Reklama

Katechezy o psalmach z nieszporów

Modlitwa o zwycięstwo dla króla

Niedziela Ogólnopolska 13/2004

Ojciec Święty podczas audiencji generalnej 17 marca 2004 r.

Ojciec Święty podczas audiencji generalnej 17 marca 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 21 [20], 2-8. 14 - z Nieszporów na wtorek I tygodnia
Audiencja generalna, 17 marca 2004 r.

1. Z Psalmu 21 [20] liturgia Nieszporów zaczerpnęła część, której przed chwilą wysłuchaliśmy, pomijając inną, mającą znamiona złorzeczenia (por. ww. 9-13). Część zachowana mówi w czasie przeszłym i przyszłym o łaskach, jakimi Bóg obdarzył króla, podczas gdy część pominięta mówi o przyszłych zwycięstwach króla nad swymi wrogami.
Tekst, który jest przedmiotem naszego rozważania (por. ww. 2-8.14), należy do rodzaju Psalmów królewskich. W centrum więc znajduje się dzieło Boże, w którym ma udział żydowski król, ukazany najprawdopodobniej w dniu swej uroczystej intronizacji. Na początku (por. w. 2) i na końcu (por. w. 14) zdaje się rozbrzmiewać wiwatowanie całego zgromadzenia, serce hymnu zaś ma tonację pieśni dziękczynnej, którą Psalmista kieruje do Boga za łaski, jakimi obdarzył króla: „pomyślne błogosławieństwa” (w. 4), „długie dni” (w. 5), „chwała” (w. 6) i „radość” (w. 7).
Łatwo zrozumieć, że pieśń ta - jak to już miało miejsce w przypadku innych Psalmów królewskich z Psałterza - znalazła nową interpretację, kiedy w Izraelu wygasła monarchia. Już w judaizmie stała się ona hymnem na cześć króla-Mesjasza: ułatwiało to drogę do interpretacji chrystologicznej, którą przejęła liturgia.

Reklama

2. Przyjrzyjmy się najpierw tekstowi w jego pierwotnym znaczeniu. Przebija z niego atmosfera radości i śpiewu, związanych z uroczystym wydarzeniem: „Panie, król się weseli z Twojej potęgi, jak bardzo się cieszy z Twojej pomocy! (...) Chcemy śpiewać i moc Twoją sławić” (ww. 2. 14). Następnie mówi się o darach Bożych dla władcy: Bóg wysłuchał jego próśb (por. w. 3), nałożył mu złotą koronę na skronie (por. w. 4). Splendor króla związany jest ze światłem Bożym, które otula go niczym chroniący płaszcz: „Ozdobiłeś go blaskiem i dostojeństwem” (w. 6).
Na starożytnym Bliskim Wschodzie uważano, że król ma świetlistą aureolę, świadczącą o jego uczestnictwie w samej istocie bóstwa. Naturalnie, dla Biblii władca jest, owszem, „synem” Boga (por. Ps 2, 7), ale jedynie w przenośni i przybranym. Musi on zatem być namiestnikiem Pana w obronie sprawiedliwości. Właśnie w związku z tą misją Bóg otacza go swym dobroczynnym światłem i swym błogosławieństwem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Błogosławieństwo jest tematem znaczącym dla tego krótkiego hymnu: „Bo go uprzedzasz pomyślnymi błogosławieństwami (...). Bo go czynisz błogosławieństwem na wieki” (Ps 21 [20], 4.7). Błogosławieństwo jest znakiem obecności Bożej w działaniach króla, który staje się tym samym odbiciem światła Boga pośród ludzkości.
W tradycji biblijnej błogosławieństwo obejmuje także dar życia, którym obdarzony jest sam konsekrowany: „Prosił Ciebie o życie: Ty go obdarzyłeś długimi dniami na wieki i na zawsze” (w. 5). Również prorok zagwarantował Dawidowi to błogosławieństwo, źródło stabilności, istnienia i bezpieczeństwa, i Dawid tak się modlił: „...racz teraz pobłogosławić dom Twojego sługi, aby trwał przed Tobą na wieki, boś Ty, mój Panie, Boże, to powiedział, a dzięki Twojemu błogosławieństwu dom Twojego sługi będzie błogosławiony na wieki” (2 Sm 7, 29).

4. Gdy odmawiamy ten Psalm, widzimy rysujące się za wizerunkiem żydowskiego króla oblicze Chrystusa, króla mesjańskiego. On „jest odblaskiem chwały” Ojca (por. Hbr 1, 3). On jest Synem w pełnym tego słowa znaczeniu i dlatego jest doskonałą obecnością Boga wśród ludzkości. On jest światłością i życiem, jak głosi św. Jan w Prologu swej Ewangelii: „W Nim było życie, a życie było światłością ludzi” (J 1, 4). Idąc tym śladem, św. Ireneusz, biskup Lyonu, komentując ten Psalm, powiązał temat życia (por. Ps 21 [20], 5) ze zmartwychwstaniem Chrystusa: „Dlaczego psalmista powiada: «Prosił Ciebie o życie», skoro Chrystus umierał? Psalmista ogłasza zatem wskrzeszenie umarłych i że On, zmartwychwstały, jest nieśmiertelny. Przyjął bowiem życie, by zmartwychwstać, a długi czas w wieczności, aby stać się niezniszczalnym” (Esposizione della predicazione apostolica, 72, Mediolan 1979, s. 519).
Na podstawie tej pewności także chrześcijanin zachowuje nadzieję na dar życia wiecznego.

(KAI/Watykan)

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie ks. Michała Olszewskiego: Profeto kończy działalność

2025-03-05 14:39

[ TEMATY ]

Fundacja Profeto

Ks. Michał Olszewski

Ks. Michał Olszewski SCJ

Drodzy Przyjaciele, z sercem pełnym wdzięczności, ale i smutku jesteśmy zmuszeni – z uwagi na zajęcie przez organy ścigania naszych kont bankowych, co skutkuje brakiem materialnych środków potrzebnych do dalszej działalności – po kilkunastu latach pięknej i owocnej pracy jako prawdopodobnie największa ambona Słowa Bożego w Internecie, ale i na falach eteru, zakończyć nasze dzieła, które dumnie noszą nazwę Profeto - czytamy w opublikowanym na stronie profeto.pl oświadczeniu ks. Michała Olszewskiego.

Drodzy Przyjaciele,
CZYTAJ DALEJ

Kanada: To kłamstwo wywołało antykościelną nagonkę. Spalono 112 świątyń

2025-03-06 10:03

[ TEMATY ]

Kanada

groby

indiańskie dzieci

antykościelna nagonka

pożary świątyń

Adobe Stock

W Kanadzie wydano ponad 200 milionów dolarów na poszukiwanie grobów, których nie było

W Kanadzie wydano ponad 200 milionów dolarów na poszukiwanie grobów, których nie było

Kanadyjski rząd federalny wycofał się z finansowania poszukiwań grobów domniemanych ofiar szkół rezydencjalnych dla indiańskich dzieci. Od 2021 r. wydano na ten cel 216,5 mln dolarów, ale nie znaleziono żadnych ludzkich szczątków. Rozniecane przez media i rząd pogłoski o istnieniu tych grobów wywołały jednak falę antykościelnej agresji, w wyniku której zdewastowano bądź spalono w Kanadzie 112 kościołów.

Szkoły rezydencjalne powstały pod koniec XIX w. z inicjatywy rządu. Miały wspierać asymilację rdzennych mieszkańców Kanady. Prowadzenie szkół powierzono Kościołom, katolickiemu i anglikańskiemu.
CZYTAJ DALEJ

Katecheci chcą ustawowo uregulowanych obowiązkowych lekcji religii lub etyki; MEN jest przeciw

2025-03-07 21:50

[ TEMATY ]

katecheza

edukacja

Karol Porwich/Niedziela

Stowarzyszenie Katechetów Świeckich chce, by lekcje religii i etyki w przedszkolach i szkołach były obowiązkowe i by regulowały to ustawy. Ma gotowy obywatelski projekt. Jesteśmy przeciwni, jesteśmy zwolennikami prawa rodziców do wyboru - skomentowała pomysł wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

Rzecznik Stowarzyszenia Katechetów Świeckich (SKŚ) Dariusz Kwiecień poinformował, że projekt przygotowany został dla stowarzyszenia przez Instytut Ordo Iuris. Dotyczy nowelizacji ustawy o systemie oświaty i ustawy Prawo oświatowe; katecheci chcą go złożyć w Sejmie jako inicjatywę obywatelską. "Obecnie jesteśmy w fazie rozmów na temat poparcia projektu przez organizacje obywatelskie, rodzicielskie i środowiska kościelne" - przekazał Kwiecień.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję