W dniach 21-22 listopada br. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbyła się konferencja naukowa pod hasłem: Wczoraj i dziś Soboru, zorganizowana przez Instytut Ekumeniczny oraz Instytut Teologii Dogmatycznej
KUL z okazji 40. rocznicy promulgacji Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium i Dekretu o ekumenizmie Unitatis redintegratio. Podstawowym celem sympozjum było przypomnienie historii powstania
obydwu dokumentów oraz odczytanie ich znaczenia po czterdziestu latach od ogłoszenia.
W ramach pierwszej sesji ks. dr Antoni Nadbrzeżny i ks. dr hab. Leonard Górka zaprezentowali w swoich wykładach etapy powstania dokumentów soborowych. Uczestnicy konferencji mieli okazję zapoznac
się z wywiadem z niedawno zmarłym prof. Stefanem Swieżawskim, świeckim audytorem Soboru, na temat znaczenia Vaticanum II.
W dyskusji panelowej uczestniczyli: abp prof. Józef Życiński, o. prof. Stanisław Napiórkowski oraz dr Józef Majewski. Wskazali oni na istotne elementy soborowego przełomu, do których zaliczyli postulowaną
przez Sobór teologię historiozbawczą, bogactwo kategorii eklezjologicznych, otwarcie ekumeniczne Kościoła, naukę o kolegialności biskupów, uzupełniającą dogmat o prymacie papieża, oraz wyraźne wskazanie
miejsca i roli świeckich w Kościele.
W drugim dniu sympozjum ks. dr hab. Andrzej Czaja i ks. prof. Michał Czajkowski podjęli refleksję nad obecnym stanem recepcji konstytucji i dekretu. Uznając dotychczasowe osiągnięcia w recepcji myśli
soborowej w Polsce, wskazali na dalszą konieczność rozwijania idei Kościoła jako wspólnoty, na potrzebę kształtowania ewangelicznego obrazu Boga oraz zintensyfikowania odważnego dialogu ekumenicznego.
Na temat stanu recepcji dokumentów soborowych wypowiedzieli się również przedstawiciele Kościoła prawosławnego, ewangelicko-reformowanego, ewangelicko-augsburskiego oraz chrześcijan baptystów.
W dyskusji panelowej udział wzięli: ks. prof. Wacław Hryniewicz, dr hab. Karol Klauza, ks. dr Andrzej Luter oraz red. Zbigniew Nosowski. Zwrócili oni uwagę na potrzebę dalszego rozwoju myśli soborowej
oraz konieczność jej odczytania w kontekście obecnych przemian kulturowych. Szczególnie ważnym zadaniem dla Kościoła pozostaje dowartościowanie teologii Słowa Bożego i teologii ikony oraz konsekwentne
usuwanie przeszkód na drodze dialogu międzywyznaniowego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu