Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Struktura modlitwy Nieszporów

Niedziela Ogólnopolska 43/2003

Podczas audiencji generalnej 15 października 2003 r.

Podczas audiencji generalnej 15 października 2003 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Audiencja generalna,
15 października 2003 r.

1. Z licznych świadectw wiemy, że począwszy od IV wieku Jutrznia i Nieszpory stanowią już trwały element modlitwy w wielkich Kościołach Wschodu i Zachodu. Zaświadcza o tym m.in. św. Ambroży: „Jak każdego dnia, idąc do kościoła czy modląc się w domu, rozpoczynamy od Boga i w Nim kończymy, tak cały dzień naszego życia na tym padole oraz bieg każdego konkretnego dnia zawsze bierze początek od Boga i w Nim się kończy” (De Abraham, II, 5, 22).
Tak jak Jutrznia wpisuje się w świt poranka, tak Nieszpory znajdują swoje miejsce o zmierzchu, w godzinie, gdy w świątyni jerozolimskiej składana była ofiara kadzielna. W tej godzinie Jezus, po swojej śmierci na krzyżu, spoczywał w grobie, ofiarując siebie samego Ojcu za zbawienie świata.
Różne Kościoły, idąc za swymi tradycjami, zorganizowały Oficjum Boże według własnej obrzędowości. My bierzemy tu pod uwagę ryt rzymski.

Reklama

2. Modlitwę rozpoczyna wezwanie Deus in adiutorium („Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu”), zgodnie z wersetem Psalmu 70 [69], który św. Benedykt przypisał każdej Godzinie. Werset ten przypomina, że jedynie od Boga pochodzi łaska wysławiania Go w sposób godny. Następuje potem Chwała Ojcu, gdyż wysławianie Trójcy Przenajświętszej wyraża istotne ukierunkowanie modlitwy chrześcijańskiej. Na zakończenie, z wyjątkiem okresu Wielkiego Postu, dodaje się Alleluja - wyrażenie hebrajskie, które oznacza: „Wysławiajcie Pana”, a które stało się dla chrześcijan radosnym wyrazem ufności w opiekę, jaką Pan otacza swój lud.
Śpiew Hymnu pozwala wyrazić motywy uwielbienia przez Kościół na modlitwie, przywołując z poetyckim natchnieniem tajemnice dokonane dla zbawienia człowieka w godzinie wieczornej, w szczególności ofiarę Chrystusa na krzyżu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Psalmodia Nieszporów składa się z dwóch Psalmów odpowiednich dla tej Godziny i z pieśni pochodzącej z Nowego Testamentu. Typologia Psalmów przeznaczonych do Nieszporów przedstawia różne odcienie. Są Psalmy światłości, w których znajdujemy wyraźne nawiązanie do wieczoru, lampy lub światła; Psalmy, które wyrażają ufność w Bogu - trwałym schronieniu w nietrwałości życia ludzkiego; Psalmy dziękczynne i chwalebne; Psalmy, z których przebija uczucie eschatologiczne, jakie wywołuje kres dnia, i inne - o charakterze mądrościowym czy intonacji pokutnej. Znajdujemy również Psalmy Hallelu, nawiązujące do Ostatniej Wieczerzy Jezusa z uczniami. W Kościele łacińskim z pokolenia na pokolenie przekazywano elementy sprzyjające zrozumieniu Psalmów i ich chrześcijańskiej interpretacji, jak tytuły, wypowiedzi psalmiczne, a przede wszystkim antyfony (por. Zasady i normy Liturgii Godzin, 110-120).
Godne uwagi miejsce zajmuje krótkie czytanie, które w Nieszporach pochodzi z Nowego Testamentu. Ma ono na celu przywołanie z mocą i naciskiem którejś z sentencji biblijnych i wyciśnięcie jej w sercach, aby została przełożona na życie (por. tamże, 45, 156, 172). By łatwiej przyswoić sobie to, co się usłyszało, po czytaniu następuje stosowne milczenie oraz responsorium, którego funkcją jest „odpowiedź” - śpiewem kilku wersetów - na przesłanie czytania, sprzyjające serdecznemu przyjęciu modlitwy ze strony jej uczestników.

4. Z wielką czcią, poprzedzony przez znak krzyża, zaintonowany zostaje Kantyk ewangeliczny Najświętszej Maryi Panny (por. Łk 1, 46-55). Poświadczony już w Regule św. Benedykta (rozdz. 12 i 17) zwyczaj śpiewania podczas Jutrzni pieśni Benedictus, a podczas Nieszporów - Magnificat „przypieczętowany jest przez wielowiekową tradycję Kościoła Rzymskiego” (Zasady i normy Liturgii Godzin, 50). W istocie pieśni te są wzorem wyrażania sensu chwały i dziękczynienia Bogu za dar Odkupienia.
Podczas wspólnotowej celebry Oficjum Bożego gest okadzania ołtarza, kapłana i ludu podczas śpiewania pieśni ewangelicznych może sugerować - w świetle żydowskiej tradycji ofiarowania kadzidła rano i wieczorem na ołtarzu wonności - ofiarniczy charakter „ofiary chwały”, wyrażonej w Liturgii Godzin. Gromadząc się na modlitwie wokół Chrystusa, możemy osobiście przeżyć to, o czym mówi List do Hebrajczyków: „Przez Niego więc składajmy Bogu ofiarę czci ustawicznie, to jest owoc warg, które wyznają Jego imię” (por. 13,15; por. Ps 50 [49], 14. 23; por. Oz 14, 3).

5. Po Kantyku następują prośby kierowane do Ojca, czasami do Chrystusa, pomnego troski Bożej o ludzkość, dzieło Jego rąk. Prośby w Nieszporach mają bowiem charakter błagania o Bożą pomoc dla każdego człowieka, dla wspólnoty chrześcijańskiej i społeczeństwa obywatelskiego. Jest w nich również wspomnienie zmarłych wiernych.
Liturgia Nieszporów ma swe uwieńczenie w modlitwie Jezusa - Ojcze nasz, syntezie wszelkiej chwały i wszelkiego błagania dzieci Bożych, odrodzonych z wody i Ducha. Na zakończenie dnia tradycja chrześcijańska powiązała przebaczenie, o które prosi się Boga w Ojcze nasz, z braterskim pojednaniem się ludzi między sobą: słońce nie może zachodzić nad niczyim gniewem (por. Ef 4, 26).
Modlitwę Nieszporów kończy modlitwa, która w zgodzie z Chrystusem ukrzyżowanym wyraża powierzenie naszego życia w dłonie Ojca, z przekonaniem, że nie braknie nam nigdy Jego błogosławieństwa.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: kard. Nycz papieskim legatem na stulecie archidiecezji katowickiej

2025-04-12 12:55

flickr.com/episkopatnews

Kard. Kazmierz Nycz

Kard. Kazmierz Nycz

Ojciec Święty mianował kard. Kazimierza Nycza, emerytowanego arcybiskupa metropolitę warszawskiego, swoim specjalnym wysłannikiem na obchody stulecia archidiecezji katowickiej, które odbędą się 11 czerwca 2025 r. - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Uroczystości setnej rocznicy ustanowienia Archidiecezji Katowickiej trwają od listopada 2024 roku i zakończą się w listopadzie 2025. W ramach uroczystości w dniach 9-11 czerwca zaplanowano w Katowicach Jubileusz Biskupów oraz Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatu Polski.
CZYTAJ DALEJ

Francja: co stoi za nowym rekordem chrztów w okresie wielkanocnym?

2025-04-13 09:10

[ TEMATY ]

chrzest

Francja

rekord

okres wielkanocny

Adobe Stock

Jak co roku w okresie Triduum Paschalnego w całej Francji przyjmie chrzest, a wraz z nim I komunię świętą i bierzmowanie kilkanaście tysięcy dorosłych i dorastającej młodzieży. W tym roku będzie to odpowiednio ponad 10,3 tys. tych pierwszych i przeszło 7,4 tys. tych drugich, co oznacza kolejny rekord w tym zakresie. W ubiegłym roku, który też znacznie przewyższał poprzedni, udzielono wprawdzie o 5 tys. chrztów mniej, ale było to o ponad 30 proc. więcej niż w 2023 roku.

W nawiązaniu do tych wskaźników i w obliczu tak znacznego przyrostu liczby katechumenów redakcje tygodnika „Famille Chrétienne” i portalu Aleteia przeprowadziły własne badania tego zjawiska. Chodziło o znalezienie odpowiedzi na takie pytania, jak m.in. profil nowo ochrzczonych, ich droga do wiary i oczekiwania od Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję