Pakistańscy chrześcijanie obawiają się powrotu talibów do władzy
Pakistańscy chrześcijanie obawiają się konsekwencji powrotu talibów do sąsiedniego Afganistanu. Zdobycie przez nich władzy przyczyni się do wzrostu prześladowań mniejszości religijnych i będzie paliwem dla radykalizacji miejscowych muzułmanów – uważa ks. Mushtaq Anjum. Podobne obawy wyrażają działacze na rzecz praw człowieka pracujący w tym kraju.
Z kolei ks. Bonnie Mendes jest przekonany, że to, co dzieje się w Afganistanie, nie powinno radykalnie zmienić sytuacji pakistańskiego Kościoła. „Zawsze byliśmy i będziemy na celowników islamistów ponieważ jesteśmy przez nich utożsamiani z Zachodem. Dżihadyści uważają, że uderzając w chrześcijan, uderzają w Amerykę” – powiedział były członek komisji sprawiedliwości i pokoju pakistańskiego episkopatu.
Reklama
Sytuacja Kościoła w Pakistanie jest bardzo trudna. Porwania, przymusowe konwersje i małżeństwa dziewcząt pochodzących z mniejszości religijnych, głównie chrześcijanek i hinduistek, są codziennością. Jedną z ostatnich porwanych chrześcijanek jest 15-letnia Simran Masih z prowincji Pendżab. Kiedy szła do sklepu dwóch uzbrojonych mężczyzn wciągnęło ją do rikszy. Sprawcy pozostają bezkarni.
Podziel się cytatem
Tylko w tym roku komisja pakistańskiego episkopatu ds. sprawiedliwości i pokoju odnotowała 24 takie przypadki. Szacuje się, że rocznie ofiarą tego procederu pada ok. tysiąca kobiet. Uprowadzenia i przymusowe konwersje ułatwia system prawny Pakistanu, który przymyka oko na jawne przestępstwa. „System sądowniczy stał się siatką bezpieczeństwa dla pedofilów i gwałcicieli, którzy usprawiedliwiają swoje uczynki islamem” – uważa Nasir Saeed, szef organizacji zajmującej się obroną praw człowieka w Pakistanie.
W Pakistanie obowiązuje także kontrowersyjne prawo o bluźnierstwie. Karze ono śmiercią lub dożywotnim więzieniem każdego, kto rzekomo znieważa Mahometa lub profanuje Koran i jest często nadużywane w sporach osobistych.
Asia Bibi wciąż jest więźniem w Pakistanie. Po protestach ekstremistów wywołanych ostatnią decyzją o uwolnieniu kobiety, rząd podpisał umowę z fundamentalistycznym ugrupowaniem islamistycznym, przyznając mu możliwość apelacji oraz zakazał chrześcijance opuszczania kraju.
Paradoksalnie więzienna cela byłaby teraz miejscem najbezpieczniejszym dla Asii Bibi. Jak zwraca uwagę jej adwokat Saif-ul-Muluk – jej sytuacja niewiele się zmieni, kobieta dalej będzie w więziennej celi lub w odizolowaniu ze względów bezpieczeństwa. Adwokatowi również wielokrotnie grożono śmiercią, dlatego zdecydował się on uciekać z kraju, jako że władze odmówiły mu przyznania niezbędnej ochrony. „Muszę żyć, by dalej toczyć walkę w sądzie, za Asię Bibi" – powiedział prawnik.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
5 kwietnia w hali sportowej w Konopiskach odbył się diecezjalny finał Mistrzostw Liturgicznej Służby Ołtarza Archidiecezji Częstochowskiej w Piłce Nożnej Halowej. Ministranci i lektorzy po raz 20. przystąpili do walki o awans do etapu ogólnopolskiego.
– Towarzyszą mi dzisiaj niezwykłe emocje, po prostu cały buzuję w środku. Stresuję się, ponieważ walczymy o awans do mistrzostw Polski – przyznał w przerwie między meczami Miłosz Jakubczak, ceremoniarz z parafii św. Jacka w Borze Zapilskim. Mimo odczuwalnego napięcia dodał jednak: – W tym roku czujemy się pewnie jako drużyna, która jest dobrze zbudowana, która ma potencjał i siłę do gry.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.