W Jarosławiu, w dniach 20-27 sierpnia odbywał się VIII Międzynarodowy
Festiwal Muzyki Dawnej "Pieśń Naszych Korzeni". Tegoroczną edycję
festiwalu zorganizowano pod hasłem "Bliżej Rzymu". To właśnie do
Jarosławia tradycją lat ubiegłych ściągnęli najlepsi specjaliści
w dziedzinie muzyki dawnej, by wspólnie zastanawiać się nad kierunkiem
praktycznych działań, nad stworzeniem katalogu potrzeb dla dalszych
poszukiwań muzykologicznych, w celu zbadania możliwości współczesnego
skorzystania z ich bogactwa.
W roku bieżącym twórcy i organizatorzy festiwalu starali
się dotrzeć do bogactwa tradycji Kościoła rzymskiego, oraz liturgicznych
tradycji lokalnych wspólnot, czego przykładem był występ Bractwa
Serra z Korsyki. W ciągu ośmiu dni trwania festiwalu, w zabytkowych
murach świątynnych Jarosławia i powiatu, rozbrzmiewała muzyka tak
różna kulturowo od tej, której przywykliśmy słuchać na co dzień.
Święto muzyki dawnej zainaugurował zespół "Bornus Consort" z Warszawy.
W repertuarze tej grupy uczestnicy mogli usłyszeć Mszę na św. Dominika
- była to tradycja dominikańska wg Prototypu Antyfonarza z klasztoru
św. Sabiny w Rzymie, z 1254 r. Jak określają znawcy, była to wokalna
wirtuozeria artystów połączona z próbą rekonstrukcji żywych niegdyś
tradycji muzycznych średniowiecznej Europy.
W Bazylice Ojców Dominikanów publiczności zaprezentował
się światowej sławy zespół "Sequentia" z Kolonii, założony w 1977
r. przez Benjamina Bagby´ego. Grupa zaprezentowała utwór Na Dworze
Miłości, ukazujący tradycje muzyczne północno-francuskiego dworu,
z przełomu XII i XIII w. Program tego koncertu był próbą ukazania
tańców, pieśni, muzyki instrumentalnej i opowieści literackich, jakie
rozbrzmiewały niegdyś na dworze Marie de Champagne.
Wszystkie Drogi prowadzą do Rzymu, to tytuł kolejnego
koncertu, jaki odbył się w ramach festiwalu. Autorem tej prezentacji
w kolegiacie jarosławskiej, była włoska grupa "La Reverdie". Publiczności
zaprezentowano XIV-wieczne utwory przywołujące religijność tamtych
czasów.
W cerkwi konkatedralnej w Jarosławiu wystąpił zespół "
Sirin" z Moskwy, który wykonał Muzykę na prawosławne święta. Był
to ciąg dalszy podjętej przed kilku laty debaty muzycznej o tym,
co pozostało z liturgicznej tradycji bizantyjskiej I Tysiąclecia
na Rusi z czasów świętych Cyryla i Metodego, dla której do dziś ostoją
i punktem odniesienia jest Święta Góra Atos.
W bazylice Ojców Dominikanów swój kunszt muzyczny zaprezentowała
grupa "Cunfraterna di a pieve di a Serra". Bractwo liturgiczne z
Serra na Korsyce wystąpiło z koncertem tradycyjnej liturgicznej pieśni
korsykańskiej. Publiczność miała rzadką okazję wysłuchania ich muzyki
dzięki inicjatywie Marcela Peresa z Paryża, muzykologa, badacza tradycji
i śpiewaka muzyki średniowiecza, który zagrał na organach dominikańskiej
bazyliki.
Ucztą dla melomanów był występ jednej z najsławniejszych
orkiestr barokowych świata "La Petite Bande" z Brukseli, prowadzonej
przez skrzypka Sigiswalda Kuijkena. Orkiestra przedstawiła Wielką
Mszę h-moll J. S. Bacha, w wokalnej obsadzie solowej. "La Petite
Bande", to formacja pod każdym względem wyjątkowa, ich interpretacje
są syntezą całej europejskiej kultury nie tylko muzycznej.
Kulminacją tegorocznego Festiwalu Muzyki Dawnej w Jarosławiu
była Msza św. koncelebrowana w kolegiacie pw. św. Jana Chrzciciela
i Bożego Ciała, pod przewodnictwem abp. Józefa Michalika, której
oprawę muzyczną stworzył międzynarodowy chór "Septuaginta", złożony
z kilkudziesięciu zakonników i świeckich kantorów. Była to liturgia
wg Prototypu Antyfonarza dominikańskiego z 1254 r.
W trakcie trwania Festiwalu odbyło się szereg imprez
towarzyszących. Jak co roku, uczestnicy spotykali się na nocnych
muzycznych rozważaniach. Tematem tegorocznych był - Duch Święty.
Był zatem czas i miejsce na długie, refleksyjne pieśni z wieloma
zwrotkami, w których czas jakby staje w miejscu.
W czasie trwania Festiwalu, w nowym cyklu Juventus, odbyło
się w całym powiecie jarosławskim 6 koncertów młodych, polskich zespołów
muzyki dawnej, skupionych głównie wokół ruchu Schola Cantorum w Kaliszu.
Ponadto zorganizowano spotkania z wykonawcami w czasie seminariów
Pieśń Naszych Korzeni, a także występy lirników, którzy jak co roku
przybyli do Jarosławia.
Cel jaki od lat przyświeca organizatorom Festiwalu Pieśń
Naszych Korzeni, w Jarosławiu, to odbudowa muzycznych tradycji tego
prastarego grodu, oraz promocja muzyki dawnej, szczególnie wśród
młodzieży, która podobnie jak w latach ubiegłych stanowiła ogromną
większość wśród uczestników tej cieszącej się coraz większym zainteresowaniem
imprezy. Tegoroczny festiwal zorganizowało Stowarzyszenie Muzyka
Dawna, oraz Urząd Miasta Jarosławia, przy udziale sponsorów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu