Watykan: powstanie Globalny Pakt Katolicki na rzecz Rodziny
W ramach obchodów Roku Rodziny Amoris Laetitia i przygotowań do przyszłorocznego X Światowego Spotkania Rodzin, Stolica Apostolska rozpoczyna przygotowania do ogłoszenia Globalnego Paktu Katolickiego na rzecz Rodziny. Do współpracy w tworzeniu tego projektu zostaną zaproszone katolickie uczelnie na całym świecie.
Celem Globalnego Paktu Katolickiego na rzecz Rodziny ma być promowanie modelu rodziny zgodnego z nauczaniem Kościoła i odpowiadającego na wyzwania i potrzeby współczesnego społeczeństwa. Zostanie on ogłoszony na zakończenie przyszłorocznego X Światowego Spotkania Rodzin, którego centralne obchody, z okrojoną liczbą uczestników, odbędą się w Rzymie z udziałem Ojca Świętego, a które ma być równolegle obchodzone w diecezjach całego świata.
Aby przygotować program paktu - czyli zbiór propozycji duszpasterskich, opartych o istniejące już praktyki, ale też odpowiadające na nowe wyzwania, przed jakimi stoją rodziny - Stolica Apostolska zaprasza do współpracy katolickie uczelnie z całego świata, posiadające instytuty badawcze zajmujące się tematyką rodzinną. Ich zadaniem ma być w pierwszym rzędzie zebranie informacji i badań poświęconych zagadnieniom rodziny, zwłaszcza w aspekcie antropologicznym i kulturowym, a także pod kątem budowania relacji w rodzinach, społecznego znaczenia rodzin i dobrych praktyk dotyczących wspierania rodziny, funkcjonujących na poziomie lokalnym i międzynarodowym. To w oparciu o te badania i informacje prowadzone będą dalsze prace nad paktem.
Inicjatorami projektu są: Dykasteria ds. Świeckich, Rodziny i Życia oraz Papieska Akademia Nauk Społecznych we współpracy z Międzynarodowym Centrum Studiów nad Rodziną (CISF) w Mediolanie.
Odkrywanie ojcostwa to ważny temat dla mężczyzny. My wprowadzamy modę na dojrzałość. Męstwo powinno być podziwiane - tłumaczył dr Dariusz Cupiał, pomysłodawca i koordynator VIII Forum Tato.net, które odbyło się w Ożarowie Mazowieckim.
Forum Tato.net to cykl konferencji, umożliwiający kontakt między ojcami praktykami i ekspertami z Polski i innych krajów, którzy mają pomysły na efektywne ojcostwo w XXI wieku. "Odwaga i rozwaga" - to hasło przyświecało tegorocznemu seminarium dla ojców.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.