W liturgii Kościoła katolickiego przeżywamy obecnie okres Wielkiego Postu. W muzyce na przestrzeni dziejów powstało wiele wybitnych dzieł o tematyce pasyjnej. Do najbardziej znanych należą liczne formy
Stabat Mater, m.in. Pergolesiego, Rossiniego, Poulenca, oraz Pasje - według św. Jana i według św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha. W muzyce polskiej do najwybitniejszych dzieł o tematyce wielkopostnej
należą m.in.: Stabat Mater Karola Szymanowskiego i Pasja według św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego. Twórcy sięgali także, choć znacznie rzadziej, po formę Drogi Krzyżowej. Pisali ją m.in. Ferenc Liszt,
Marcel Dupré, zaś w muzyce polskiej - Marian Sawa, Paweł Łukaszewski i Sławomir Czarnecki. I właśnie do tej ostatniej formy nawiązał Stanisław Moryto, jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych,
profesor warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, autor szeregu dzieł o tematyce religijnej o różnym znaczeniu i doniosłości, w tym m.in. przejmującego, pełnego napięcia i wewnętrznej dramaturgii
Stabat Mater na sopran solo, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną.
Koncepcja Drogi Krzyżowej Stanisława Moryto jest inna niż podobne kompozycje napisane przez wymienionych wyżej twórców. Sawa i Łukaszewski wykorzystali teksty liturgiczne, Moryto sięgnął natomiast
po współczesną religijną poezję polską. Czternaście stacji Drogi Krzyżowej zostało zaczerpniętych z poematu Andrzeja Zielińskiego Droga, tekstu niezwykle głębokiego i podniosłego. Jest on w utworze umuzyczniony
w sposób dotychczas niespotykany w muzyce. Słowo nie jest tu bowiem ubrane w patetyczny wyraz, orkiestrę, solistów, chór czy organy, ale wykorzystuje środki ekspresyjne oszczędnie, nieomalże ascetycznie.
Jedynymi wykonawcami są recytatorzy i perkusista. To nietypowe zestawienie koncentruje uwagę słuchacza bezpośrednio na tekście, zaś warstwa dźwiękowa, na którą składa się szereg rozmaitych instrumentów
perkusyjnych, odpowiednio ilustruje, komentuje i podbudowuje słowo poetyckie.
Carmina Crucis Stanisława Moryto jest niezwykle interesującym i nowatorskim spojrzeniem na formę Drogi Krzyżowej. Dodatkowym walorem płyty są znakomite wykonania: recytacje Magdy Teresy Wójcik i Henryka
Boukołowskiego oraz towarzyszącego im na instrumentach perkusyjnych Stanisława Skoczyńskiego, jednego z najlepszych polskich perkusistów. Dodatkowo płyta ma atrakcyjną szatę graficzną, a całość uzupełniają
drukowane teksty utworu, pasyjne grafiki Mariana Nowińskiego oraz interesujące słowo wstępne pióra Jagny Dankowskiej, w którym możemy przeczytać szczegółowe wyjaśnienia dotyczące formy i architektoniki
dzieła oraz użycia konkretnych instrumentów perkusyjnych, mających często znaczenie symboliczne.
Płyta wydana została w 2002 r. przez warszawską wytwórnię płytową DUX (DUX 0385). Może być ona dobrą pomocą w przeżywaniu misterium Męki Pańskiej.
Płytę można zamówić pod adresem: DUX Recording Producers, ul. Morskie Oko 2, 02-511 Warszawa, tel. (0-22) 849-11-31, 849-18-59, e-mail: dux@po.pl
Pomóż w rozwoju naszego portalu