Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Bóg sądzi sprawiedliwie

Niedziela Ogólnopolska 45/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 33, 13-16 - z Jutrzni na środę III tygodnia
Audiencja generalna, 30 października 2002 r.

1. Wśród Kantyków biblijnych, które występują na przemian z Psalmami w Liturgii Godzin, znajduje się krótki tekst, który przed chwilą był proklamowany. Pochodzi on z 33. rozdziału Księgi Izajasza, z obszernego i cudownego zbioru Boskich przepowiedni.
Kantyk rozpoczyna się we wcześniejszych wersetach niż te cytowane (por. Iz 33, 10-12) zapowiedzią pełnego mocy i chwały wkroczenia Boga na scenę historii człowieka: "Teraz powstanę - mówi Pan - teraz się podniosę, teraz stanę wysoko" (Iz 33, 10). Słowa Boga skierowane są do "najdalszych" i "najbliższych", to znaczy do wszystkich narodów ziemi, nawet najodleglejszych, i do Izraela, narodu najbliższego Panu ze względu na Przymierze (por. Iz 33, 13).
W dalszej części Księgi Izajasza czytamy: "wywołując na wargi ich dziękczynienie: Pokój! Pokój dalekim i bliskim! - mówi Pan - Ja go uleczę" (Iz 57,19). Tu natomiast słowa Pana stają się cierpkie, nabierają tonu osądu nad złem "najdalszych" i "najbliższych".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Oto bowiem zaraz potem lęk napawa mieszkańców Syjonu, wśród których zapanowały grzech i nieprawość (por. Iz 33, 14). Mają oni świadomość, że żyją u boku Pana, który mieszka w świątyni, zdecydował się iść z nimi razem poprzez historię i przeobraził się w "Emmanuela", "Boga z nami" (por. Iz 7, 14). Oto Pan, sprawiedliwy i święty, nie może tolerować nieprawości, zepsucia i niesprawiedliwości. Niczym "trawiący ogień" i "wieczysty płomień" (por. Iz 33, 14) obróci się On przeciwko złu, by je unicestwić.
W rozdziale 10. Izajasz napominał: "Światłość Izraela stanie się ogniem, a Święty jego - płomieniem, który pożre i pochłonie" (Iz 10, 17). Także Psalmista śpiewał: "Jak wosk się rozpływa przy ogniu, tak giną przed Bogiem grzesznicy" (Ps 68, 3). Oznacza to, w ekonomii Starego Testamentu, że Bóg nie jest obojętny w obliczu dobra i zła, lecz okazuje oburzenie i gniew wobec niegodziwości.

3. Kantyk nie kończy się tą wymowną sceną sądu. Najwięcej miejsca poświęca jednak świętości przyjętej i przeżywanej jako znak dokonanego nawrócenia i pojednania z Bogiem. Podobnie jak w niektórych Psalmach, np. 15 [14] i 24 [23], mówiących o warunkach stawianych przez Pana, aby żyć w radosnej jedności z Nim w liturgii w świątyni, Izajasz wymienia sześć obowiązków moralnych prawdziwego wierzącego, wiernego i sprawiedliwego (por. Iz 33,15), który może zamieszkać, nie doznając uszczerbku, w Boskim ogniu będącym dlań źródłem dobrodziejstw.
Pierwszy obowiązek polega na "sprawiedliwym postępowaniu", to znaczy uznaniu prawa Bożego za światło, które rozjaśnia ścieżkę życia. Drugi - dotyczy lojalnego i szczerego mówienia, będącego znakiem prawidłowych stosunków społecznych. Jako trzeci obowiązek Izajasz proponuje "odrzucenie zysków bezprawnych", by zwalczać w ten sposób ucisk biednych i niesprawiedliwe bogactwo. Następnie wierzący zobowiązuje się potępić korupcję polityczną i sądową; "wzbraniając się dłońmi przed wzięciem podarku" - jest to wymowny obraz, wskazujący odmowę darów w celu uchylenia zastosowania prawa i wymierzenia sprawiedliwości.

4. Piąty obowiązek wyrażony został znaczącym gestem "zatkania uszu", gdy dochodzą do człowieka krwawe propozycje zadania aktów przemocy. Szósty i ostatni obowiązek wyraża obraz, który najpierw dziwi nas, nie odpowiada bowiem naszemu sposobowi mówienia. Gdy mówimy o "zamknięciu oczu", mamy na myśli "udawanie, że się nie widzi, aby nie interweniować"; prorok natomiast stwierdza, że człowiek uczciwy "zamyka oczy, by na zło nie patrzeć" dając wyraz całkowitej odmowy jakiegokolwiek kontaktu ze złem.
Św. Hieronim w swym komentarzu do Księgi Izajasza tak oto rozwija te słowa, biorąc pod uwagę cały cytowany fragment: "Wszelka nieprawość, ucisk i niesprawiedliwość jest decyzją krwi: nawet jeżeli nie zabija mieczem, zabija wszelako zamiarem. Zamyka oczy, by na zło nie patrzeć: szczęśliwe sumienie, które nie słucha i nie kontempluje zła! Kto zatem jest taki, mieszkać będzie na krańcach, to znaczy w królestwie niebieskim bądź w najwyższej jaskini najmocniejszej Skały, w Jezusie Chrystusie" (In Isaiam prophetam, 10, 33: PL 24,367).
Św. Hieronim wprowadza nas w ten sposób we właściwe rozumienie owego "zamykania oczu" wspomnianego przez Proroka: jest to zaproszenie do całkowitego odrzucenia wszelkiego kontaktu ze złem. Jak łatwo zauważyć, mowa tu o najważniejszych zmysłach ciała: albowiem ręce, nogi, oczy, uszy i język biorą udział w moralnych uczynkach człowieka.

5. Tak oto ten, kto zdecyduje się postępować uczciwie i sprawiedliwie, będzie mógł wejść do świątyni Pana, gdzie otrzyma pewność owego dobrobytu zewnętrznego i wewnętrznego, jakim Bóg obdarza każdego, kto jest z Nim w jedności. Prorok używa dwóch obrazów dla opisania tego radosnego celu (por. Iz 33, 16): bezpieczeństwo niezdobytych twierdz oraz obfitość chleba i wody - symbol życia pomyślnego i szczęśliwego.
Tradycja tłumaczyła znak wody jako wyobrażenie chrztu (por. np. List Barnaby z II wieku, 11, 5), gdy tymczasem chleb przemienił się dla chrześcijan w znak Eucharystii. Możemy o tym przeczytać np. w komentarzu św. Justyna Męczennika, który w słowach Izajasza widzi proroctwo Chleba Eucharystycznego, pamiątki odkupieńczej śmierci Chrystusa (por. Dialog z Tryfonem, wyd. Paoline 1988, str. 242).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzecznik Episkopatu: nieobowiązkowa edukacja zdrowotna to dobry kierunek

2025-01-16 13:41

[ TEMATY ]

Rzecznik KEP

ks. Leszek Gęsiak

edukacja zdrowotna

Karol Porwich/Niedziela

Jeżeli edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym, z zachowaniem prawa rodziców do decydowania o tym, czy dzieci będą w nim uczestniczyć – to prawdopodobnie rozwiązanie idące w dobrym kierunku – powiedział PAP rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak.

Podziel się cytatem "Zapytamy nauczycieli, rodziców, uczniów i nie będziemy pytać polityków" – podkreśliła szefowa MEN.
CZYTAJ DALEJ

Ona była światłem. 8. rocznica śmierci Sługi Bożej Heleny Kmieć

2025-01-16 08:17

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

Mat.prasowy/Fundacja im. Heleny Kmieć

Helena Kmieć

Helena Kmieć

24 stycznia 2025 r. mija 8 lat od tragicznej śmierci Sługi Bożej Heleny Kmieć. Tego dnia w Libiążu będziemy wspominać młodą polską wolontariuszkę, która zginęła w czasie misji w Boliwii. Mszy Świętej sprawowanej w kościele św. Barbary w Libiążu będzie przewodniczył bp Jan Zając, a po Eucharystii odbędzie się premiera filmu “Misja Zambia”.

Mimo że od śmierci Heleny Kmieć mija już 8 lat, to blask jej życia wciąż rozświetla drogi osób, które ją znały lub zostały zainspirowane jej postawą niesienia dobra na cały świat. Dlatego też tegorocznym obchodom nieprzypadkowo towarzyszy hasło „Ona była światłem”.
CZYTAJ DALEJ

Ona była światłem

2025-01-16 22:42

archiwum organizatorów

    24 stycznia 2025 r. mija 8 lat od tragicznej śmierci sługi Bożej Heleny Kmieć. Tego dnia w Libiążu będziemy wspominać młodą polską wolontariuszkę, która zginęła w czasie misji w Boliwii.

    Mszy św. sprawowanej w kościele św. Barbary w Libiążu będzie przewodniczył bp Jan Zając, a po Eucharystii odbędzie się premiera filmu “Misja Zambia”.Mimo że od śmierci Heleny Kmieć mija już 8 lat, to blask jej życia wciąż rozświetla drogi osób, które ją znały lub zostały zainspirowane jej postawą niesienia dobra na cały świat. Dlatego też tegorocznym obchodom nieprzypadkowo towarzyszy hasło „Ona była światłem”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję