Reklama

Franciszek

Co mówi Franciszek o zaangażowaniu Kościoła w życie społeczne?

[ TEMATY ]

papież

media

Franciszek

BostonCatholic/Foter/CC/BY-ND

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W różnych mediach widać wybiórcze zainteresowanie nauczaniem papieża Franciszka. Redaktorzy programów i publicyści oraz autorzy artykułów na internetowych stronach „wsłuchują” się w papieskie nauczanie, wybierając z niego to, co odpowiada ich tezom i koniunkturalnej walce z poszczególnymi hierarchami i duchownymi. Próbują wmówić zarazem opinii publicznej, że Franciszek domaga się od Kościoła, aby przestał zajmować się sprawami społecznymi/publicznymi, a oddał się tylko modlitwie i opiece nad ubogimi, nie dociekając zarazem tego, co jest powodem ubóstwa, kto jest temu winien i jak można skutecznie przeciwdziałać temu wieloaspektowemu zjawisku. Dlatego redaktorzy i publicyści rodem z PRL-u, bili na alarm i czuli się zszokowani Listem pasterskim Episkopatu Polski na Uroczystość Świętej Rodziny, uważając, że nie przystoi w takim dniu podejmować zagadnienie ideologii gender i ze na pewno nie jest to po myśli obecnego Ojca św.

Reklama

Rzeczywistość jest jednak inna i jak zawsze media nie nadążając za nią, wolą kreować ją same. Wbrew opiniom tzw. dyżurnych autorytetów i informacjom rożnych mediów, które chciałyby zamknąć Kościół w zakrystii, Franciszek w posynodalnej adhortacji apostolskiej Evangelii Gaudium, która jest programowym dokumentem jego pontyfikatu, przypomina podstawowy fakt, że z serca Ewangelii wypływa wewnętrzna więź pomiędzy ewangelizacją a promocją człowieka (nr 178), „miedzy przyjęciem zbawczego orędzia i czynną miłością braterską” (nr 179), bowiem „w samym sercu Ewangelii znajduje się życie wspólnotowe i zaangażowanie na rzecz innych”(nr 177). Zdaniem Ojca św. przesłanie Ewangelii odpowiada najgłębszym pragnieniom i oczekiwaniom człowieka, bowiem „całe życie Jezusa, Jego sposób traktowania ubogich, Jego gesty, Jego konsekwencja, Jego codzienna prosta ofiarność, i w końcu Jego całkowite wydanie siebie na okup - wszystko to jest cenne i przemawia do życia każdego. Ilekroć ktoś to odkrywa, przekonuje się, że Jezus jest Tym, którego inni potrzebują, nawet Go nie znając: «Ja wam głoszę to, co czcicie, nie znając» (Dz 17, 23)” (nr 265).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dlatego Papież w łączności ze swoimi poprzednikami Pawłem VI, Janem Pawłem II i Benedyktem XVI, do których nauczania odwołuje się najczęściej w opisywanym dokumencie, potwierdza prawdę, że zadanie ewangelizacji zakłada i wymaga integralnej promocji każdego i całego człowieka (nr 180-182), i w tym kontekście „posługa miłości jest konstytutywnym wymiarem misji Kościoła i nieodzownym wyrazem jego istoty” (nr 179).

Reklama

Franciszek przypomina w adhortacji, że Kościół ubogacony i ciągle oświecany Ewangelią, charakteryzującą się radością, która odnawia się i udziela innym każdego dnia (nr 2-10) zobowiązany jest do budowania królestwo Boże na ziemi, gdyż „w takiej mierze, w jakiej zdoła On królować między nami, życie społeczne będzie przestrzenią braterstwa, sprawiedliwości, pokoju, godności wszystkich. Tak więc zarówno orędzie jak i doświadczenie chrześcijańskie zmierzają do spowodowania konsekwencji społecznych” (nr 180). Zdaniem Papieża Kościół bogaty w chrześcijańską nadzieję, szukając eschatologicznego królestwa, zawsze tworzył i nadal tworzy historię (nr 181). Dlatego dzisiaj, kiedy współczesny człowiek i świat borykają się z przeróżnymi problemami, Kościół przychodzi mu z konkretną pomocą oferując skarb nauki społecznej, „która nadaje kierunek działaniu przemieniającemu, i w tym sensie nie przestaje być znakiem nadziei wypływającej z pełnego miłości serca Jezusa Chrystusa” (nr 183). Papież jest przekonany, że obok socjologicznego, psychologicznego, czy też pedagogicznego spojrzenia na problemy współczesnego świata, nie może zabraknąć mądrościowego, ewangelicznego rozeznania, które bada znaki czasu (zob. nr 50-51).

Z tego też powodu Ojciec św. zdecydowanie przeciwstawia się próbom marginalizacji chrześcijaństwa i niedopuszczania go do głosu w sprawach społecznych, pisząc w adhortacji, że „nie można już dłużej twierdzić, że religia powinna się ograniczać do sfery prywatnej i że istnieje tylko po to, by przygotować dusze do nieba. Wiemy, że Bóg pragnie szczęścia swoich dzieci także na tej ziemi, chociaż powołane są do wiecznej pełni, ponieważ stworzył On wszystko «do użytkowania» (1 Tym 6, 17), aby wszyscy mogli z tego korzystać. Stąd nawrócenie chrześcijańskie domaga się, byśmy rozważyli ponownie «w pierwszym rzędzie to, co dotyczy ładu społecznego i realizacji dobra wspólnego» (przyp. 149) . W rezultacie nikt nie może od nas domagać się, abyśmy usuwali religię w przestrzeń tajemniczego wnętrza osób bez żadnego jej wpływu na życie społeczne i narodowe, nie przejmując się kondycją instytucji społeczeństwa świeckiego, bez wypowiadania się na temat wydarzeń, które interesują obywateli. Kto odważyłby się zamknąć w jakiejś świątyni i wyciszyć orędzie św. Franciszka z Asyżu oraz błogosławionej Teresy z Kalkuty? Oni by tego nie zaakceptowali. Autentyczna wiara - która nie jest nigdy wygodna ani indywidualistyczna - zakłada zawsze głębokie pragnienie zmiany świata, przekazania wartości, zostawienia czegoś dobrego po sobie na ziemi. Kochamy tę wspaniałą planetę, na której Bóg nas postawił, i kochamy zamieszkującą ją ludzkość ze wszystkimi jej dramatami i zmęczeniem, z jej pragnieniami i nadziejami, z jej wartościami i jej kruchością. Ziemia jest naszym wspólnym domem i wszyscy jesteśmy braćmi. Chociaż «sprawiedliwy porządek społeczeństwa i państwa jest centralnym zadaniem polityki», Kościół «nie może i nie powinien pozostawać na marginesie w walce o sprawiedliwość» (nr 183).

Zdaniem Franciszka wszyscy chrześcijanie, także pasterze, są wezwani do tego, aby troszczyć się o budowę lepszego świata” (nr 182-183). Dlatego Kościół powinien uczestniczyć w diagnozie stanu współczesnego świata i człowieka, proponując adekwatną prognozę, oświeconą światłem Ewangelii i wiary. Mylą się więc ci, którzy rzekomo powołując się na nauczanie Franciszka, chcieliby zamknąć usta Kościołowi w sprawach społecznych (polityka, kultura, ekonomia) i zamknąć go w zakrystii oraz w pracy z najbardziej ubogimi, z którymi niewydolne państwo nie daje sobie rady. Adhortacja Evangelii Gaudium jest darem, ale i zadaniem. Porusza ona wiele interesujących zagadnień, zarówno dla przedstawicieli nauk humanistycznych, społecznych i teologicznych, jak dla zwyczajnych ludzi, wierzących i borykających się z wiarą. Każdy z pięciu rozdziałów adhortacji domaga się osobnej, dogłębnej analizy i prezentacji, gdyż porusza istotne problemy dla Kościoła i świata w kontekście poszukiwania źródeł prawdziwej radości, służącej autentycznemu postępowi i rozwojowi każdego i całego człowieka. Swoją wieloaspektową refleksję Franciszek przeprowadza w perspektywie szczególnej działalności Kościoła katolickiego zwanej nową ewangelizacją, która jest „wielostronną i dynamiczną rzeczywistością” (nr 176).

2014-01-13 10:46

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Następny papież. Urząd Piotra i misja Kościoła. Najnowsza książka George Weigel

[ TEMATY ]

papież

książka

yourube.com

George Weigel w ciągu ostatnich trzydziestu lat przeprowadził szereg długich rozmów z trzema papieżami: Janem Pawłem II, Benedyktem XVI i Franciszkiem. Wiedza wyniesiona z tych dialogów – jak również z wieloletnich kontaktów z katolikami ze wszystkich kontynentów, reprezentującymi wszystkie stany życia w Kościele – stała się dla niego motywacją do przedstawienia swoich refleksji w książce The Next Pope: The Office of Peter and a Church in Mission. Właśnie nakładem wydawnictwa "W drodze", pod patronatem "Niedzieli" ukazało się polskie tłumaczenie książki.

Autor analizuje wyzwania stojące przed Kościołem katolickim w XXI wieku. Proponuje, co powinni zrobić przyszli przywódcy Kościoła, zwłaszcza następny papież, aby pozostać wiernymi działaniu Ducha Świętego. W okresie następnego pontyfikatu Kościół wkroczy bowiem na nieznane terytorium. Kluczowa więc jest refleksja nad dwiema kwestiami: Czego Duch Święty uczy Kościół w okresie przejściowym? Jakie cechy musi posiadać człowiek, który będzie przeprowadzał katolicką wspólnotę przez te przemiany, ponosząc olbrzymią odpowiedzialność i dźwigając brzemię urzędu Piotrowego, dzierżącego „klucze królestwa niebieskiego” (Mt 16,19)1?
CZYTAJ DALEJ

Przygotowanie do wigilii

Niedziela rzeszowska 51/2002

[ TEMATY ]

wigilia

BOŻENA SZTAJNER

Wieczerza wigilijna ma w sobie coś sakralnego. Do tej małej wspólnoty odnoszą się słowa Chrystusa: Gdzie dwaj albo trzej zebrani są w imię moje, tam ja jestem pośród nich. Dlatego wśród spożywających posiłek powinna być żywa świadomość obecności Chrystusa. Tym bardziej, że ostatni Sobór rodzinę chrześcijańską nazwał Ecclesia domestica - Kościołem domowym (rodzinnym). Dlatego w czasie wieczerzy wigilijnej obecność Chrystusa zaakcentujemy wspólną modlitwą, odczytaniem fragmentu Ewangelii i zapaleniem świecy lub świateł na choince (Chrystus jest światłością). Pamiętać należy, że właściwe przeżycie wieczoru wigilijnego zależeć będzie od wielu czynników i okoliczności, przede wszystkim jednak od stopnia religijności danej rodziny.
CZYTAJ DALEJ

Bełchatów: pasterka pod przewodnictwem kard. Grzegorza Rysia

2024-12-25 12:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Ks. Paweł Kłys

- Minęło 2000 lat minęło od narodzin Jezusa, a powszechne jest przekonanie i wiara, że pokój możesz narzucić siłą na swoich warunkach! A Jezus mówi: nie narzucisz pokoju siłą! - mówił kard. Ryś.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję