Prawie 30 proc. Polaków chciałoby mieć możliwość składania ofiar w kościele bezgotówkowo
Niemal 30 proc. Polaków chciałoby mieć możliwość składania ofiar na tacę lub w kancelarii parafialnej bezgotówkowo – wynika z badania Fundacji Polska Bezgotówkowa. Najczęściej jednak brak terminala odczuwany jest na lokalnym bazarku czy u krawcowej lub fryzjera. Od 2017 r. do Programu Polska Bezgotówkowa przystąpiło już ponad 280 tys. przedsiębiorców, u których funkcjonuje 400 tys. terminali płatniczych. Beneficjentami Programu są także związki wyznaniowe.
Badanie przeprowadzone w lipcu br. przez agencję Maison&Partners – na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa – miało na celu sprawdzenie w jakiego rodzaju punkcie usługowym lub handlowym Polakom brakuje możliwości płacenia bezgotówkowo. Aż 48 proc. badanych odpowiedziało, że chciałoby korzystać z płatności elektronicznych na pobliskim bazarku, podczas robienia codziennych zakupów.
Całkiem spora liczba respondentów zwróciła uwagę na brak możliwości płacenia kartą w publicznych toaletach (41 proc.), u krawca (34 proc.), szewca (33 proc.), w autobusie i tramwaju oraz w urzędzie (po 30 proc. wskazanych odpowiedzi).
Na dalszych miejscach znajdują się: przychodnia, warsztat samochodowy, fryzjer czy pociąg. Tuż za pierwszą dziesiątką (27 proc. wskazań) znalazł się kościół. Badani wskazali, że chcieliby mieć możliwość składnia ofiar na tacę lub w kancelarii parafialnej bezgotówkowo. Jednocześnie aż 59 proc. badanych stwierdziło, że w przypadku kościoła nie brakuje im terminali w parafii.
Podziel się cytatem
Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie 1051 jeden osób w wieku powyżej 18 lat. Struktura próby została dobrana według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
Od 2017 roku do Programu Polska Bezgotówkowa przystąpiło prawie 300 tys. przedsiębiorców, u których funkcjonuje ponad 420 tys. terminali płatniczych. Ponad 10 tys. terminali z Programu Polska Bezgotówkowa działa w instytucjach publicznych.
Od początku trwania Programu, za pośrednictwem zainstalowanych terminali wykonano niemal 40 mln transakcji na łączną kwotę 35,5 mld zł. Beneficjentami Programu są przedsiębiorcy oraz instytucje publiczne i związki wyznaniowe.
2021-08-30 16:32
Ocena:+1-2Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Operacje bezgotówkowe w kościołach to wymóg czasu – konferencja w Warszawie
Wprowadzenie operacji bezgotówkowych w kościołach to wymóg czasu – zgodzili się uczestnicy konferencji „Upowszechnianie płatności bezgotówkowych w kościele – wygoda, nowoczesność czy świętokradztwo?”. Opowiadając się za upowszechnieniem operacji bezgotówkowych w parafiach ekonom Episkopatu ks. Janusz Majda zwrócił jednocześnie uwagę, że wierny nie może odnieść wrażenia, że w świątyni czy kancelarii parafialnej płaci za „usługę”.
Wydarzenie odbyło się w Warszawie ramach ósmej edycji Cashless Congress, zorganizowanego przez Fundację Rozwoju Bezgotówkowego i Fundację Polska Bezgotówkowa.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
W Sali Okna Papieskiego odbyło się w sobotę 5 kwietnia sympozjum naukowe „Kard. Wojtyła i prof. Kępiński – o cierpieniu. W 50. rocznicę sesji naukowej w Pałacu Biskupim w Krakowie”.
Zorganizowała je Fundacja „Collegium Voytylianum”. Podczas wydarzenia, które było częścią diecezjalnych obchodów 20. rocznicy przejścia św. Jana Pawła II Wielkiego do Domu Ojca, referat wygłosił metropolita krakowski, abp prof. Marek Jędraszewski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.