Reklama

Materiały dla kierownictw i członków Akcji Katolickiej

Akcja Katolicka dawniej i dziś (3)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pojawienie się w Kościele, w dwudziestoleciu międzywojennym, Akcji Katolickiej w formie organizacji, było zasługą papieża Piusa XI. Dewizą jego pontyfikatu było: "Pax Christi in regno Christi" (Pokój Chrystusa w Królestwie Chrystusa). Słowa te zawarł papież już w swojej pierwszej encyklice Ubi arcano Dei, z 23 grudnia 1922 r. Przedstawił w niej najpierw ocenę świata, w którym dostrzegał wzrastające nastroje wrogości, nienawiść między narodami, walkę klas i partii politycznych, chciwość, rządzę władzy, terror i przemoc oraz osłabienie życia rodzinnego i upadek obyczajów. Przyczyną tego było - zdaniem papieża - usunięcie autorytetu Boga i porzucenie zasad Ewangelii z życia indywidualnego i społecznego. Dlatego rzucił wezwanie, by powrócić do Chrystusa, przywrócić Jego pokój, jako źródło porządku prawa i władzy oraz słuchać nakazów Kościoła, który jest nauczycielem i stróżem tychże praw. Do tego dzieła odnowy wzywał papież duchowieństwo i wiernych, którym polecał, aby podjęli wspólny wysiłek budowania Królestwa Bożego na ziemi i potraktowali to zadanie jako "główny obowiązek urzędu pasterskiego i życia chrześcijańskiego".

Pius XI wyjątkowo mocno doceniał w Kościele rolę katolickich ruchów masowych. Widział w nich skuteczną siłę, zdolną podjąć dzieło rechrystianizacji obyczajów i krzewienia zasad chrześcijańskich w życiu indywidualnym i publicznym. Takim właśnie ruchem masowym miała być Akcja Katolicka, dla której papież ten nakreślił zasadnicze zręby normatywne i instytucjonalne.

Istotę Akcji Katolickiej, ujętą w formie definicji, zawarł Pius XI w liście do Steenberg-Engering, przewodniczącej Międzynarodowej Unii Kobiet Katolickich w Hadze, z dnia 30 lipca 1928 r., w którym ruch ten określił jako "udział świeckich w hierarchicznym apostolstwie

Kościoła dla obrony zasad religii i moralności oraz rozwijania zdrowej i pożytecznej akcji społecznej pod przewodnictwem hierarchii kościelnej - ponad wszystkimi partiami politycznymi i niezależnie od nich - celem odnowienia życia katolickiego w rodzinie i społeczeństwie" . Natomiast idee i zasady Akcji Katolickiej papież ten sprecyzował i rozwinął w liście Quae nobis z 12 listopada 1928 r., adresowanym do kard. Adolfa Bertrama, w którym określił ją jako inicjatywę duchową, religijną i społeczną oraz apolityczną, zbudowaną na podstawach organizacyjnych i powołaną w celu kształtowania życia ludzkiego według zasad wiary. Nakreślony przez papieża program stał się odtąd nową metodą apostolskiego działania Kościoła w świecie. Działania te miały stanowić już nie tylko formę obrony przed niebezpiecznymi dla Kościoła zjawiskami, ale przede wszystkim rodzaj "ofensywy", celem wprowadzenia wartości ewangelicznych w życie indywidualne i zbiorowe.

Dla Akcji Katolickiej określono dwa zasadnicze cele: wychowanie i przygotowanie członków do apostolstwa oraz ukazanie im konkretnych terenów pracy apostolskiej. "Akcja Katolicka - mówił Pius XI - nie polega jedynie na dbaniu o osobistą doskonałość chrześcijańską, co jednak jest oczywiście zadaniem pierwszym i najgłówniejszym, lecz także na rozwijaniu prawdziwego apostolstwa, dostępnego dla katolików każdego stanu i klasy". W ten sposób Akcja Katolicka miała się stać " szczególnym narzędziem Opatrzności w pracach Kościoła".

Akcja Katolicka, w myśl założeń Piusa XI, stała ruchem międzynarodowym, zachowując jednak w poszczególnych krajach lokalną specyfikę. W krajach Europy Zachodniej istniały zasadniczo dwa rodzaje Akcji Katolickiej. We Francji, Belgii, Holandii i Niemczech opierała się ona na istniejących już stowarzyszeniach kościelnych, zaś we Włoszech, Hiszpanii i Polsce organizowano ją na bazie czterech nowych stowarzyszeń stanowych, tzw. kolumn (mężczyźni, kobiety, młodzież męska i młodzież żeńska) .

Główne założenia ideowe i organizacyjne Akcji Katolickiej we Włoszech zawarł Pius XI w encyklice Ubi arcano Dei z 23 grudnia 1922 r. Już 2 października tegoż roku, sekretarz stanu kard. Piotr Gasparri przedłożył ordynariuszom włoskim papieskie projekty ustroju Akcji, a 30 listopada tego roku papież powołał Radę Centralną dla kierowania działalnością tej organizacji w całym kraju. Rada Centralna ułożyła nowy statut, który zatwierdził papież 2 października 1923 r. Statut określał ustrój organizacyjny Akcji, jednolity dla całego kraju, akcentował ścisłą łączność jej stowarzyszeń z centralą krajową oraz ich zależność od hierarchii kościelnej, a także apolityczność całego ruchu. Akcja miała stanowić, poprzez udział w niej katolików świeckich, dopełnienie zadań apostolskich, podejmowanych przez hierarchię kościelną.

Cztery stany naturalne (mężczyźni, kobiety, młodzież męska i młodzież żeńska) były skupione w następujących organizacjach Akcji: Włoski Katolicki Związek Mężczyzn, Towarzystwo Włoskiej Młodzieży Katolickiej i Włoski Katolicki Związek Uniwersytecki oraz Włoskie Katolickie Studentki, Włoska Katolicka Młodzież Żeńska i Katolicki Związek Kobiet Włoskich, tworzące Włoski Katolicki Związek Kobiecy. W strukturach organizacyjnych Akcji istniały, obok stowarzyszeń, instytuty (rady): Centrala Krajowa Centrale Diecezjalne i Komitety Parafialne - jako komórki kierownicze i koordynujące działalność stowarzyszeń. Stowarzyszenia działały w oparciu o własne statuty i regulaminy, w ramach pełnego samorządu i pewnej autonomii. Nad ich działalnością czuwali asystenci, mianowani przez władzę kościelną.

Treści ideowe włoskiej Akcji Katolickiej, jak również jej struktury organizacyjne, były w pełni dziełem Piusa XI. Przy jego udziale układano statuty dla władz centralnych Akcji i dla jej stowarzyszeń. Dlatego włoska Akcja Katolicka uchodziła za wzorzec dla innych krajów, m. in. dla Kościoła w Polsce. Uważano bowiem, że właśnie Włochom, dzięki bezpośrednim wpływom papieża, udało się wypracować najbardziej optymalny model Akcji Katolickiej.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trybunał Konstytucyjny wydał postanowienie zabezpieczające, zawieszając stosowanie rozporządzenia min. Nowackiej

2024-08-29 20:37

[ TEMATY ]

Trybunał Konstytucyjny

religia w szkołach

Archiwum

Trybunał Konstytucyjny przychylił się do wniosku I prezes SN i wydał dziś postanowienie zabezpieczające, zawieszając stosowanie rozporządzenia MEN w sprawie warunków organizowania lekcji religii. Chodzi o ułatwienia w łączeniu klas - prezes SN uważa, że doszło do złamania ustawy zasadniczej, bo nie osiągnięto porozumienia ze związkami wyznaniowymi. Za wątpliwą uważa też możliwość realizacji podstawy programowej w tych warunkach.

PODPISZ PROTEST wobec dyskryminacji dzieci i młodzieży realizowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej: lekcjereligiiwszkole.pl
CZYTAJ DALEJ

Wspomnienie Przebicia Serca św. Teresy od Jezusa

Niedziela Ogólnopolska 34/2002

[ TEMATY ]

Święta Teresa od Jezusa

François Gerard PD

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła
30 sierpnia w karmelitańskim kalendarzu liturgicznym przypada wspomnienie Przebicia Serca św. Teresy od Jezusa (zwanej Teresą z Avili lub Wielką), doktora Kościoła. Fakt ten stał się tematem najznakomitszej kompozycji rzeźbiarskiej Giovanni Lorenzo Berniniego (1598-1680). Jako rzeźbiarz, Bernini zasłynął jeszcze marmurowym portretem kard. Scypiona Borghese i paroma kompozycjami. Jednakże ten najwybitniejszy twórca rzymskiego baroku był przede wszystkim architektem i znany jest jako twórca niezwykle przemyślanie skomponowanej kolumnady przed Bazyliką św. Piotra w Rzymie. Przed laty, mieszkając w centrum Rzymu, tuż przy piazza Indipendenza, wybrałem się na daleki spacer ulicami miasta, by zobaczyć tę frapującą mnie od czasu studiów kompozycję Berniniego, zwaną Ekstazą św. Teresy, a która w rzeczywistości przedstawia wizję Świętej lub raczej zjawisko bliskie faktom stygmatyzacji. W tej mojej wędrówce punktem orientacyjnym była znana fontanna Aqua Felice. To właśnie obok tej fontanny znajduje się niewielki kościół karmelitański pw. Matki Bożej Zwycięskiej (Santa Maria della Vittoria), mieszczący to wspaniałe dzieło. Gdy wchodzimy do tego niewielkiego i raczej skromnego XVII-wiecznego wnętrza, całą uwagę przykuwa ogromna barokowa kompozycja architektoniczna blisko głównego ołtarza. Ujęta jest monumentalnym obramieniem kolumnowym. Sama rzeźba w białym marmurze przedstawia osuwającą się w omdleniu św. Teresę; jej głowa opada do tyłu. Przed Świętą stoi mniejszy, uśmiechnięty anioł, który kieruje grot strzały w stronę jej serca. Bernini wykonał tę rzeźbę na zlecenie Karmelitanek, kierując się dokładnym opisem tego nadprzyrodzonego zdarzenia, szczegółowo zrelacjonowanego przez samą św. Teresę w głównym jej dziele pt. Księga Życia (rozdz. 29, 10-14, a zwłaszcza 13). Wśród różnych widzeń, jakich Bóg udzielał św. Teresie, częste były wizje aniołów. W odniesieniu do omawianego faktu Święta pisze w p. 13: "(...) anioł mi się zjawił w postaci widomej. Nie był wysokiego wzrostu, mały raczej, a bardzo piękny; (...) znać było, że należy do najwyższego rzędu aniołów (...). Ujrzałam w ręku tego anioła długą włócznię złotą, a grot jej żelazny u samego końca był jakoby z ognia. Tą włócznią ­ zdało mi się ­ kilkoma nawrotami serce mi przebijał, zagłębiając ją aż do wnętrzności. Za każdym wyciągnięciem włóczni miałam to uczucie, jakby wraz z nią wnętrzności mi wyciągał; tak mię pozostawił całą gorejącą wielkim zapałem miłości Bożej. Tak wielki był ból tego przebicia, że wyrywał mi z piersi one jęki, o których wyżej wspominałam; ale taką zarazem przewyższającą wszelki wyraz słodkość sprawia mi to niewypowiedziane męczeństwo, że najmniejszego nie czuję w sobie pragnienia, by ono się skończyło (...)". Św. Teresa otrzymała tę łaskę w 45. roku życia w klasztorze Wcielenia w Avili. Papież Benedykt XIII w 1726 r. ustanowił osobne święto tego cudownego zdarzenia. W porównaniu z wyznaniami Świętej wspaniała kompozycja rzeźbiarska Berniniego wydaje się zbyt poruszona i zwichrowana (co jest cechą baroku), choć zdumiewającym wprost efektem artystycznym jest tu głębia przeżycia, wyrażona w mistrzowsko ujętej twarzy św. Teresy.
CZYTAJ DALEJ

Rzecznik KEP o decyzji TK ws. lekcji religii: takiej decyzji strona kościelna oczekiwała

2024-08-30 07:15

[ TEMATY ]

religia

religia w szkołach

Adobe Stock

Decyzja Trybunału Konstytucyjnego, który udzielił zabezpieczenia dla wniosku dotyczącego zbadania rozporządzenia Minister Edukacji z 26 lipca 2024 r., jest dobrą decyzją, której oczekiwała strona kościelna - powiedział PAP rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak.

W czwartek prezes TK Julia Przyłębska w rozmowie z wPolsce.pl powiedziała, że "Trybunał przychylił się do wniosku I prezes Sądu Najwyższego i wydał postanowienie zabezpieczające". "Zabezpieczył, poprzez zawieszenie stosowania tego aktu prawnego, czyli rozporządzenia, do czasu wydania orzeczenia przez TK" - wyjaśniła.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję