Reklama

Niedziela w Warszawie

Warszawa: pogrzeb śp. Roberta Pożarskiego

W pokamedulskim kościele na warszawskich Bielanach odbył się dziś pogrzeb śp. Roberta Pożarskiego. Żegnała go rodzina, przyjaciele, znajomi z czasów szkolnych i środowiska związane z muzyką kościelną. Zmarły w wieku 56 lat wybitny muzyk spoczął na cmentarzu w Teresinie.

[ TEMATY ]

pogrzeb

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przed Mszą pogrzebową dawne nabożne pieśni związane ze śmiercią i przemijaniem zaśpiewał Adam Strug. Podczas liturgii natomiast chorałowy śpiew poprowadził zespół Bornus Consort razem ze śpiewakami z innych środowisk, z którymi współpracował lub które założył Robert Pożarski.

Koncelebrowanej Mszy św. przewodniczył ks. Piotr Paćkowski, rektor wyższego seminarium duchownego w Siedlcach. Zaśpiewał również Ewangelię. Ornat, w jaki ubrany był główny celebrans, jest jednym z najstarszych i najpiękniejszych w zbiorach kamedulskiego kościoła. Mszę koncelebrował również kapłan ormiańsko-katolicki, gdyż Zmarły był także zaangażowany w powstawanie chóru dla liturgii ormiańskiej w Warszawie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kazanie wygłosił rektor bielańskiego kościoła, ks. Wojciech Drozdowicz. Po zaprezentowaniu sylwetki i dorobku Roberta Pożarskiego odtworzona została zaśpiewana przez zmarłego muzyka pieśń „Zdrowaś królewno wyborna”, której XIV-wieczny tekst Robert Pożarski znalazł i wraz z Michałem Lorencem opracował muzykę i aranżację.

Pod koniec liturgii wspomnieniami i wyrazami wdzięczności dzielili się bliscy i przedstawiciele środowisk, z którymi związany był Zmarły - m. in. Liceum im. Mikołaja Reja w Warszawie, zespołów muzycznych, Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego.

Bardzo poruszający były wspomnienia Andrija Szkrabiuka, kierownika chóru ormiańskiej katedry we Lwowie, który wskazał na ekumeniczny potencjał muzycznej działalności Roberta Pożarskiego, podkreślił duchowy aspekt muzyki mocno obecny w pracy Zmarłego.

– Można go było usłyszeć w każdą niedzielę, na Mszy św. o godz. 11:00 w naszym, kamedulskim, kościele - powiedział KAI ks. Wojciech Drozdowicz, proboszcz parafii na Bielanach. Zaznaczył, że wiele osób przyjeżdżało na Bielany specjalnie po to, żeby posłuchać chorału w unikalnym, starym brzmieniu. - Michał Lerenc uważa Roberta za jednego z trzech największych kantorów świata. Myślę, że to prawda, chociaż skromność Roberta nie pozwoliłaby na wygłoszenie takiego zdania. Robert miał tylko 56 lat. Myślałem, że dożyje wśród nas starości. Bielany od dziś już nie będą takie same. Żegnaj Przyjacielu! Śpiewaj teraz Panu Bogu w Królestwie Niebieskim – powiedział ks. Drozdowicz.

Reklama

Marcin Bornus-Szczyciński nazwał Roberta Pożarskiego największym śpiewakiem gregoriańskim, jakiego znał: „W kwestii polskiego chorału, nie znam nikogo, kto lepiej opanował chorał piotrkowski. Właściwie tu mamy tylko tę jedyną, spójną teorię i praktykę, jaką wypracował Robert. Niewątpliwie numer jeden w ogóle jeśli chodzi o znajomość tego chorału. Nikt nawet się do tego nie zbliżył" - powiedział przyjaciel Zmarłego.

***

Robert Pożarski urodził się 18 lipca 1965 r. w Bydgoszczy. Od 1967 do 1980 roku mieszkał w Poznaniu. Od 1980 do 1991 roku mieszkał w Warszawie, gdzie w 1985 r. uzyskał maturę w Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Reja. W latach 1985-90 studiował na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej na Politechnice Warszawskiej.

W roku 1992 uzyskał dyplom zawodowy w zakresie śpiewu solowego w Szkole Muzycznej II st. w Warszawie.

W latach 1992-95 uczestniczył w kursach mistrzowskich Letniej Międzynarodowej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie w klasach wokalnych i prowadzenia zespołów muzycznych. W roku 1996 odbył staż w zakresie chorału i muzyki średniowiecznej u Marcela Pérèsa w Royaumont pod Paryżem. Studiował teologię na Papieskim Wydziale Teologicznym Joanneum w Warszawie.

Od 1981 do 1991 roku był członkiem liturgicznej służby ołtarza w parafii św. Józefa w Warszawie; w 1982 roku otrzymał z rąk bp. Władysława Miziołka promocję lektorską; w latach 1988-95 był kantorem Lektorskiej Scholi Cantorum prowadzonej przez ks. Wiesława Kądzielę przy Wyższym Metropolitalnym Seminarium Duchownym w Warszawie.

Reklama

W roku 1991 wstąpił w związek małżeński i przeprowadził się z małżonką do rodzinnego domu dziadków w Teresinie.

W latach 1991-97 pracował jako śpiewak Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie; od 1995 roku był śpiewakiem zespołu muzyki dawnej Bornus Consort; od 1996 roku był kantorem Scholi Teatru Wegajty, realizujacej spektakle średniowiecznego dramatu liturgicznego. W 1999 roku założył Scholae Gregorianae Silesiensis we Wrocławiu, zajmującą się odnajdywaniem i prezentacją najstarszych zabytków muzyki liturgicznej z Dolnego Śląska i całej Polski. W 2003 roku został kantorem żeńskiej Scholae Mulierum Silesiensis. Od 2008 roku był współpracownikiem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego w Krakowie.

Od 2009 roku pełnił funkcję kantora w Kościele Pokamedulskim na warszawskich Bielanach. Od 2015 roku był kantorem gdańskiej Scholae Gregorianae Gedanensis; od 2017 roku był kantorem Scholae Sarmaticae, specjalizujacej się w śpiewie liturgicznym w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego. W 2012 roku powołał Chór Sarmacki im. G. G. Gorczyckiego w celu realizacji muzycznego projektu „Chorał Sarmacki”, polegającego na popularyzacji chorału polskiego i muzyki sakralnej polskich kompozytorów XVI-XVIII wieku; chór pracuje równolegle w Warszawie i Wrocławiu. Projekt ten zaowocował nagraniem i wydaniem czterech płyt z muzyką liturgiczną polskiego renesansu i baroku.

Od początku działalności muzycznej szczególną uwagę przykładał do wydobywania możliwie najstarszych świadectw źródłowych polskiej muzyki liturgicznej obecnej od wieków w praktyce liturgicznej Kościoła katolickiego w Polsce, szczególną troską obejmując coraz gorszy stan śpiewu liturgicznego w rycie posoborowym Pawła VI.

Ma w dorobku 25 płyt z muzyką dawną i współczesną, w tym siedem tytułów autorskich. Jest także redaktorem kancjonałów liturgicznych, m.in.: „Zasady zwyczajnego śpiewu Kościoła : według rytu św. Zakonu Braci Kaznodziejów”, Dominikański Ośrodek Liturgiczny 2014 oraz „Misteria św. Jacka – Liturgia”, Esprit 2007.

Tłumaczył także łacińskie teksty liturigczne w celu dostosowania klasycznego śpiewu chorałowego do języka polskiego, jak choćby wykonywanego przez Scholae Gregorianae Gedanensis od 2017 roku Oficjum ku czci św. Mikołaja biskupa według Antiphonarium iuxta ritum SOP.

2021-12-04 08:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tak odchodzą wielcy rycerze

Niedziela łódzka 16/2016, str. 4-5

[ TEMATY ]

pogrzeb

Arkadiusz Woźniak

Gen. Aleksander Arkuszyński „Maj”

Gen. Aleksander Arkuszyński „Maj”

Dziś żegnamy rycerza bez skazy, wspaniałego człowieka, dowódcę, wielkiego patriotę, dla którego słowa: „Bóg – honor – Ojczyzna” były całym życiem – mówiła podczas uroczystości pogrzebowych gen. Aleksandra Arkuszyńskiego „Maja”, ppłk. Halina Kępińska-Bazylewicz „Kora” – w czasie II wojny światowej sanitariuszka i łączniczka Armii Krajowej Okręgu Łódź. Wybitny dowódca, niezłomny bohater, skromny i szlachetny człowiek, wzór do naśladowania, przyjaciel – tak określali gen. Arkuszyńskiego wszyscy, którzy w czasie ceremonii pogrzebowej zabierali głos. Jego przyjaciele i żołnierze: mjr Mirosław Kopa „Miron”, mjr Zbysław Raczkiewicz „Orzeł” i wspomniana już „Kora”, ale też ci, którzy gen. „Maja” poznali i spotkali wiele lat później: ks. Stanisław Bracha, proboszcz z Ksawerowa, dyrektor łódzkiego oddziału IPN Marek Drużka czy samorządowcy z Aleksandrowa i Żarnowa. W pogrzebie na łódzkim cmentarzu Doły uczestniczyło wiele osób: kombatantów, przedstawicieli organizacji strzeleckich i wojskowych, delegacje szkół i instytucji rządowych i samorządowych, wojsko. Uroczystości, która odbywała się w ceremoniale wojskowym, przewodniczył bp Marek Marczak. Listy kondolencyjne do rodziny skierowali: abp Marek Jędraszewski, metropolita łódzki i bp Józef Guzdek, biskup polowy Wojska Polskiego. Gen. Aleksander Arkuszyński „Maj” został pochowany w rodzinnym grobie. Towarzyszyła temu salwa honorowa.

CZYTAJ DALEJ

Święty Justyn

Drodzy Bracia i Siostry!

CZYTAJ DALEJ

UNESCO potwierdziło zniszczenie prawie 400 obiektów kulturalnych na Ukrainie

2024-06-02 08:23

[ TEMATY ]

Ukraina

UNESCO

Pixabay

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) potwierdziła zniszczenie 387 obiektów kulturalnych na ogarniętej wojną Ukrainie. Oznajmiła o tym szefowa przestawicielstwa instytucji w tym kraju Chiara Dezzi Bardeschi na drugim forum "Ukraińskie Dziedzictwo Kulturalne#DziałajDlaDziedzictwa", które rozpoczęło się w Kijowie. Wyjaśniła przy tym, że dane te ustalono za pomocą analizy zdjęć satelitarnych i ocen różnych miejscowości.

Przewodnicząca przedstawicielstwa oceniła, iż straty w dziedzinie spuścizny kulturalnej Ukrainy wynoszą obecnie ponad 20 miliardów dolarów a wszystko wskazuje na to, że liczba ta jeszcze wzrośnie. Zwróciła też uwagę, że aby ochronić najbardziej narażone na zniszczenia miejsca i ustrzec je, potrzeba co najmniej 197 mln dolarów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję