W tym roku Radom obchodzi stulecie urodzin i dwudziestolecie śmierci swego najwybitniejszego malarza - ks. Władysława Paciaka (1903-83). Z okazji wielkiej wystawy w miejscowym
Muzeum, która była czynna do połowy października br., ukazał się album poświęcony artyście. Większość jego wystawionych prac pochodziła z galerii Wyższego Seminarium Duchownego w Radomiu.
Ks. Paciak, absolwent Akademii Krakowskiej i historyk sztuki, większą część swego życia spędził na plebanii parafii Opieki Najświętszej Maryi Panny (dziś katedralnej), gdzie przyjaźnił
się z wybitnym naukowcem - ks. Włodzimierzem Sedlakiem.
Ks. Paciak we wczesnym etapie swej twórczości kopiował wielkich mistrzów, zauroczony był Rembrandtem. Podróżował po Francji i Włoszech. Zawsze pasjonował się tematyką religijną,
choć w późniejszej jego twórczości znaczny udział ma martyrologia czasów II wojny światowej.
Ks. Paciak miał autentyczny talent rasowego malarza, był wrażliwym kolorystą i jednocześnie dążył do monumentalności formy. Pociągała go skrajna często ekspresja. Poszukiwał na różnych
obszarach sztuki współczesnej. Jako artysta był jednak nierówny. Mocniejszy wydaje mi się w tym, co silniej zakorzenione w tradycji. Jego skłonność do groteski, widoczna zwłaszcza
w świetnych rysunkach, w malarstwie prowadziła często do zbytniej ekspresji. To wielki talent, któremu nie wyszło na dobre przejęcie się nowoczesnością, w której bywał
nowatorem.
Pielgrzymi przybywający do Rzymu na Jubileusz zwłaszcza w okresie Wielkiego Postu powinni odwiedzić szczególne miejsce, nazywane jednym z najświętszych miejsc na świecie. To Scala Santa – Święte Schody – 28 kamiennych stopni, po których Chrystus miał wchodzić do pretorium Piłata w Wielki Piątek.
Niezależnie od pory roku przed Schodami Świętymi, znajdującymi się w sanktuarium tuż obok bazyliki św. Jana na Lateranie, gromadzą się ludzie. Jedni z wysiłkiem na kolanach wspinają się w górę po kamiennych schodach, drudzy czekają na swoją kolej. Skruszeni wierni wyznają swe grzechy, wypraszają odpusty dla siebie lub dla zmarłych, kładą na Świętych Schodach zdjęcia bliskich, modlitwy, obrazki – prosząc o zdrowie i wszelkie potrzebne łaski.
Środa Popielcowa to dzień, który rozpoczyna w Kościele katolickim okres Wielkiego Postu, czyli czterdziestodniowej pokuty. Ten dzień ma pobudzić katolików do podjęcia zdecydowanej drogi osobistej odnowy i nawrócenia.
Wielki Post zakończy się w Wielki Czwartek, kiedy to katolicy rozpoczną obchody Triduum Paschalnego Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa.
W Środę Popielcową abp Józef Kupny przewodniczył uroczystej liturgii w katedrze wrocławskiej
– Niech posypanie naszych głów popiołem będzie wyrazem naszej akceptacji i gotowości podjęcia trudu pracy nad sobą. Niech zachęci nas także do spopielenia naszych grzechów w sakramencie pokuty – mówił abp Józef Kupny.
W Środę Popielcową metropolita wrocławski przewodniczył uroczystej liturgii w katedrze wrocławskiej. W homilii zauważył, że będą nam dziś towarzyszyć słowa: „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię”. Podkreślił, że wierzyć, nie znaczy do końca rozumieć.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.