Odkrywając świat
Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej "Gaudium" wydało książkę,
jakiej do tej pory nie było na rynku księgarskim. Jej autorem jest
ks. Andrzej Turek - doktorant socjologii KUL i absolwent Studium
Komunikowania Społecznego i Dziennikarstwa KUL. Na temat reklamy
napisano co prawda wiele, nikt jednak wcześniej nie pokusił się o
przeanalizowanie sposobu funkcjonowania w niej wybranych motywów
- symboli chrześcijańskich. Jest to zagadnienie bardzo ciekawe, zwłaszcza
obecnie, kiedy wyżej wymienionych elementów zdaje się przybywać.
W jaki sposób funkcjonują one na rynku? Które symbole najchętniej
są wykorzystywane? Autor we wstępie pisze o swojej książce, że jest
ona pewnym przewodnikiem po drogach i bezdrożach reklamy: "Przewodnik
ten często się śmieje, niekiedy ironizuje, czasem oburza, zawsze
jednak prowokuje do myślenia". Znajdziemy tu pogrupowane według pewnych
kategorii w zależności od tego, jaką funkcję pełnią, barwne opisy
reklam oraz ich fotografie, a także Mały słownik symboli chrześcijańskich
przypominający pierwotne, chrześcijańskie znaczenia symboli najczęściej wykorzystywanych w reklamie, a przez to zatracających swą istotę,
zaczynających funkcjonować w społecznej świadomości w oderwaniu od
swoich korzeni. Zainteresowani przedstawioną problematyką mogą sięgnąć do innych źródeł traktujących o niej, co niewątpliwie ułatwi bogata
bibliografia umieszczona na końcu książki.
Lektura warta polecenia każdemu, kto w sposób świadomy przeżywa
rzeczywistość, nie poddając się manipulacji i nie popadając w schematy
kultury masowej.
Ks. Andrzej Turek, Sacrum na sprzedaż. Symbolika chrześcijańska
w reklamie, "Gaudium" 2002
Pomóż w rozwoju naszego portalu