Reklama

Niedziela Świdnicka

Muzyka Moniuszki łączy pokolenia

Już po raz 59. w Kudowie odbył się Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski zorganizowany przez Moniuszkowie Towarzystwo Kulturalne przy współpracy z Ośrodkiem Kultury i Sztuki we Wrocławiu.

[ TEMATY ]

Stanisław Moniuszko

Kudowa Zdrój

MZ

Występy solistów podczas Festiwalu

Występy solistów podczas Festiwalu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Honorowy patronat nad tym przedsięwzięciem sprawowali: bp Marek Mendyk, wicepremier, Minister Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu Piotr Gliński, senator Aleksander Szwed, posłowie: Michał Dworczyk i Marcin Gwóźdź oraz Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski.

- Staraliśmy się, aby program tegorocznego festiwalu wypełniony był inspirującymi i na świetnym poziomie wykonawczym wydarzeniami artystycznymi. Można było usłyszeć i podziwiać wspaniałe aranżacje muzyczne Moniuszki i kilku innych kompozytorów, a gromkie brawa świadczą o tym, że muzyka Stanisława Moniuszki łączy pokolenia - powiedział „Niedzieli Świdnickiej” dyrektor artystyczny festiwalu Stanisław Rybarczyk.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W kudowskim „Teatrze Pod Blachą” w spektaklu inaugurującym festiwal artyści Opery Śląskiej w Bytomiu zaprezentowali operę „Straszny Dwór” w reżyserii i inscenizacji Wiesława Ochmana. Podziwiał ich m.in. biskup senior Ignacy Dec.

MZ

Festiwal cieszył się dużą frekwencją

Festiwal cieszył się dużą frekwencją

Reklama

W kościele pw. św. Katarzyny odbył się koncert poświęcony pamięci nie tylko jak wcześniej planowano pamięci wybitnego tenora Tomasza Zagórskiego, ale ponieważ w czasie festiwalu zmarła światowej sławy artystka Teresa Żylis-Gara, był on także jej dedykowany. Wystąpiły w nim dwie młode, niezwykle utalentowane artystki: sopranistka Magdalena Tokajluk i organistka Agnieszka Tarnawska. Publiczność podziwiała także m.in. pełen ekspresji koncert balkonowy młodego tenora Tomasza Tracza, a w Teatrze Zdrojowym „Niespodzianki z Szafy Pana Moniuszki” w wykonaniu Małgorzaty Kneć - Ajdukiewicz (sopran) i Ewy Pławeckiej (fortepian), w programie pt. „Małe instrumenty grają Moniuszkę” wystąpili Iwona Sztucka, Justyna Skoczek, Igor Gawlikowski i Paweł Romańczuka w koncercie promenadowym Młodzieżowa Orkiestra Dęta Szkoły Artystycznej z Hronova (Czechy)

Ważnym punktem Festiwalu był również wykład wybitnej krytyk muzycznej, publicystki, muzykolożki prof. Małgorzaty Komorowskiej zatytułowany „Patron pańszczyźnianych chłopów i przodowników pracy - czyli opery Moniuszki na scenach PRL oraz finałowe „Męskie śpiewanie” z udziałem znakomitych śpiewaków: Rafała Bartmińskiego i Dariusza Macheja. Ten ostatni koncert wypełniony pieśniami najwybitniejszych polskich kompozytorów przełomu XIX i XX wieku m.in. Paderewskiego, Karłowicza, Noskowskiego, Chopina i oczywiście Moniuszki był kwintesencją polskości.

MZ

Uczestnicy Korowodu Moniuszkowskiego

Uczestnicy Korowodu Moniuszkowskiego

Niezwykłym, ale zawsze gorąco podziwianym festiwalowym wydarzeniem był tradycyjny Korowód Moniuszkowski. W postać ojca polskiej opery wcielił się w nim wiceprezes Moniuszkowskiego Towarzystwa Kulturalnego Piotr Borkowski, a szlachtę i dowódców oddziałów wojskowych ze „Strasznego Dworu” odgrywali: senator Aleksander Szwed, prezes kudowskiego towarzystwa moniuszkowskiego Grzegorz Jung i dyrektor artystyczny festiwalu Stanisław Rybarczyk .

Tegoroczny Festiwal odkrył przed nami kolejne nieznane obszary twórczości Stanisława Moniuszki i współczesnych jego interpretacji w niezwykłych inspirujących wykonaniach. Dyrektor Stanisław Rybarczyk zapowiada, że przyszłoroczny jubileuszowy 60 Festiwal będzie rozwijał tę tematykę, tym bardziej, że w 2022 roku przypada 150 rocznica śmierci Stanisława Moniuszki.

2021-09-01 11:31

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Posłuchaj Moniuszki - Międzynarodowy Festiwal

Już po raz 59 w Kudowie odbędzie się w dniach 26-28 sierpnia br. Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski.

Organizatorem Festiwalu jest lokalne Moniuszkowskie Towarzystwo Kulturalne przy współpracy z Ośrodkiem Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Honorowy patronat nam tym przedsięwzięciem objął m.in. ordynariusz naszej diecezji bp Marek Mendyk.
CZYTAJ DALEJ

Gemma Galgani. Młoda święta stygmatyczka, do której modlił się o. Pio

[ TEMATY ]

Gemma Galgani

Agata Pieszko

Relikwiarz św. Gemmy Galgani w kościele na wrocławskich Partynicach

Relikwiarz św. Gemmy Galgani w kościele na wrocławskich
Partynicach

Pierwszą świętą, która zmarła i została kanonizowana w XX wieku, była Gemma Galgani. Święty Ojciec Pio wyznał kiedyś, że codziennie modlił się za jej wstawiennictwem, ucząc się od niej pokory i umiejętności przyjmowania cierpienia. I nie był to jedyny święty, który zafascynował się ufnym podejściem do życia i cierpienia tej młodziutkiej włoskiej dziewczyny. Święty papież Paweł VI powiedział o niej: „Córka męki i zmartwychwstania, umiłowana córka Kościoła, który sama czule miłowała”.

Jej życie było przykładem i inspiracją również dla polskich świętych. Wspomnę tu tylko Świętego Maksymiliana Kolbego, który obrał ją sobie (obok świętej Teresy z Lisieux) za nauczycielkę życia wewnętrznego, i to zanim jeszcze została wyniesiona na ołtarze. W jego krakowskiej celi znajdowała się figura Niepokalanej oraz obrazki Gemmy Galgani i Teresy od Dzieciątka Jezus. Napisał też w liście do matki, iż lektura Głębi duszy (duchowego pamiętnika Gemmy) przyniosła mu więcej pożytku niż seria ćwiczeń duchowych.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Brat Albert pokonał depresję

2025-04-11 07:58

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

mat. prasowy

Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.

Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję