Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Modlitwa króla o zwycięstwo i pokój

Niedziela Ogólnopolska 22/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 144 [143], 1-10 - z Jutrzni na wtorek IV tygodnia
Audiencja generalna, 21 maja 2003 r.

1. Wysłuchaliśmy przed chwilą pierwszej części Psalmu 144 [143]. Nosi ona znamiona hymnu królewskiego, przeplatanego innymi tekstami biblijnymi, tak iż staje się nowym utworem modlitewnym (por. Ps 8, 5; 18 [17], 8-15; 34 [33], 2-3; 39 [38], 6-7). Tym, który mówi w pierwszej osobie, jest sam król Dawid, uznający Boskie pochodzenie swoich sukcesów.
Pan przedstawiony jest za pomocą obrazów wojskowych, zgodnie ze starożytną symboliką: postrzegany jest bowiem jako instruktor wojskowy (por. Ps 144 [143], 1), jako niezdobyta warownia, tarcza i zwycięzca (por. w. 2). W ten sposób chce się wysławiać osobowość Boga, który angażuje się przeciwko złu w historii: nie jest On mroczną potęgą czy swego rodzaju fatum ani władcą niewzruszonym i obojętnym na losy człowieka. Cytaty i ton tej celebracji Boga są echem hymnu Dawidowego, zachowanego w Psalmie 18 [17] i w rozdziale 22. Drugiej Księgi Samuela.

2. W obliczu Bożej mocy król żydowski uznaje, że - tak jak wszystkie ludzkie stworzenia - jest kruchy i słaby. Aby oddać to wrażenie, modlący się władca ucieka się do dwóch zdań z Psalmów 8 i 39 [38] i splata je, nadając im nową, bardziej intensywną wymowę: "O Panie, czym jest człowiek, że masz o nim pieczę, czym syn człowieczy, że Ty o nim myślisz? Człowiek jest podobny do tchnienia wiatru, dni jego jak cień mijają" (Ps 144 [143], 3-4). Ujawnia się tu twarde przekonanie, że jesteśmy nietrwali, podobni do tchnienia wiatru, jeżeli Stwórca nie zachowa nas przy życiu, On, "w którego ręku - jak mówi Hiob - tchnienie życia i dusza każdego człowieka" (por. Hb 12,10).
Tylko z Bożym wsparciem możemy przezwyciężyć niebezpieczeństwa i trudności, jakimi najeżony jest każdy dzień naszego życia. Tylko licząc na pomoc Niebios możemy, jak starożytny król Izraela, podjąć drogę ku wolności od wszelkiego ucisku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Ingerencja Boga opisana jest za pomocą tradycyjnych wyobrażeń kosmicznych i historycznych w celu ukazania Jego panowania nad wszechświatem i zachowaniami ludzkimi. Oto zatem góry, które dymią przy nagłych wybuchach wulkanu (por. Ps 144 [143], 5). Oto błyskawice, które są jak strzały ciskane przez Pana, gotowe unicestwić zło (por. w. 6). Oto wreszcie "wielkie wody", które w języku biblijnym są symbolem chaosu, zła i nicości, jednym słowem - negatywnej obecności w historii (por. w. 7). Do tych wyobrażeń kosmicznych dochodzą inne, natury historycznej: to "wrogowie" (por. w. 6), "cudzoziemcy" (por. w. 7), kłamcy, krzywoprzysięzcy, czyli bałwochwalcy (por. w. 8).
To bardzo konkretny, wschodni sposób przedstawiania niegodziwości, przewrotności, ucisku i niesprawiedliwości: straszliwej rzeczywistości, od której wyzwala nas Pan, kiedy wchodzimy w świat.

Reklama

4. Psalm 144 [143], który proponuje nam Liturgia Godzin, kończy się krótkim hymnem dziękczynnym (por. ww. 9 -10). Jego źródłem jest pewność, że Bóg nie opuści nas w walce ze złem. Dlatego modlący się intonuje melodię przy akompaniamencie dziesięciostrunowej harfy, pewny, że Pan "daje królom zwycięstwo i wyzwoli sługę swego Dawida" (ww. 9-10).
Słowo "uświęcony" [konsekrowany] to po hebrajsku "Mesjasz": mamy więc do czynienia z Psalmem królewskim, który już w liturgii starożytnego Izraela przekształca się w pieśń mesjańską. Powtarzając go my, chrześcijanie, wpatrujemy się w Chrystusa, który wyzwala nas od wszelkiego zła i wspiera w walce z ukrytymi jego siłami. Jest to bowiem walka nie "przeciw krwi i ciału, lecz przeciw Zwierzchnościom, przeciw Władzom, przeciw rządcom świata tych ciemności, przeciw pierwiastkom duchowym zła na wyżynach niebieskich" (Ef 6,12).

5. Zakończmy więc uwagą, którą podsuwa nam św. Jan Kasjan, mnich żyjący w IV-V wieku w Galii. W swoim dziele Wcielenie Pana, biorąc za punkt wyjścia w. 5 naszego Psalmu - "O Panie, nachyl Twych niebios i zstąp" - widzi w tych słowach oczekiwanie przyjścia na świat Chrystusa. I tak pisze dalej: "Psalmista prosił, by (...) Pan ukazał się w ciele, pokazał się na świecie w sposób widoczny i w widoczny sposób wzięty został do chwały (por. 1 Tm 3,16) i aby nareszcie święci mogli zobaczyć oczami swego ciała wszystko to, co duchowo przewidzieli" (L´Incarnazione del Signore, V, 13, Rzym 1991, ss. 208-209). O tym właśnie świadczy w radości wiary każdy ochrzczony.

(KAI/Rzym)

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Jędraszewski: tylko budowanie na Chrystusie pozwoli ocalić siebie i swoją tożsamość

2024-05-05 18:59

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

I dawne, i niezbyt odległe, i współczesne pokolenia, jeśli chcą ocalić siebie i swoją tożsamość, muszą nieustannie zwracać się do Chrystusa, który jest naszą skałą, kamieniem węgielnym, na którym budujemy wszystko - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie wizytacji kanonicznej w parafii św. Sebastiana w Skomielnej Białej.

W czasie pierwszej Mszy św. proboszcz ks. Ryszard Pawluś przedstawił historię parafii w Skomielnej Białej. Sięga ona przełomu XV i XVI w. Pierwsza kaplica pod wezwaniem św. Sebastiana i św. Floriana powstała w 1550 r., a w XVIII w. przebudowano ją na kościół. Drewnianą budowlę wojska niemieckie spaliły w 1939 r. a już dwa lata później poświęcono tymczasowy barokowy kościół, a proboszczem został ks. Władysław Bodzek, który w 1966 r. został oficjalnie potwierdzony, gdy kard. Karol Wojtyła ustanowił w Skomielnej Białej parafię. Nowy kościół oddano do użytku w 1971 r., a konsekrowano w 1985 r. - Postawa wiary łączy się z zatroskaniem o kościół widzialny - mówił ksiądz proboszcz, podsumowując zarówno duchowy, jak i materialny wymiar życia wspólnoty parafialnej w Skomielnej Białej. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, przekazał mu ciupagę.

CZYTAJ DALEJ

Pojechała pożegnać się z Matką Bożą... wróciła uzdrowiona

[ TEMATY ]

Matka Boża

świadectwo

Magdalena Pijewska/Niedziela

Sierpień 1951 roku na Podlasiu był szczególnie upalny. Kobieta pracująca w polu co i raz prostowała grzbiet i ocierała pot z czoła. A tu jeszcze tyle do zrobienia! Jak tu ze wszystkim zdążyć? W domu troje małych dzieci, czekają na matkę, na obiad! Nagle chwyciła ją niemożliwa słabość, przed oczami zrobiło się ciemno. Upadła zemdlona. Obudziła się w szpitalu w Białymstoku. Lekarz miał posępną minę. „Gruźlica. Płuca jak sito. Kobieto! Dlaczegoś się wcześniej nie leczyła?! Tu już nie ma ratunku!” Młoda matka pogodzona z diagnozą poprosiła męża i swoją mamę, aby zawieźli ją na Jasną Górę. Jeśli taka wola Boża, trzeba się pożegnać z Jasnogórską Panią.

To była środa, 15 sierpnia 1951 roku. Wielka uroczystość – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Tam, dziękując za wszystkie łaski, żegnając się z Matką Bożą i własnym życiem, kobieta, nie prosząc o nic, otrzymała uzdrowienie. Do domu wróciła jak nowo narodzona. Gdy zgłosiła się do kliniki, lekarze oniemieli. „Kto cię leczył, gdzie ty byłaś?” „Na Jasnej Górze, u Matki Bożej”. Lekarze do karty leczenia wpisali: „Pacjentka ozdrowiała w niewytłumaczalny sposób”.

CZYTAJ DALEJ

Bp Marek Mendyk w Nowej Rudzie. Trzymajcie się blisko Jezusa

2024-05-06 20:00

[ TEMATY ]

bp Marek Mendyk

bierzmowanie

Nowa Ruda

Marek Krukowski

Biskup Marek Mendyk w asyście ks. kan. Juliana Rafałki i ks. Andrzeja Frankowa

Biskup Marek Mendyk w asyście ks. kan. Juliana Rafałki i ks. Andrzeja Frankowa

W liturgiczne wspomnienie świętych apostołów Filipa i Jakuba w kościele parafialnym św. Mikołaja, biskup świdnicki zachęcał do naśladowania Chrystusa jako drogi, prawdy i życia.

Wizyta biskupa związana była z udzieleniem sakramentu bierzmowania młodzieży z trzech parafii noworudzkiego dekanatu, w tym z parafii św. Barbary w Nowej Rudzie - Drogosławiu, św. Piotra Kanizjusza we Włodowicach oraz miejscowej parafii św. Mikołaja. W ten szczególny poniedziałkowy wieczór 6 maja, cała wspólnota modliła się o prowadzenie Ducha Świętego dla młodych stawiających ważny krok na swojej duchowej drodze.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję