Policjanci zaznaczają, że współczesne społeczeństwo otoczone jest różnego rodzaju komunikatami medialnymi, nowinkami technologicznymi i wieloma innymi atrakcjami, które mają za zadanie przykuć ich uwagę oraz zainteresować ofertą.
„Niesie to za sobą nie tylko wiele pozytywnych, ale także negatywnych konsekwencji. W trakcie imprez masowych, zakupów w dużych centrach handlowych czy w innych zatłoczonych miejscach upilnowanie dziecka staje się wyzwaniem. Skupiając się na witrynach sklepowych, ekranach reklamowych, smartfonach, występach artystycznych itd. dorośli odwracają uwagę od tego, co robią w tym czasie ich pociechy” - wskazuje komenda wojewódzka w Katowicach.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Dzieci natomiast – dodają policjanci - nieświadome zagrożeń i zafascynowane otaczającym je światem, nie zwracając uwagi na opiekunów, często oddalają się, poświęcając całą uwagę na zaspokojenie swojej ciekawości. Takie sytuacje są najczęstszą przyczyną zagubień, a w skrajnych przypadkach dramatycznych sytuacji.
Policja podkreśla, że najmłodsi nie są zazwyczaj na tyle zaradni i odpowiedzialni, aby odnaleźć się w takiej stresowej sytuacji samodzielnie, a samo zdarzenie może być dla nich bardzo traumatyczne. "Lęk oraz dezorientacja nie pozwalają dzieciom racjonalnie myśleć. Dodatkowo brak życiowego doświadczenia nie pomaga odpowiednio się zachować. Rodzice natomiast znajdując się w sytuacji nagłej nieobecności dziecka, przeżywają najdłuższe minuty swojego życia" - podkreślają policjanci.
Reklama
Zwracają uwagę, że w zatłoczonych miejscach – na placach zabaw, w wesołych miasteczkach, na imprezach masowych, dworcach czy w centrach handlowych - dzieci, poza zagubieniem, mogą być narażone na wiele innych zagrożeń. W takim otoczeniu łatwiej o anonimowość, która sprzyja zagrożeniom związanymi z kontaktem dziecka z obcymi osobami mającymi złe intencje. Brak uwagi ze strony rodzica w połączeniu z dziecięcą naiwnością, mogą zostać wykorzystane przez takie osoby, które będą chciały np. „poczęstować dziecko smakołykami”, „pokazać ładnego pieska”, „zaprosić na wycieczkę fajnym samochodem” itd. - przestrzega policja.
Założenia kampanii zostały przygotowane w Wydziale Prewencji KWP w Katowicach. W pierwszym etapie akcji policjanci będą uświadamiać dorosłym, a także ich dzieciom w wieku od 2 do 8 lat, jak ważne jest z jednej strony właściwe sprawowanie opieki, a z drugiej – jakie konsekwencje mogą nieść decyzje niekonsultowane z rodzicami.
„Edukacja opiekunów dzieci oraz samych dzieci obejmie bezpieczne zachowania i reagowanie na sytuacje, które mogą doprowadzić nie tylko do chwilowego zagubienia się pociech, ale także do poważnych zdarzeń, jak zabranie (porwanie) dziecka czy wyrządzenie mu krzywdy przez osoby obce” - wyjaśniają mundurowi, którzy podczas kampanii będą korzystać z materiałów edukacyjnych i gadżetów, jak np. opaski silikonowe z nadrukiem logo kampanii, napisami i miejscem na wpisanie numeru telefonu do rodzica czy odblaskowe czapki z daszkiem. Działania policji wsparła Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.(PAP)