- Chcemy, by te zewnętrzne znaki przypominały nam o radości oczekiwania na Narodzenie Jezusa - podkreśla brat kapliczny Paweł Bryzek. Wyjaśnia, że duży adwentowy wieniec jest celowo podwieszony, a nie postawiony na ziemi, by zwrócić uwagę pielgrzymów i przypomnieć o tym ważnym czasie przygotowania do Bożego Narodzenia.
Do wykonania wieńca przygotowana została specjalna metalowa konstrukcja. Na niej uplecione zostały ręcznie świerkowe gałązki. Ozdobiony jest czterema wstęgami - trzy są koloru czerwonego i jedna różowa - to w związku z przeżywaną w Adwencie Niedzielą Gaudete (Radości), którą wyróżnia różowy kolor szat liturgicznych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
O czterech niedzielach przygotowań do Narodzenia Pańskiego przypominają cztery duże świece. Zgodnie ze zwyczajem w każdą niedzielę Adwentu zapalana będzie kolejna z nich. Pierwsza świeca oznacza gwarantujące pokój przebaczenie, będące wybaczeniem przez Boga naszym prarodzicom nieposłuszeństwa, jakiego dopuścili się wobec Niego. Druga świeca wskazuje na wiarę Izraelitów, wyrażającą Bogu wdzięczność za Ziemię Obiecaną, ale również na bezpieczeństwo, jakie mogą zagwarantować jedynie ramiona Boga. Trzecia świeca odsyła nas do radości doznawanej przez króla Dawida celebrującego przymierze z Jahwe, czyli do radości płynącej z przymierza z Bogiem i bliźnim. Czwarta świeca symbolizuje prorockie nauczanie zapowiadające nadejście Mesjasza, zatem nadzieję oczekiwania. Wszystkie palące się świece oznaczają natomiast bliskość przyjścia Pana.
Zieleń wieńca symbolizuje wieczną egzystencję, ale i nadzieję. Krąg, czyli kształt wieńca, jest natomiast symbolem wieczności Boga. Wieniec adwentowy stanowiący formę oddawanego oczekiwanemu Mesjaszowi hołdu, symbolizuje też triumf i królewską godność przychodzącego Zbawiciela. Poświęcony lub pobłogosławiony, jest także symbolem ludu Bożego czekającego w miłości i radości na Mesjasza oraz symbolem jedności rodziny sposobiącej się duchowo na przeżywanie świąt Bożego Narodzenia, gdzie czerwień wstążki wieńca oznacza radość.
Reklama
Roratka - świeca maryjna ozdobiona jest białą wstęgą i małym zielonym wianuszkiem u jej podstawy. - To specjalnie zamówiona świeca, jest na niej duża litera „M” przypominająca o Maryi, i lilia symbol udziału Niepokalanej Dziewicy w odkupieniu świata - wyjaśnia br. Paweł.
Roratka - świeca symbolizująca Matkę Bożą niosącą Światłość świata, czyli Jezusa Chrystusa, zapalana jest w czasie Mszy św. roratnej. Te sprawowane są na Jasnej Górze od poniedziałku do soboty o godz. 6.00 w Kaplicy Matki Bożej.
Od 17 grudnia we Mszach św. roratnych uczestniczyć będą wspólnotowo ojcowie i bracia paulini.
16 grudnia rozpocznie się Nowenna do Dzieciątka Jezus, która potrwa do 24 grudnia włącznie. To jedna z form bezpośredniego przygotowania do świąt Bożego Narodzenia. Nowenna odprawiana jest podczas Mszy św. o godz. 18.30.
Na Jasnej Górze adwentowy kolor widoczny jest nie tylko w liturgii. Także wieża jasnogórska w niedzielne wieczory świeci na fioletowo. To przypomnienie i zachęta, by przez nawrócenie, przygotować nasze serca na radość przyjścia Zbawiciela. Wieża dla wielu Polaków to symbol „góry zwycięstwa” i miejsca królowania Maryi, jako szczególnej patronki naszej Ojczyzny. Możliwość rozświetlenia wieży, jednego z najbardziej rozpoznawalnych jasnogórskich elementów, pojawiła się w 2018 r. kiedy odbywały się uroczystości 100-lecia odzyskania niepodległości i wieża rozbłysła na biało-czerwono.
Reklama
W Adwencie paulini i Stowarzyszenie Kapela Jasnogórska zapraszają też na Jasnogórskie Wieczory Organowe. W soboty: 4 XII, 11 XII i 18 XII o godz. 17.00 w bazylice odbywać się będą specjalne koncerty. Wstęp na nie jest wolny. Rozbrzmiewać będą monumentalne organy, które znajdują się na chórze w nawie głównej, nad wejściem do dużego kościoła. Już sam ich widok zapiera dech w piersiach. Są wysokie na cztery kondygnacje. Powstały w latach 50. XX stulecia. Szafa organowa jest kopią XVIII-wiecznej szafy prospektu organowego instrumentu sporządzonego wówczas przez Horacego Caspariniego, organmistrza wrocławskiego.
Jasnogórskie organy to obecnie trzeci pod względem wielkości instrument w Polsce po organach bazyliki w Licheniu i katedry we Wrocławiu. Jednakże wartościowanie organów nie zależy tylko i wyłącznie od ich wielkości. Organy jasnogórskie są instrumentem tak pomyślanym, aby dało się na nich wykonywać całą wielką literaturę organową, zwłaszcza literaturę organową epoki symfonizmu XIX i XX wieku. Organy liczą aż 103 głosy, ale trzeba je pomnożyć przez liczbę klawiszy na manuałach, czyli klawiaturach, a tych jest cztery. Na dodatek niektóre głosy są kilkurzędowe. Organy liczą więc w sumie ponad siedem tysięcy piszczałek.
Instrument potrafi brzmieć jak skrzypce, trąbki czy oboje.