Reklama

Kościół

Andrzej Lampert w utworze „Wciąż pytasz czemu” z filmu „Nędzarz i Madame”

„Nędzarz i Madame” to najnowsza produkcja filmowa Fundacji Lux Veritatis. Dzieło podejmuje historię św. Brata Alberta Chmielowskiego, powstańca styczniowego i opiekuna ludzi ubogich, który odegrał szczególną rolę w duchowych dziejach Polski i zainspirował wybory życiowe św. Jana Pawła II.

[ TEMATY ]

film

Jakub Grabowski/Fundacja Lux Veritatis

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Wciąż pytasz czemu” – to tytuł utworu muzycznego promującego film „Nędzarz i Madame”. Będzie to pierwszy oficjalny zwiastun tej produkcji realizowanej przez Fundację Lux Veritatis. Do pracy nad teledyskiem zaproszono wybitnych twórców. Jak podkreśla Witold Ludwig, autor tekstu, a także reżyser, „staraliśmy się o to, aby utwór od strony artystycznej miał jak najszlachetniejszą oprawę, dlatego za jego powstaniem stoją ludzie wybitnie utalentowani i prawdziwie do tego powołani”.

– Autorem muzyki jest pochodzący z Zakopanego Jakub Lubowicz, któremu Brat Albert Chmielowski jest duchowo i – mówiąc żartobliwie – „geograficznie” bliski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pan Jakub jest aranżerem, kompozytorem, dyrygentem, kierownikiem muzycznym licznych projektów o randze polskiej i europejskiej, autorem wielu musicali, więc jest do tego przygotowany duchowo, merytorycznie i artystycznie. Bardzo się cieszę, że właśnie taka osoba i jej talent uskrzydlają przesłanie tego utworu – dodał. Jego wykonania zaś podjął się solista Opery Śląskiej, wybitny artysta, uczestnik wielu widowisk operowych i wydarzeń muzycznych w Polsce i Europie – Andrzej Lampert.

Reklama

– Dlatego ten duet kompozytorski i wykonawczy, pamiętając także o wybitnych instrumentalistach, zapowiada – w co wierzymy – że będzie to utwór przepiękny, że przejdzie do historii i przetrwa próbę czasu – wskazuje Witold Ludwig. Precyzuje też, że słowa piosenki „Wciąż pytasz czemu” wyrażają odwieczne ludzkie pytania o sens życia i cierpienia, o życiową postawę.

Reklama

– Propozycją, jaką przynosi św. Brat Albert, jest prometejska miłość bliźniego, wyrastająca ponad miłość własną. I to, że każde dobro okazywane drugiemu człowiekowi rodzi wielkie owoce – zaznacza Witold Ludwig.

Podziel się cytatem

Premiera teledysku odbyła się w liturgiczne wspomnienie św. Jana Pawła II. Pamiętamy przy tym, że dla Papieża z Polski artystyczna i duchowa droga Brata Alberta stały się źródłem inspiracji. Niebawem poznamy datę listopadowej premiery filmu.

– Mamy radość powiedzieć, że szczęśliwie zakończyliśmy pracę nad samym filmem „Nędzarz i Madame” i obecnie bardzo dynamicznie przygotowywane są jego promocja i dystrybucja. Na to wszystko, oprócz zwiastunów i plakatów tworzących „oprawą medialną”, złoży się kilka kluczowych elementów. Wśród nich są m.in. utwór oraz teledysk, które dopełniają przesłanie filmu i przybliżają je publiczności – wyjaśnia reżyser.

2021-11-03 14:29

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maj na Foksal

Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich oraz Fundacja Solidarności Dziennikarskiej zapraszają na wieczór inauguracyjny - projekcję filmu dokumentalnego Jolanty Hajdasz "Żołnierz Niezłomny Kościoła" oraz spotkanie z Autorką
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Lekarz z Polikliniki Gemelli: papież mógł umrzeć

2025-03-25 11:45

[ TEMATY ]

Włochy

papież Franciszek

klinika Gemelli

mógł umrzeć

PAP/EPA

Papież Franciszek w Poliklinice Gemelli

Papież Franciszek w Poliklinice Gemelli

Papież mógł umrzeć - przyznał profesor Sergio Alfieri, szef zespołu medycznego, który opiekował się Franciszkiem w Poliklinice Gemelli. Lekarz ujawnił we wtorkowym wywiadzie dla dziennika "Corriere della Sera", że w najtrudniejszym momencie widział łzy w oczach osób, które były wtedy przy papieżu.

Mówiąc o największym kryzysie zdrowotnym papieża podczas jego pobytu w szpitalu, profesor Alfieri podkreślił: "Byliśmy wszyscy świadomi, że sytuacja jeszcze się pogorszyła i że jest ryzyko, że (Franciszek) może nie dać rady".
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję