Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Bóg nadzieją swego ludu

Niedziela Ogólnopolska 23/2003

AG/AP/Plinio Lepri

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej 28 maja 2003 r.

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej 28 maja 2003 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 108 [107], 2-7 - z Jutrzni na środę IV tygodnia
Audiencja generalna, 28 maja 2003 r.

1. Psalm 108 [107], którego przed chwilą wysłuchaliśmy, należy do cyklu Psalmów Liturgii Godzin, będących przedmiotem naszych katechez. Wyróżnia się on na pierwszy rzut oka cechą zaskakującą. Jest bowiem ni mniej, ni więcej połączeniem dwóch fragmentów Psalmów istniejących już wcześniej: jeden pochodzi z Psalmu 57 [56]; ww. 8-12, a drugi z Psalmu 60 [59]; ww. 7-14. Pierwszy fragment utrzymany jest w tonacji hymnu, drugi - o charakterze błagalnym - zawiera jednak również przepowiednię Boską, która przynosi modlącemu się pogodę i ufność.
Połączenie to tworzy nową modlitwę, a fakt ten stanowi dla nas przykład. W istocie bowiem również liturgia chrześcijańska łączy często różne fragmenty biblijne, które w ten sposób stają się nowym tekstem, służącym wyjaśnieniu nowych sytuacji, choć zarazem pozostaje związek z tekstem wyjściowym. W praktyce Psalm 108 [107] - ale nie tylko on, podobny przykład znaleźć możemy np. w Psalmie 144 - ukazuje, jak już w Starym Testamencie Izrael używał powtórnie Słowa Bożego objawionego i aktualizował je.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Psalm powstały z tego połączenia jest więc czymś więcej aniżeli zwykłą sumą czy nałożeniem na siebie dwóch istniejących wcześniej fragmentów. Zamiast zacząć od pokornej prośby, jak w Psalmie 57 [56]: "Zmiłuj się nade mną, Boże, zmiłuj się nade mną" (w. 2), nowy Psalm rozpoczyna się od zdecydowanego wyrażenia chwały Bogu: "Gotowe jest serce moje, Boże... zaśpiewam [psalm] i zagram" (Ps 108 [107], 2). Pochwała ta zajmuje miejsce żalów, które składały się na początek innego Psalmu (por. Ps 60 [59], 1-6), i staje się podstawą do następnej Boskiej przepowiedni (Ps 60 [59], 8-10 = Ps 108 [107], 8-10) oraz związanej z nią prośby (Ps 60 [59], 7.11-14 = Ps 108 [107], 7.11-14).
Nadzieje i obawy stają się istotą nowej modlitwy, zmierzającej do wzbudzenia ufności nawet w czasach prób doświadczanych przez całą wspólnotę.

Reklama

3. Psalm rozpoczyna się więc radosnym hymnem chwały. Jest to pieśń poranna przy akompaniamencie harfy i cytry (por. Ps 108 [107], 3). Przesłanie jest jasne, a w jego centrum znajduje się "dobroć" i "prawda" Boża (por. w. 5): po hebrajsku hésed i ´emet to terminy na określenie miłosnej wierności Pana w stosunku do przymierza ze swoim ludem. Opierając się na tej wierności, lud jest pewien, że nie zostanie nigdy rzucony przez Boga w otchłań nicości i rozpaczy.
Chrześcijańska interpretacja tego Psalmu jest wyjątkowo wymowna. W w. 6 Psalmista celebruje nadprzyrodzoną chwałę Boga: "Bądź wywyższony, Boże, ponad niebo". Słynny pisarz chrześcijański z III wieku - Orygenes, komentując ten Psalm, odsyła do słów Jezusa: "A Ja, gdy zostanę nad ziemię wywyższony, przyciągnę wszystkich do siebie" (J 12, 32), które odnoszą się do ukrzyżowania.
Ich wynikiem jest to, o czym mówi następny werset: "Aby ocaleli ci, których Ty miłujesz" (por. Ps 108 [107], 7). Konkluduje więc Orygenes: "Jakie wspaniałe znaczenie! Powodem, dla którego Pan został ukrzyżowany i wywyższony, jest to, by zostali uwolnieni ci, których On miłuje... Spełniło się to, o cośmy prosili: On został wywyższony, my zaś zostaliśmy wyzwoleni" (Origene-Gerolamo, 74 omelie sul libro dei Salmi, Mediolan 1993, s. 367).

4. Przejdźmy teraz do drugiej części Psalmu 108 [107], która - jak powiedzieliśmy - jest po części cytatem z Psalmu 60 [59]. W niepokoju Izraela, który odczuwa nieobecność i dystans Boga ("Czyż nie Ty, o Boże, nas odrzuciłeś" - w. 12), słychać głos przepowiedni Pana, który rozlega się w świątyni (por. ww. 8-10). W tym objawieniu Bóg ukazuje się jako Sędzia i Pan całej Ziemi Świętej, od miasta Sychem po dolinę Sukkot na drugim brzegu Jordanu, od wschodnich połaci Gileadu i ziemi Manassesa aż po środkowopołudniowe obszary Efraimu i Judy, aby sięgnąć po ziemie podporządkowane, lecz obce - Moabu, Edomu i Filistei.
Za pomocą barwnych wyobrażeń pochodzenia wojskowego lub o charakterze prawnym głosi się panowanie Boga nad ziemią obiecaną. Jeśli Pan króluje, nie należy się obawiać: nie miotają nami na wszystkie strony ciemne siły fatum bądź chaosu. Zawsze, nawet w chwilach mrocznych, istnieje wyższy plan, na którym opiera się historia.

5. Wiara ta rozpala płomień nadziei. Bóg wskaże bowiem drogę wyjścia, to znaczy "miasto warowne", leżące w krainie Idumei. Oznacza to, że mimo prób i milczenia, Bóg ponownie ukaże się, aby wspierać i prowadzić swój lud. Tylko od Niego może nadejść decydująca pomoc, nie zaś z zewnętrznych sojuszy wojskowych, czyli siły broni (por. w. 13). Tylko z Nim uzyska się wolność i "dokonamy czynów pełnych mocy" (por. w. 14).
Wraz ze św. Hieronimem wspominamy ostatnią naukę Psalmisty, odczytywaną po chrześcijańsku: "Nikt nie powinien rozpaczać z powodu tego życia. Masz Chrystusa i boisz się? On będzie naszą siłą, On naszym chlebem, On naszym przewodnikiem" (Breviarium in Psalmos, Ps. CVII: PL 26,1224).

(KAI/Rzym)

2003-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święcenia kapłańskie w Przemyśl

2024-05-18 13:30

kl. Krzysztof Bilik

Neoprezbiterzy z Pasterzami i Przełożonymi

Neoprezbiterzy z Pasterzami i Przełożonymi

Kapłan jutra ma mieć zatem serce podobne do serca Jezusowego, ma poznać swoje serce i mieć to serce otwarte tak jak serce Jezusa, otwarte na Pana Boga, na wolę Bożą, ale także na drugiego człowieka – mówił abp Adam Szal – metropolita przemyski w czasie święceń kapłańskich, w czasie których udzielił tego sakramentu sześciu diakonom Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu.

W czasie homilii abp Szal zwrócił się do kandydatów do święceń: „jesteście drodzy bracia diakoni w ręku Pana Boga, za chwilę przyjmiecie szczególną posługę jako kapłani jak przypomniał nas Chrystus. To On nas wybrał na tę służbę. Wybrał was po to, abyście szli w Jego imieniu na cały świat – mówił metropolita przemyski.

CZYTAJ DALEJ

Kardynałowie Nycz i Ryś krytycznie o decyzji prezydenta Warszawy ws. symboli religijnych

2024-05-17 20:17

[ TEMATY ]

Warszawa

kard. Kazimierz Nycz

Kard. Grzegorz Ryś

symbole religijne

flickr.com/episkopatnews

Kard. Kazmierz Nycz

Kard. Kazmierz Nycz

To próba zaprowadzenia “urawniłowki” w pluralistycznym społeczeństwie - tak zarządzenie prezydenta Warszawy w sprawie symboli religijnych w stołecznych urzędach komentuje dla KAI kard. Kazimierz Nycz. Z kolei kard. Grzegorz Ryś stwierdza: “Neutralność, która domaga się tego, żeby każdy ‘wyzerował’ się ze swoich przekonań i poglądów nie buduje wspólnoty międzyludzkiej”.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nie chce symboli religijnych w przestrzeniach stołecznych urzędów. Jest to zapisane w jego wydanym w ub. tygodniu zarządzeniu dotyczącym “Standardów równego traktowania w Urzędzie m.st. Warszawy”.

CZYTAJ DALEJ

Bezpłatne badania USG dzieci!

2024-05-18 23:15

archiwum organizatorów

    Program „NIE nowotworom u dzieci” Fundacji Ronalda McDonalda. Bezpłatne badania USG dzieci w Krakowie

    Fundacja Ronalda McDonalda i franczyzobiorcy McDonald’s zapraszają na profilaktyczne badania USG dzieci w wieku od 9 miesięcy do 6 lat, które odbędą się w dniach 24-25 maja br. Przez dwa dni lekarze radiolodzy na pokładzie Ambulansu – unikalnej, mobilnej stacji medycznej składającej się z poczekalni, recepcji i dwóch gabinetów lekarskich wyposażonych w nowoczesny sprzęt ultrasonograficzny, przebadają 140 dzieci w wieku od 9 miesięcy do 6 lat.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję