Reklama

150. rocznica ogłoszenia Dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny

Przywilej Niepokalanego Poczęcia a Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jednym ze skutków grzechu Adama i Ewy była utrata daru nieśmiertelności. Wyjęci uprzednio spod prawa śmierci, Adam i Ewa po swoim upadku poddani zostali prawu powodującemu naturalny kres ich życia.
Zgodnie z przekonaniem podzielanym już przez pierwszych chrześcijan, Maryja, Matka Zbawiciela, została z duszą i ciałem przeniesiona do Nieba - a Jej śmierć była śmiercią pozorną i nazywano ją „przejściem” lub „zaśnięciem”. Nie łączono jednak tego faktu z przekonaniem o Jej niepokalanym poczęciu, o wyjęciu Jej spod prawa dziedziczenia skutków grzechu pierworodnego, a więc i prawa śmierci. Przekonanie o niepokalanym poczęciu Najświętszej Maryi Panny uformowało się bowiem wiele lat później niż wiara w Jej wniebowzięcie.
Teologowie, zwłaszcza wschodni, postrzegali wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny jako udział w zmartwychwstaniu i wniebowstąpieniu Chrystusa; jako antycypację i zapowiedź powszechnego zmartwychwstania. Maryja jako pierwsza z ludzi otrzymała pełnię darów wysłużonych dla ludzi przez Jej Syna. Jest pierwszą, która uczestniczy z duszą i ciałem w pełni chwały uwielbionego człowieczeństwa Jej Syna. Jej wniebowzięcie jest zapowiedzią oczekującego także nas udziału w chwale zmartwychwstałego Chrystusa. Ojcowie Soboru Watykańskiego II w Konstytucji dogmatycznej o Kościele nazwali Maryję „obrazem i początkiem rzeczywistości mającej stać się udziałem wszystkich członków Kościoła” (por. nr 68).
Związek pomiędzy prawdą o niepokalanym poczęciu Najświętszej Maryi Panny a Jej wniebowzięciem podkreślił wyraźnie dopiero papież Pius XII w encyklice Fulgens corona (1953 r.), wydanej trzy lata po ogłoszeniu dogmatu o wniebowzięciu. Czytamy w niej: „Wydaje się, że odtąd wszyscy chrześcijanie mogą zwrócić swoje umysły i serca w głębszy i skuteczniejszy sposób do samej tajemnicy Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Dziewicy. Na skutek bowiem najściślejszej łączności, jaka zachodzi między tymi dwoma dogmatami, uroczyste ogłoszenie i postawienie w należytym świetle Wniebowzięcia Maryi Panny, będącego jakby koroną i dopełnieniem poprzedniego przywileju Maryjnego, sprawiło, że w większej pełni i jasności ukazała się najmędrsza harmonia Bożego planu, według którego Bóg chciał, aby Najświętsza Maryja była wolna od wszelkiej zmazy pierworodnej. Ze względu bowiem na te dwa niezwykłe przywileje, udzielone Bogurodzicy, tak początek Jej ziemskiej pielgrzymki, jak i jej koniec rozbłysły jasnym światłem. Doskonałej niewinności Jej duszy, wolnej od wszelkiej zmazy, odpowiada w sposób niezwykle harmonijny najpełniejsze uwielbienie Jej dziewiczego ciała, a Ona jak była złączona ze swym Jednorodzonym Synem w walce przeciwko piekielnemu wężowi, tak razem z Nim uczestniczy w chwalebnym triumfie nad grzechem i jego przesmutnymi następstwami”.
Według apokryficznych przekazów, świadkami wniebowzięcia Maryi mieli być wszyscy Apostołowie, którzy na ten dzień zostali zgromadzeni w cudowny sposób przy Jej łożu i asystowali przy złożeniu Jej ciała do grobu, który następnego dnia okazał się pusty. Tradycja lokowała te wydarzenia na jerozolimskiej górze Syjon i w Dolinie Jozafata. Upamiętniały je wznoszone na tym miejscu kolejne kościoły. W krypcie aktualnej Bazyliki Wniebowzięcia na Syjonie znajduje się urocza rzeźba spoczywającej na śmiertelnym łożu Matki Zbawiciela.
W jednym ze starożytnych apokryfów, który przypisywano Józefowi z Arymatei, apostoł Tomasz, przeniesiony w cudowny sposób na ów dzień z Indii do Jerozolimy - podobnie jak inni Apostołowie z krajów, w których głosili Ewangelię - ujrzał Maryję unoszoną do nieba. Kiedy błagał Ją o znak potwierdzający prawdziwość widzenia, Maryja rzuciła mu swoją przepaskę. W późnym średniowieczu czczono tę „relikwię” we Włoszech w katedrze w Prato, a malarze florenccy prześcigali się w przedstawianiu tej legendy na licznych obrazach.
Podobne powyższemu opowiadania o wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny wywarły wielki wpływ na chrześcijańską wyobraźnię. Liczni artyści, najpierw w Grecji, Kapadocji, Egipcie, a potem we Włoszech, Francji i Hiszpanii, przedstawiali wniebowzięcie Maryi na barwnych ikonach czy na iluminacjach umieszczanych w średniowiecznych rękopisach. Sceny Jej „zaśnięcia” lub „wniebowzięcia” znajdujemy w ornamentacji licznych świątyń romańskich, gotyckich i barokowych. Do najbardziej znanych należy wykonana w XII w. mozaika w Bazylice S. Maria Maggiore w Rzymie oraz mozaika w rzymskiej Bazylice św. Pawła za Murami.
W licznych polskich kościołach przedstawienie wniebowzięcia znajduje się na obrazach umieszczonych w nastawach głównych ołtarzy, na sklepieniach licznych świątyń. Do najbardziej znanych należy kompozycja rzeźbiarska „zaśnięcia” Matki Bożej Wita Stwosza w krakowskiej Bazylice Mariackiej (r. 1489) oraz kompozycja „wniebowzięcia” umieszczona w ołtarzu Bazyliki Jasnogórskiej (1728 r.).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tysiące ludzi na Marszu Papieskim

2024-10-19 15:04

[ TEMATY ]

bł. ks. Jerzy Popiełuszko

św. Jan Paweł II

Narodowy Marsz Papieski

PAP/Radek Pietruszka

"Jest to wielki sukces ks. Jerzego. Po 40 latach jego myśl tu jednoczy ludzi. Minęło 40 lat. Młodsi ludzie nie mieli szansy go poznać, ale wszyscy słyszymy jego głos, jego nauki, i one potrafią tysiące ludzi zjednoczyć, sprowadzić do tego, że są teraz razem", mówił na chwilę przed rozpoczęciem Narodowego Marszu Papieskiego Tomasz Sakiewicz, szef Republiki - podaje Telewizja Republika.

Przemarsz rozpoczął się o godz. 13.00 w kościele św. Anny w Warszawie. Uczestnicy wydarzenia przejdą następnie pod sanktuarium bł. ks. Jerzego Popiełuszki, gdzie zwieńczeniem będzie wspólna Msza święta o godz. 16.
CZYTAJ DALEJ

Oddałam go Bogu

Milena Kindziuk: - Modli się Pani do swego Syna?
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Nowi biskupi pomocniczy w archidiecezji łódzkiej

2024-10-19 14:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

- Jedyne słowo jakie biskup ma prawo mówić, to słowo miłości. Jeśli nie masz w sobie słowa miłości, to milcz. Jak nie kochasz, to nie przepowiadaj – mówił kard. Ryś podczas sakry biskupiej w Łodzi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję