Pewne fakty w polskim świecie mediów zadziwiają, budzą wątpliwości i niepokoją. Oto niektóre z nich:
Po 1989 r. zmieniają się w Polsce parlamenty, koalicje i rządy, natomiast zawsze w tych samych rękach pozostają najbardziej opiniotwórcze media.
Zarówno w polityce, jak i w mediach to jest z reguły najważniejsze, o czym się wcale nie mówi. Jest pytaniem retorycznym, jak się ma ten fakt do jawności życia publicznego.
W wielu mediach nie mówi się o narodzie i ojczyźnie, o wartościach chrześcijańskich i patriotyzmie, choć tematy te powinny należeć do "ogólnego wykształcenia" obywatela.
Media przez właściwy sobie styl działania i reklamę oswajają odbiorców z takimi zjawiskami, jak przemoc, pochwała zła, manipulacja.
Nadal zbyt mało jest w mediach treści, które mobilizują odbiorców do angażowania się dla dobra wspólnego i zachęcają do twórczej aktywności. Jednocześnie propaguje się negatywne wzorce ludzkich zachowań
i postaw.
Uległość dziennikarzy wobec obowiązujących poprawności oraz lęk przed utratą wstępu na polityczne salony sprawiają, że w mediach dają o sobie znać liczne tematy tabu. Na przykład istnieją w Polsce
różne imperia medialne, lecz mówi się wyłącznie o "imperium ojca Rydzyka", bo to niczym nie grozi dzielnym "demaskatorom". Na tej samej zasadzie nie jest dostrzegane w wielu mediach upartyjnienie telewizji
publicznej.
Co czynić, aby nasz krytycyzm wobec mediów prowadził do skonstruowania ich prawdziwego obrazu?
Codziennie czerpać informację z kilku różnych źródeł.
Rozmawiać z innymi ludźmi o problemach związanych z funkcjonowaniem mediów.
Jak najwięcej czytać o mediach, aby również poznać mechanizmy, które nimi rządzą.
Być w bezpośrednim kontakcie z ludźmi mediów, którzy kompetentnie służą radą w poznawaniu zawiłych problemów medialnych.
Więcej czasu w codziennej medytacji poświęcić tym zjawiskom, które odnoszą się do świata mediów.
Modlić się o umiejętność krytycznej oceny prasy, radia, filmu, telewizji i Internetu.
Mieć świadomość, że jest wielu dziennikarzy, którzy czynią wszystko, aby media służyły prawdzie i w życiu każdego człowieka stały się "darem Bożym".
Patronalne święto dziennikarzy, obchodzone 24 stycznia - w dniu św. Franciszka Salezego, niech będzie czasem twórczej refleksji nad światem mediów i nad ludźmi, którzy w nich pracują.
Pomóż w rozwoju naszego portalu