskonałości, którą natura zwykle stara się stworzyć w ciele! Żaden inny rzeźbiarz, żaden najznakomitszy nawet artysta, nie zdoła nigdy osiągnąć tego poziomu kompozycji i wdzięku”.
CZYTAJ DALEJ

Pierwszy portrecista Maryi

To właśnie temu Ewangeliście – jak chce legenda – zawdzięczamy pierwszy wizerunek Panny Maryi, którego schemat powtarzał się następnie przez stulecia. Św. Łukasz był nie tylko zdolnym malarzem, ale także doskonale wykształconym lekarzem i historykiem... Jest także autorem jedynej daty istniejącej w Ewangeliach

Jak wielką wagę przywiązywano w dawnych wiekach do obrazowania prawd wiary niepiśmiennym na ogół ludziom, mogą świadczyć zapisy w statucie jednego z XIV-wiecznych cechów malarskich, któremu patronował św. Łukasz: „Z łaski Boga jesteśmy ilustratorami dla tych prostych ludzi, którzy nie potrafią czytać o tych wszystkich rzeczach jakie stały się dzięki cnocie i świętej wierze...”. Wedle legendy, aby na wieki utrwalić piękno Najświętszej Matki Zbawiciela, pierwsi chrześcijanie poprosili św. Łukasza, towarzysza podróży apostolskich św. Pawła, aby namalował on wizerunek Maryi. Ewangelista spełnił prośbę pobożnych i ponoć na deskach stołu, przy którym jadała Święta Rodzina namalował pierwszy maryjny wizerunek. Na jego podstawie powstawały później dziesiątki kopii przypisywanych świętemu. Mówiono, że Łukasz takich wizerunków namalował kilkadziesiąt. Był to typ Madonny „wskazującej drogę”, czyli tzw. Hodegetrii.
CZYTAJ DALEJ

Bp Włodarczyk: bł. Jerzy Popiełuszko jest dziś przewodnikiem w skomplikowanym świecie półprawd, konfliktów, lęku i nienawiści

2024-10-19 09:31

[ TEMATY ]

bł. ks. Jerzy Popiełuszko

Bp Włodarczyk

40. rocznica

Karol Porwich/Niedziela

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

„Błogosławiony ks. Jerzy Popiełuszko jest dziś przewodnikiem w skomplikowanym świecie półprawd, konfliktów, lęku i nienawiści” - mówił we Włocławku bp Krzysztof Włodarczyk. Msza św. w Bazylice Katedralnej Wniebowzięcia NMP była najważniejszym momentem obchodów w tym mieście i diecezji 40. rocznicy męczeńskiej śmierci kapłana. - Od dnia beatyfikacji - 6 czerwca 2010 roku - ks. Jerzy stał się też skarbem dla całego Kościoła powszechnego, który uroczyście potwierdził, że może być dla nas przewodnikiem na drodze do świętości - mówił bp Włodarczyk.

Jak przypomniał biskup bydgoski, Episkopat Polski w specjalnym liście pasterskim przed beatyfikacją, podziękował żyjącej matce księdza Jerzego: „Pragniemy z najgłębszym szacunkiem i wdzięcznością powiedzieć w imieniu Kościoła i Polski: Mamo, „Bóg zapłać” za takiego Syna! „Bóg zapłać” za takiego Kapłana! „Bóg zapłać” za Twoją wiarę!” - cytował biskup bydgoski, nawiązując dalej do klimatu domu rodzinnego męczennika.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję