Reklama

Zamyślenie nad Orędziem Papieskim

"Długowieczność jawi się zatem jako specjalny dar Boży” (2)

Starość może być trudna i błogosławiona, smutna i radosna. Bardzo wiele o przeżywaniu starości mówią teksty biblijne, które przedstawiają różne niedomagania związane z późnym wiekiem, ale też ukazują uroki ostatnich lat życia, związane przede wszystkie ze zdobytą mądrością i życiowym doświadczeniem. W poprzednim numerze prezentowaliśmy pierwszą część rozważań bp. Kazimierza Romaniuka, będącą owocem jego refleksji nad ostatnimi latami życia i zbliżającym się odejściem do wieczności, odczytywanym w kontekście Pisma Świętego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sytuacji coraz wyraźniejszego słabnięcia całego organizmu człowiek stary powoli sam zaczyna niejako rezygnować z życia. Wyrazem tej rezygnacji jest unikanie kontaktów z ludźmi, izolowanie się od otoczenia: człowiek stary boi się, że nie wszędzie wejdzie, że może się gdzieś potknąć i upaść, że czegoś nie dosłyszy, że źle na coś zareaguje, że zaszkodzi mu jakieś jedzenie czy picie. Barzillaj Gileadczyk, zachęcany przez króla Dawida, aby udał się z nim do Jerozolimy, odpowiada: „Ileż lat życia pozostaje mi jeszcze, abym szedł z królem do Jerozolimy? Liczę obecnie osiemdziesiąt lat. Czy potrafię rozróżnić między tym, co dobre, a tym, co liche?(...) Po cóż sługa twój ma być ciężarem dla pana mego, króla (...) Pozwól słudze swojemu powrócić. Umrę w swoim mieście obok grobu mojego ojca (...)” (2 Sm 19, 35-38). Owo izolowanie się od spraw i ludzi jest zresztą powodem rozdrażnienia i niepokoju, także charakterystycznego dla zachowania się ludzi starych. Czytamy u Syracha: „O śmierci, dobry jest twój wyrok dla człowieka biednego i opadającego z sił, dla starca zgrzybiałego, nękanego troskami o wszystko, dla zbuntowanego i tego, co stracił cierpliwość” (Syr 41, 2).
W Starym Testamencie jest jeden tekst, który zasługuje na oddzielne potraktowanie w naszych rozważaniach o starości. Chodzi o pierwszą połowę rozdziału kończącego całą Księgę Koheleta (12, 1-8). Oto ten tekst: „Pomnij jednak na Stwórcę swego w dniach swej młodości, zanim jeszcze nadejdą (...) lata, o których powiesz: „Nie mam w nich upodobania”; zanim zaćmi się słońce i światło, i księżyc, i gwiazdy, i chmury powrócą po deszczu; w czasie, gdy trząść się będą stróże domu i uginać się będą silni mężowie, i będą ustawały [kobiety] mielące, bo ich ubędzie, i zaćmią się patrzące w oknach; i zamkną się drzwi na ulicę, podczas gdy łoskot młyna przycichnie i podniesie się do głosu ptaka, i wszystkie śpiewy przymilkną; odczuwać się nawet będzie lęk przed wyżyną i strach na drodze; i drzewo migdałowe zakwitnie, i ociężała stanie się szarańcza, i pękać będą kapary, bo człowiek zdążać będzie do swego wiecznego domu i kręcić się już będą po ulicy płaczki; zanim się przerwie srebrny sznur i stłucze się czara złota, i dzban się rozbije u źródła, i w studnię kołowrót złamany wpadnie; i wróci się proch do ziemi, tak jak nią był, a duch powróci do Boga, który go dał. Marność nad marnościami - powiada Kohelet - wszystko jest marnością”.
Kohelet, zwany niekiedy piewcą pesymizmu albo egzystencjalistą Starego Prawa, ma wiele do powiedzenia na temat ludzkiego życia w ogóle, ale jego wypowiedzi ukazują zdecydowanie więcej cieni niż blasków tego życia. Starość przedstawia też w barwach głównie ciemnych, posługując się przy tym metaforami, które muszą robić na czytelniku wrażenie przygnębiające. Wśród egzegetów od dawna toczy się dyskusja nad tym, jak należy pojmować zacytowany wyżej tekst: dosłownie czy też niedosłownie? Po przyjęciu drugiej ewentualności pojawiają się różne możliwości, z których niełatwo wybrać tę najbardziej prawdopodobną. Według interpretacji historycznej, w całym tekście miałoby chodzić o różne blaski i cienie - przede wszystkim cienie - postaw, zwłaszcza religijnych, Izraela na przestrzeni jego dziejów. Szczególnie wyeksponowany został schyłek tych dziejów. Inni uważają, że Kohelet przedstawia w tym tekście historię całej ludzkości, a zwłaszcza jej czasy ostateczne; stąd nazwa: interpretacja eschatologiczna. Jeszcze inni dopatrują się w tym tekście elementów astralno-angelologicznych: ciała niebieskie - to słońce, księżyc, gwiazdy, zaś „stróże domu” z wiersza 3 - to aniołowie, którym jest powierzona piecza zarówno nad poszczególnymi narodami, jak i nad całą ludzkością.
CDN.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niebo Ojca Pio

2025-01-10 21:40

[ TEMATY ]

św. Ojciec Pio

"Głos Ojca Pio"

Ojciec Pio, jak każdy człowiek, rozmyślał nad dziełem stworzenia. Wielbił za nie Boga, a co więcej, w niezwykle celny sposób porównał dwa Jego działania. Doszedł bowiem do wniosku, że cudem przewyższającym akt stwórczy jest zbawienie, gdyż według niego większej Bożej mocy wymagało odpuszczenie grzechów człowiekowi, który jako wolny mógł nie chcieć być zbawionym, niż niesprawiające Bogu żadnego kłopotu stworzenie nieba i Ziemi z niczego.

TEKST POCHODZI Z NAJNOWSZEGO "GŁOSU OJCA PIO", ZOBACZ WIĘCEJ: glosojcapio.pl/nowy-numer
CZYTAJ DALEJ

Tylko ten, kto ma w sobie pokorę, będzie mógł się należycie zaopiekować Słowem Bożym

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Ks. Maciej Flader

Rozważania do Ewangelii Łk 4, 14-22a.

Piątek, 10 stycznia
CZYTAJ DALEJ

Kraków i Szczecin przeciw deprawacji. Kolejne protesty wobec działań Barbary Nowackiej

2025-01-11 14:59

[ TEMATY ]

protest

edukacja seksualna

edukacja zdrowotna

PAP/Marcin Bielecki

SZCZECIN. PROTEST PRZECIWKO PLANOM MEN

SZCZECIN. PROTEST PRZECIWKO PLANOM MEN

Wiele kontrowersji wywołały dwa projekty rozporządzeń Ministerstwa Edukacji Narodowej wprowadzające do szkół nowy przedmiot – „edukację zdrowotną”.

Podstawa programowa tego przedmiotu obejmuje kwestie ściśle dotyczące edukacji seksualnej. W tym zakresie edukacja zdrowotna ma zastąpić fakultatywne obecnie wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ), który to przedmiot przestanie istnieć.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję