Papież Jan Paweł II na prośbę biskupa legnickiego Tadeusza
Rybaka podniósł kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Strzegomiu
do godności bazyliki mniejszej (podobnie jak w 1998 r. bazylikę krzeszowską)
. Uroczyste ogłoszenie tego tytułu nastąpi w niedzielę 15 września
o godz. 14.00.
Przed tygodniem mieliśmy okazję zapoznać się z pierwszymi
informacjami na ten temat, a dziś pragniemy powrócić jeszcze do historii
tej świątyni. Szczegółowe i wyczerpujące informacje na ten temat
można znaleźć w wydanym albumie pt. Kościół pw. Świętych Apostołów
Piotra i Pawła w Strzegomiu. Ośrodek kultu Matki Bożej Strzegomskiej,
autorstwa ks. prof. dr. hab. Władysława Bochnaka. "Wspaniała gotycka
świątynia pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Strzegomiu - pisze
we wstępie do tej książki biskup legnicki Tadeusz Rybak - jest nie
tylko chlubą miasta, w którym się znajduje. Stanowi ona także niezwykle
cenne dziedzictwo kultury całego Dolnego Śląska i Środkowej Europy.
Dla Diecezji Legnickiej świątynia ta jest miejscem o szczególnym
znaczeniu nie tylko ze względu na swe walory artystyczne. W zbudowanej
przez Zakon Joannitów świątyni strzegomskiej poprzez wieki trwa kult
Matki Zbawiciela, a wierni, modląc się przed zabytkową figurą Najświętszej
Maryi Panny umacniają swoją wiarę i wypraszają potrzebne im Boże
łaski. (...) Dziękuję ks. infułatowi prof. Władysławowi Bochnakowi,
że dzięki opracowaniu niniejszego albumu, jaki ukazuje się w roku
X-lecia Diecezji Legnickiej, pomaga nam bliżej poznać historię i
piękno świątyni strzegomskiej pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła
oraz jej znaczenie dla życia religijnego wielu ludzi w przeszłości
i w czasach współczesnych".
Strzegom to jedno z najstarszych miast Śląska. Nie wiemy,
kiedy powstał pierwszy kościół w mieście; w źródłach pisanych znajdujemy
przekaz, że poza obszarem dzisiejszego miasta przy drodze do Świdnicy
już ok. 1180 r. zbudowano z drewna kościół ku czci św. Piotra, który
bp Walter z Wrocławia poświęcił ok. roku 1163.
Kościół św. Piotra i Pawła w Strzegomiu należy do najbardziej
okazałych budowli kościelnych na Śląsku. Widoczny już z daleka, przypomina
czasy, w których Strzegom należał do najbardziej zaludnionych miast
Śląska i wymagał przestrzennego kościoła, ponieważ również okoliczne
wsie wysyłały swoich licznych mieszkańców na modlitwę i Mszę św.
do tego domu Bożego. Wrażenie to staje się imponujące po zbliżeniu
się do budowli, kiedy jego poszczególne części porówna się z odpowiednimi
częściami innych kościołów.
"W starym Strzegomiu, który już dawno do miasta Strzegomia
został wcielony, stał kościół św. Piotra - pisze Hoffman. - Był on
położony na dzisiejszym przedmieściu świdnickim. Mógł on być wybudowany
między rokiem 1149 a 1169. Fundatorem mógł być Imbram, syn Gniewomira
kasztelana Ritschen. W roku 1180 darował on miejscowość i kościół
św. Piotra Joannitom, którzy przed rokiem 1242 założyli miasto Strzegom"
.
Informacje dotyczące pierwszych budowli sakralnych w
Strzegomiu przekazują również inni dziejopisarze. Wśród nich Długosz
i Worbs. Twierdzą, że najstarszy kościół Strzegomia miał być dziełem
możnowładcy Piotra Własta, któremu obaj wymienieni historycy przypisują
również wybudowanie bardzo wielu kościołów na Śląsku.
Wszystkie przekazy i późniejsze publikacje informują
o konsekracji kościoła św. Piotra w Strzegomiu około 1239 r. Między
innymi tak o tym fakcie pisze Schade: "Budowa kościoła była w 1239
r. na tyle gotowa, że chór oraz wnętrze mogły służyć odprawianiu
Mszy św. i otrzymały święcenie biskupie. Prawdopodobnie podczas przejścia
Tatarów kościół ten został zniszczony".
Na pewno po zniszczeniach dokonanych najazdem Mongołów
musiał funkcjonować kościół parafialny, być może niewystarczający
dla potrzeb miasta, dlatego w końcu podjęto długo oczekiwaną decyzję
o budowie nowej, okazalszej świątyni. Nie znamy daty decyzji dotyczącej
budowy nowej świątyni, nie ma jej w istniejących jeszcze przekazach,
nie zamieszczają jej też dziejopisarze. Niewątpliwie jest ona związana
z obecnością w Strzegomiu joannitów oraz ich rozwiniętą działalnością
duszpasterską i kulturowo-cywilizacyjną. Rozpoczęcie tej prestiżowej
budowy możliwe było również dzięki życzliwej postawie dworu książęcego
oraz hojnym nadaniom i donacjom.
Nowa świątynia, zastępująca kościół konsekrowany w 1239
r., wybudowana została w drugiej połowie XIV w. Wspominany już Schade
twierdzi, że kościół wybudowano według jednolitego planu, a etapy
budowy przedstawia w następującej kolejności: budowa rozpoczęła się
w pierwszym okresie gotyku tj. w latach 1250-1300. Konstrukcja sklepienia
nawy środkowej i poprzecznej, formy rybich pęcherzy w maswerkach,
forma portali i drzwi oraz bogate profilowanie filarów wskazują na
czas rozkwitu stylu gotyckiego, tj. na lata 1300-1370. Autor ten
twierdzi, że choć budowę kościoła rozpoczęto ok. 1253 r., to ukończono
go dopiero pod koniec XIV w. W każdym razie budowa kościoła była
do 1318 r. na tyle posunięta, że można było odprawić w nim Mszę św.
Na ten rok również datuje się instalację najstarszego dzwonu kościelnego.
Dziejopis Naso uzupełnia dotychczasowe informacje, dodając,
że w 1386 r. założono dach, w 1388 r. stanął chór, w 1389 r. wybudowano
zakrystię, a dopiero w 1499 r. dokończono ołtarz główny w stylu gotyckim
z czterema skrzydłami na koszt ówczesnego burmistrza Johannesa Gauske.
W rok później ufundowano ołtarz św. Jana Ewangelisty, a kolejne fundacje
kontynuowano przez cały wiek XV i połowę XVI w.
Na podstawie powyższych faktów wydaje się, że korpus
nawowy współistniał przez pewien czas ze świątynią, która, być może,
znajdowała się na miejscu transeptu i prezbiterium. Przy łączeniu
korpusu z budowlą starszą zaistniała konieczność częściowej jej rozbiórki,
a pochodzący z niej materiał budowlany został wtórnie wykorzystany
przy dolnej budowie kościoła. Tę tezę mogą uwiarygodnić badania archeologiczne
dostarczające argumentów, które potwierdziłyby słuszność przypuszczeń
dotyczących istnienia i lokalizacji kościoła starszego.
Hoffmann, opierając się na księdze miejskiej, która zawierała
wiele cennych informacji na temat losów budowy kościoła, a z której
zachowały się liczne i wiarygodne przedruki jej fragmentów sporządzone
w XIX w., podaje nam mistrza budowlanego ze Świdnicy, murarza i kamieniarza
imieniem Jacob.
Jeśli chodzi o zbieranie środków na budowę kościoła,
starzy kronikarze powszechnie donoszą, że większą część kosztów budowy
opłacili książęta świdniccy.
Obok książąt, w 1360 r. radni Strzegomia dawali jedną
markę rocznych odsetek na budowę kościoła parafialnego w Strzegomiu.
Również bractwa oddawały część ze swoich pieniędzy na budowę kościoła
parafialnego św. Piotra i Pawła, a zostało to zapisane w historiach
tych bractw. Pomimo gromadzonych przez różnych ludzi funduszy na
budowę kościoła środki wydawali przede wszystkim joanici.
Informacje dotyczące nowożytnych dziejów kościoła są
już niestety lakoniczne. Wiemy między innymi, że w latach 1540-1629
i 1632-1649 kościół św. Piotra i Pawła znajdował się w rękach protestantów.
Z tego czasu pochodzi ambona uzupełniająca wyposażenie kościoła oraz
prawie wszystkie nagrobki umieszczone wewnątrz i na zewnątrz kościoła.
W czasach nowożytnych kościół był parokrotnie uszkadzany
przez pożary, podczas jednego z nich zostały zniszczone nieokreślone
części transeptu, a podczas kolejnego pożaru w 1718 r., spłonął wystrój
wnętrza. Pożar ten nadwątlił mury świątyni, które później wzmocniono
zamurowaniem okien północnych.
Do reformacji opiekę duszpasterską nad kościołem i parafią
sprawowali księża z Zakonu Joannitów, później od 1658 roku karmelici.
Księża, którzy zamieszkali w kumotrii, podjęli funkcje duszpasterskie
w kościele parafialnym i w mieście. W 1810 r. nastąpiła kasata zakonów
dokonana przez władze pruskie. Wtedy po joannitach opiekę nad kościołem
przejęli księża diecezjalni. Wtedy też kościół stracił prawie całe
wyposażenie wnętrza, a w zamian otrzymał ołtarze ze zlikwidowanych
kościołów benedyktynek i karmelitów.
W wieku XIX zabytkową strukturę obiektu naruszyły prowadzone
renowacje, podczas których w 1844 r. otynkowano wnętrze i pokryto
pobiałą rzeźby portalowe, a w 1870 r. wykonano niezbyt udany remont
maswerku okna zachodniego, dwóch okien chóru i dwóch korpusu oraz
okna w kruchcie północnej. W latach 1900-1901 podczas kolejnych prac
renowacyjnych oczyszczono kamieniarkę portalu zachodniego z niezbyt
dobrym ostatecznym skutkiem.
W swojej ponad 700-letniej historii kościół parafialny
Świętych Piotra i Pawła wielokrotnie ucierpiał wskutek wojen i pożarów.
Upływający czas również nie pozostał bez wpływu na jego ogólny stan
budowlano-konstrukcyjny. Doraźne próby ratowania sytuacji nie przyniosły
pożądanych rezultatów. Nieliczni wówczas parafianie nie dysponowali
wystarczającymi środkami na przeprowadzenie generalnego remontu świątyni,
dlatego w 1936 r. podjęto decyzję o zamknięciu wstępu do prezbiterium.
Działania wojenne, zwłaszcza te z końcowego okresu II
wojny światowej, oraz wysadzenie pobliskiego wiaduktu kolejowego
w znacznym stopniu pogorszyły stan budowli. Wtedy duże połacie dachu
kościoła pozbawione zostały pokrycia, a wielkie okna straciły wszystkie
szyby, przyczyniając się do postępującej dewastacji wnętrza świątyni.
Ludność napływająca po wyzwoleniu do Strzegomia przystąpiła
do zabezpieczania kościoła farnego przed dalszym zniszczeniem. Były
to jednak zabiegi doraźne; brakowało pieniędzy, materiałów budowlanych
i sprzętu.
Dopiero remont przeprowadzony w 1952 r. przez ks. Pawła
Nieużyłę przyniósł więcej trwałych zabezpieczeń. Dzięki zastosowaniu
żelbetonowych konstrukcji zażegnano niebezpieczeństwo zawalenia się
stropu prezbiterium. Rozebrano też drewniany chór z XIV w., znajdujący
się w południowej nawie kościoła; znajdujące się na nim ograny były
doszczętnie zdewastowane.
Po wykonaniu prac konserwatorskich w 1954 r. odbyła się
podniosła uroczystość 700-lecia istnienia świątyni, podczas której
poświęcono oddane na nowo do użytku prezbiterium. Następne lata przyniosły
znowu kilka niewielkich napraw dachu, remont wieży połączony z zamontowaniem
drewnianych żaluzji w oknach.
Nowy etap w historii strzegomskiej fary rozpoczyna się
w 1968 r., gdy do parafii przybył obecny proboszcz ks. prał. Stanisław
Siwiec. Niespożyta energia, upór i wytrwałość proboszcza i wiernych
sprawiły, że kościół powrócił do dawnej świetności.
Zanim jednak monumentalna bazylika odzyskała rangę jednej
z najświetniejszych budowli gotyckich na Śląsku, zakres prac wykonanych
przy jej restauracji był olbrzymi. Najpierw powiększono prezbiterium
i wyłożono go płytkami z granitu, a następnie poddano zabiegom konserwatorskim
organy i w 1973 r. wymieniono całkowicie instalację elektryczną i
nagłaśniającą.
Pod koniec lat 70. zaistniała również konieczność gruntownego
remontu dachu świątyni, gdyż liczne zacieki powodowały zagrzybienie
ścian wewnątrz kościoła, a zbutwiała i zniszczona więźba dachowa
domagała się wymiany. Podczas podjętego remontu dachów pokrycie jego
dolnych partii wykonano z miedzi.
Zjednoczona szczytną misją społeczność parafialna nie
szczędziła wysiłków, a życzliwość i ofiarność strzegomian wspierających
swego duszpasterza doprowadziły do tego, iż na początku 1982 r. ukończono
prace przy remoncie dachu świątyni. Następnie oszklono okna w całym
kościele i zamontowano witraże.
Bardzo gorąco zachęcamy Państwa do szerszego zainteresowania
się tą niezwykłą świątynią. Z pomocą na pewno przyjdzie nam wspomniany
już album ks. Władysława Bochnaka, który zaprezentuje także dokładną
historię miasta Strzegomia, dzieje i położenie obecnej bazyliki.
Mamy nadzieję, że po zapoznaniu się z tą publikacją zechcecie Państwo
nawiedzić tę świątynię. Dobrą okazją do tego będą strzegomskie uroczystości
oficjalnego nadania kościołowi pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła
godności bazyliki mniejszej, którym 15 września br., o godz. 14.00,
przewodniczył będzie abp Francesco Tamburrino, sekretarz Kongregacji
ds. Kultu i Dyscypliny Sakramentów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu