Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Cuda Boże przy wyjściu z Egiptu

Niedziela Ogólnopolska 50/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 114 [113A], 1-4. 7-8 - z drugich Nieszporów na niedzielę I tygodnia
Audiencja generalna, 3 grudnia 2003 r.

1. Radosna i triumfalna pieśń, którą przed chwilą proklamowaliśmy, odwołuje się do wyjścia Izraela z niewoli egipskiej. Psalm 114 [113A] jest częścią opowiadania, które tradycja żydowska nazwała „Hallelem egipskim”. Są to Psalmy 113 [112]-118 [117], będące swego rodzaju zbiorem pieśni wykonywanych przede wszystkim w żydowskiej liturgii Paschy.
Chrześcijaństwo przyjęło Psalm 114 [113A] z tym samym wydźwiękiem paschalnym, odczytując go jednak w perspektywie zmartwychwstania Chrystusa. Wyjście z Egiptu, o którym opowiada Psalm, staje się figurą wyzwolenia bardziej radykalnego i uniwersalnego. Dante w Boskiej Komedii wkłada ten hymn, zgodnie z łacińską wersją Wulgaty, w usta dusz czyśćcowych: In exitu Israel de Aegyto... (czyściec II, 46-47). Widzi on w Psalmie pieśń oczekiwania oraz nadziei tych, którzy - po oczyszczeniu z wszelkiego grzechu - zmierzają ku ostatecznej mecie zjednoczenia z Bogiem w Raju.

2. Prześledzimy teraz myśl tematyczną i duchową tej krótkiej kompozycji modlitewnej. Na początku (por. ww. 1-2) jest przywołane wyjście Izraela z niewoli egipskiej aż do wejścia do ziemi obiecanej, która jest „sanktuarium” Boga, tzn. miejscem Jego obecności pośród swego ludu. Ziemia i lud są ze sobą złączone: Juda i Izrael, słowa, którymi określa się zarówno ziemię świętą, jak i lud wybrany, uznane są za miejsce obecności Pana, Jego szczególną własność i dziedzictwo (por. Wj 19, 5-6).
Po tym opisie teologicznym, który jest jednym z fundamentalnych elementów wiary Starego Testamentu, tzn. po ogłoszeniu wielkich dzieł Boga na rzecz swego ludu, Psalmista analizuje duchowe i symboliczne znaczenie wydarzeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Morze Czerwone z wyjścia z Egiptu oraz Jordan z wejścia do ziemi świętej są uosobione i przekształcone w świadków i narzędzia, które uczestniczą w wyzwoleniu, dokonanym przez Pana (por. Ps 114 [113A], 3. 5).
Na początku, podczas wyjścia z Egiptu, morze się cofa, aby pozwolić przejść Izraelowi, zaś przy końcu wędrówki przez pustynię Jordan odwraca swój bieg, pozwalając, aby przez jego koryto przeszła suchą nogą procesja synów Izraela (por. Wj 3-4). Centralna część Psalmu przywołuje doświadczenie Synaju: teraz wspominane są góry, które uczestniczą w wielkim Bożym objawieniu, jakie dokonuje się na ich szczytach. Podobne do żyjących stworzeń, są jakby barany i jagnięta, które radują się i skaczą. Psalmista, dokonując personifikacji, pyta zatem góry i pagórki o powód ich radości: „Góry, czemu skaczecie jak barany, pagórki - niby jagnięta?” (Ps 114 [113A], 6). Ich odpowiedź nie jest nam znana: zostaje ona pośrednio przekazana przez rozkaz dany ziemi, aby zadrżała „przed obliczem Pana” (por. w. 7). Poruszenie gór i pagórków było zatem postawą adoracji wobec Pana, Boga Izraela, aktem radosnego wysławiania Boga transcendentnego i Zbawiciela.

Reklama

4. Jest to temat końcowy Psalmu 114 [113A] (por. w. 7-8), który wprowadza nas w inne znaczące wydarzenie wędrówki Izraela przez pustynię, w wydarzenie wypłynięcia wody ze skały Meriba (por. Wj 17, 1-7; Lb 20, 1-13). Bóg przemienia skałę w źródło wody, która staje się jeziorem: u podstaw tego cudownego wydarzenia znajduje się Ojcowska troska o lud. Wydarzenie to nabiera znaczenia symbolicznego: jest to znak zbawczej miłości Pana, podtrzymującego i odradzającego ludzkość, która wędruje przez pustynię historii.
Św. Paweł posłuży się tym obrazem, odwołując się do żydowskiej tradycji, zgodnie z którą źródło wody towarzyszyło Izraelowi w jego wędrówce przez pustynię. Odczyta to wydarzenie w kluczu chrystologicznym: „Pili zaś z towarzyszącej im duchowej skały, a skałą był Chrystus” (1Kor 10, 4).

5. Wielki nauczyciel chrześcijański, jakim był Orygenes, komentując wyjście ludu z Egiptu, myśli o nowym wyjściu, jakiego dokonują chrześcijanie. Mówi w ten sposób: „Nie myślcie, że tylko wówczas Mojżesz wyprowadził lud z Egiptu: również teraz Mojżesz, który jest z nami, tzn. prawo Boga, chce nas wyprowadzić z Egiptu; jeżeli będziesz go słuchał, oddali cię od faraona... Nie chce, abyś pozostał w mrocznych działaniach ciała, ale abyś wyszedł na pustynię, abyś dotarł do miejsc wolnych od niepokojów i pokus tego wieku, abyś dotarł do spokoju i ciszy... Gdy zatem dotrzesz do tego miejsca spokoju, tam możesz złożyć Panu ofiarę, tam możesz poznać prawo Boga oraz moc Boskiego głosu” (Omelie sull’ Esodo, Rzym 1981, s. 71-72).
Podejmując obraz św. Pawła, który przywołuje przejście przez morze, Orygenes mówi: „Apostoł nazywa chrztem to, co przeżył Mojżesz w obłoku i w morzu, abyś również ty, który zostałeś ochrzczony w Chrystusie, wodzie i Duchu Świętym, wiedział, że Egipcjanie idą za tobą i chcą cię prosić, abyś znowu im pomógł, tzn. abyś pomógł panującym tego świata i duchom przewrotnym, których niegdyś byłeś niewolnikiem. Będą oni chcieć iść za tobą, lecz ty wejdziesz do wody i ujdziesz cało, a po zmyciu zmazy grzechu, wyjdziesz jako człowiek nowy, gotowy śpiewać pieśń nową” (tamże, s. 107).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski - plan obchodów na Jasnej Górze

2024-05-03 09:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Dziś na Jasnej Górze, 3-go maja, uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Suma odpustowa odprawiona zostanie na Szczycie o godz. 11.00, poprzedzi ją program słowno-muzyczny: „W oczekiwaniu na beatyfikację sługi Bożej Stanisławy Leszczyńskiej” o godz. 10.00. W czasie Sumy ponowiony zostanie Milenijny Akt Oddania Polski w Macierzyńską Niewolę Maryi, Matce Kościoła za Wolność Kościoła Chrystusowego. O godz. 19.00 Mszę św. odprawi metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. Uroczystości zakończy Apel Jasnogórski.

- Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski związana jest ze ślubami lwowskimi Jana Kazimierza - wyjaśnia o. Michał Bortnik, rzecznik prasowy Jasnej Góry. Śluby te były wyrazem wdzięczności za cudowną obronę Jasnej Góry i ocalenie Ojczyzny. Jan Kazimierz obrał wtedy Maryję Królową i Matką swoją i swoich poddanych, całego królestwa. - Ciekawą rzeczą jest to, że Maryja sama wybrała sobie ten tytuł, bo w 1608 r. objawiła się mieszkającemu w Neapolu włoskiemu misjonarzowi, o. Juliuszowi Manicinelli z zakonu jezuitów, który był czcicielem polskich świętych - dodał o. Bortnik. Włoski misjonarz podczas modlitwy zastanawiał się nad najpiękniejszym tytułem, jakim uhonorować można Matkę Bożą. Ukazała mu się wtedy sama Maryja pytając, dlaczego nie nazwie Jej Królową Polski. Maryja uzasadniła swoją prośbę tym, że jest to naród, który sobie wybrała, naród, który Ją czci. Kiedy w 1610 r. o. Manicinelli przyjechał do Polski i odprawiał Mszę św. w katedrze na Wawelu kolejny raz objawiła mu się Matka Boża ponawiając swoje życzenie.

CZYTAJ DALEJ

Maryja uczy nas waleczności i odwagi

2024-04-15 13:27

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 19, 25-27.

Piątek, 3 maja. Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Dzień flagi narodowej

2024-05-03 09:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Parada ze 123-metrową flagą Polski przeszła ulicami Łodzi z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję