Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Sprawiedliwy pokłada nadzieję w Panu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 11 [10], 1. 3-5. 7 - z Nieszporów na poniedziałek I tygodnia
Audiencja generalna, 28 stycznia 2004 r.

1. Kontynuujemy naszą refleksję o Psalmach, które stanowią fundamentalny element liturgii Nieszporów. Psalm 11 [10], którego przed chwilą wysłuchaliśmy, jest krótką modlitwą ufności, której w oryginale hebrajskim towarzyszy święte imię „Adonaj” - Pan. Imię to pojawia się na początku (por. w. 1), potem trzy razy w centrum Psalmu (por. ww. 4-5) oraz powraca przy końcu (por. w. 7).
Wymiar duchowy całej pieśni dobrze wyraża końcowy werset: „Pan jest sprawiedliwy, miłuje sprawiedliwość” (w. 7). Jest to źródło wszelkiej ufności oraz każdej nadziei w dniu ciemności i próby. Bóg nie jest obojętny wobec dobra i zła, jest Bogiem dobrym, a nie ciemnym fatum, tajemniczym i niemożliwym do poznania.

2. Psalm przedstawia właściwie dwie sceny. W pierwszej (ww. 1-3) opisany jest przykład pozornego triumfu człowieka nieprawego. Ukazano go, używając obrazów wojennych i zwycięskich: jest to grzesznik, który napina łuk wojownika czy łuk myśliwego, aby razić podstępnie swą ofiarę, to znaczy wierzącego (por. w. 2). Ten zaś przeżywa pokusę ucieczki i uwolnienia od bezlitosnych uderzeń. Chciałby uciec „niby ptak na górę” (por. w. 1), daleko od zła, od zasadzki bezbożnych, od strzał oszczerstwa, wypuszczanych zdradliwie przez grzeszników.
Widać pewien rodzaj zniechęcenia wierzącego, który czuje się samotny i bezradny wobec inwazji zła. Odczuwa, jakby waliły się fundamenty sprawiedliwego porządku społecznego i zagrożone są podstawy ludzkiego współżycia (por. w. 3).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. W drugiej scenie nakreślona jest wyraźna odmiana (por. ww. 4-7). Pan, zasiadający na tronie niebiańskim, obejmuje swym spojrzeniem cały ludzki horyzont. Z tej transcendentnej perspektywy, znaku wszechwiedzy i wszechmocy Bożej, Bóg może poznać i ocenić każdego człowieka, odróżniając dobro od zła i z mocą potępiając niesprawiedliwość (por. ww. 4-5).
Bardzo sugestywny i pocieszający jest obraz Bożych oczu, które patrzą uważnie na nasze działania. Pan nie jest dalekim władcą, zamkniętym w swoim złotym świecie, ale czuwającą Obecnością, która staje po stronie dobra i sprawiedliwości. On widzi i troszczy się, interweniując swoim słowem i działaniem.
Sprawiedliwy przewiduje, że - jak stało się to już w Sodomie (por. Rdz 19, 24) - Pan sprawi, iż „węgle ogniste i siarka będą padać na grzeszników” (Ps 11 [10], 6), symbole sądu Boga, który oczyszcza historię, potępiając zło. Bezbożny, raniony przez ten ognisty deszcz, który zapowiada jego ostateczny los, doświadcza nareszcie, że „jest Bóg, co sądzi na ziemi” (Ps 58 [57], 12).

4. Psalm nie zamyka się jednak tym tragicznym obrazem kary i potępienia. Ostatni werset otwiera horyzont na światło i pokój, przygotowane dla sprawiedliwego, który będzie kontemplował swego Pana, sprawiedliwego Sędziego, ale przede wszystkim miłosiernego Wyzwoliciela: „Ludzie prawi zobaczą Jego oblicze” (Ps 11 [10], 7). Jest to doświadczenie radosnej komunii i spokojnej ufności w Bogu, który uwalnia od zła.
Podobne doświadczenie przeżyli niezliczeni sprawiedliwi na przestrzeni historii.
Wiele opowiadań opisuje ufność chrześcijańskich męczenników w obliczu tortur oraz ich stałość, dzięki której nie uciekają przed próbą.
W Atti di Euplo (Dzieje Euplesa) diakon z Katanii (Sycylia), umęczony ok. 304 r., za Doklecjana, spontanicznie wypowiada taką modlitwę: „Dzięki Ci, o Chryste: strzeż mnie, abym mógł cierpieć dla Ciebie... Wielbię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Wielbię Przenajświętszą Trójcę... Dziękuję Ci, o Chryste. Przyjdź mi z pomocą, o Chryste! Dla Ciebie cierpię, Chryste... Wielka jest Twoja chwała, o Panie, w sługach, których uznałeś za godnych, by ich powołać do siebie!... Dziękuję Ci, Panie Jezu Chryste, gdyż Twoja moc mnie pocieszyła; Ty nie pozwoliłeś, aby moja dusza zginęła z bezbożnymi i dałeś mi łaskę Twojego imienia. Teraz potwierdź to, czego dokonałeś we mnie, aby została rozproszona bezczelność Przeciwnika” (A. Hamman, Preghiere dei primi cristiani - Modlitwy pierwszych chrześcijan, Mediolan 1955, ss. 72-73).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst

2024-04-26 11:28

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W odcinku odkryjemy historię tragicznego życia i upadku Friedricha Nietzschego, filozofa, który ogłosił "śmierć Boga", a swoje życie zakończył w samotności i obłędzie, nazywając siebie "biednym Chrystusem".

Chcę Ci pokazać , jak życiowe wybory i niewiedza mogą prowadzić do zgubnych konsekwencji, tak jak w przypadku Danniego Simpsona, który nie zdając sobie sprawy z wartości swojego rzadkiego rewolweru, zdecydował się na desperacki napad na bank. A przecież mógł żyć inaczej, gdyby tylko znał wartość tego, co posiadał. Przyłącz się do naszej rozmowy, gdzie zagłębimy się w znaczenie trwania w jedności z Jezusem, jak winna latorość z krzewem, i zobaczymy, jak te duchowe związki wpływają na nasze życie, nasze wybory i naszą przyszłość.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II

2024-04-27 07:11

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

© Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

W sobotę przypada 10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II, który został wyniesiony na ołtarze wraz z innym papieżem Janem XXIII. Była to bezprecedensowa uroczystość w Watykanie, nazwana „Mszą czterech papieży”, ponieważ przewodniczył jej papież Franciszek w obecności swego emerytowanego poprzednika Benedykta XVI.

O godz. 17 w bazylice Świętego Piotra Mszę św. z okazji kanonizacji papieża Polaka odprawi dziekan Kolegium Kardynalskiego, jego wieloletni współpracownik kardynał Giovanni Battista Re.

CZYTAJ DALEJ

Prawdziwy cytat "GW"

2024-04-27 17:54

MW

15 kwietnia, a jeszcze wcześniej w wydaniu papierowym “Niedzieli Wrocławskiej” ukazał się artykuł krytykujący pomysły ustaw o liberalizacji aborcji. W artykule została zawarta wypowiedź wrocławskiego lekarza, która po decyzji naszej redakcji, została zacytowana anonimowo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję