Reklama

Chorągwie weteranów Powstania Wielkopolskiego

Niedziela Ogólnopolska 36/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 80. rocznicę zwycięskiego powstania wielkopolskiego 1918-19 Muzeum Narodowe w Poznaniu wydało książkę Jarosława Łuczaka, poświęconą chorągwiom organizacji weteranów tego powstania, przechowywanym w zbiorach Wielkopolskiego Muzeum Wojskowego (oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu).
Jest to zarazem 6. tom serii katalogów zbiorów poznańskiego Muzeum Narodowego, poświęconej tutejszym kolekcjom muzealnym. Wielkopolska placówka także świętowała wówczas swój jubileusz, gdyż utworzono ją 80 lat temu, w maju 1919 r., rozkazem głównodowodzącego Polskimi Siłami Zbrojnymi b. zaboru pruskiego ­ gen. Józefa Dowbora-Muśnickiego. Od początku gromadzono w niej przede wszystkim pamiątki związane z powstaniem wielkopolskim. Cenne zbiory uległy zagładzie w trakcie II wojny światowej, ale intensywne starania o odbudowę kolekcji przyczyniły się do odzyskania rangi tej placówki.
Obecnie w Poznaniu eksponowany jest największy zbiór chorągwi używanych przez byłych powstańców wielkopolskich. Można tu obejrzeć wszystkie wzory sztandarów, wprowadzane przez kolejne organizacje kombatanckie. Warto podkreślić, że katalog J. Łuczaka obejmuje także obiekty przechowywane w zasobach magazynowych muzeum, daje więc pełną wiedzę dotyczącą znaków weteranów powstania.
Zdecydowana większość chorągwi nosi bliski Polakom wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej, wpisując się tym samym w długą tradycję zawierzania Jasnogórskiej Królowej Narodu zarówno członków organizacji powstańczych, jak i podejmowanych przez nich działań.
Tradycja ta była bliska powstańcom. W wojskach wielkopolskich, tworzonych od połowy stycznia 1919 r., wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej był umieszczony na sztandarach 1., 2. i 3. Pułku Ułanów Wielkopolskich. Nad wizerunkiem Matki Bożej, na płacie sztandaru pierwszej z wymienionych jednostek, widniało zawołanie: "Ku chwale Ojczyzny", przypominające genezę pułku.
Także trzy pierwsze pozycje katalogu obejmują znaki związane bezpośrednio z powstaniem, ufundowane jeszcze w okresie działań zbrojnych. Dwa z nich ­ chorągiew Straży Ludowej w Swarzędzu (1919 r.) i chorągiew I Batalionu Czarnkowskiego (1919 r.) ­ mają wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej naszyty pośrodku białego pola. Sztandar z Czarnkowa zdobi także modlitewne wezwanie: "Królowo Korony Polskiej, módl się za nami". Wezwanie to już wcześniej, w 1863 r., tradycyjnie umieszczali powstańcy styczniowi.
Wiele organizacji kombatanckich, powoływanych w kręgach osób związanych z powstaniem wielkopolskim, posiadało swoje chorągwie, które poświęcano podczas specjalnych nabożeństw. Tej formy tradycyjnej manifestacji wiary i polskości broniono konsekwentnie.
Większość kół i towarzystw połączona została w 1938 r. w jednym skonsolidowanym Związku Powstańców Wielkopolskich. Wówczas ich znaki, wykonane według różnych wzorów, choć zgodne ze sobą w wymowie, ujednolicono przez wprowadzenie wstęg związkowych umieszczanych pod zwieńczeniami.
W wyniku działań wojennych 1939-45 wiele kół kombatanckich utraciło swe znaki, ale postarały się wkrótce o nowe, wykonane według kolejnego wzoru. Strona odwrotna płata zawierała umieszczony centralnie, pośrodku ciemnoniebieskiego krzyża kawalerskiego, wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej. W okresie od 1947 r. do 1949 r. wykonano wiele znaków tego wzoru ­ większość z nich zachowała się.
Książka poznańskiego historyka prezentuje rzetelnie opracowany materiał źródłowy, zaspokoi więc potrzeby zarówno osób pasjonujących się historią militariów, jak i specjalistów, weksylologów.
Kombatanckie chorągwie wskazują nam dziś na inny wymiar bohaterstwa aniżeli zachowana w muzealnych kolekcjach broń czy sztandary bojowe. Wskazują na konieczność szacunku dla przeszłości, świadomego pielęgnowania tradycji i poczucia narodowej wspólnoty.
Skromne kombatanckie chorągwie świadczą o wiernej służbie tego pokolenia, które już odeszło na wartę ostatnią. Pozostał jednak testament ­ jak Ojczyźnie służyć pod opieką Jasnogórskiej Bogarodzicy Dziewicy, Hetmanki Oręża Polskiego.

Jarosław Łuczak: "Chorągwie weteranów Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w zbiorach Wielkopolskiego Muzeum Wojskowego". Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1999, s. 356.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Polscy naziści”? Prof. Wojciech Roszkowski ostro o Barbarze Nowackiej!

2025-01-28 16:12

[ TEMATY ]

prof. Wojciech Roszkowski

Barbara Nowacka

Biały Kruk YT

Prof. Wojciech Roszkowski

Prof. Wojciech Roszkowski

Barbara Nowacka, „ministra” edukacji w rządzie Donalda Tuska, wzburzyła opinię publiczną, mówiąc o tym, że obozy koncentracyjne zbudowali „polscy naziści”. Później przepraszała za te słowa, twierdząc, że było to przejęzyczenie.

Ta sama polityk, która jest w stanie – umyślnie lub nie – pomylić się w sprawie tak ważnej dla państwa, któremu powinna z racji swojego stanowiska służyć, oskarżyła o kłamstwo prof. Wojciecha Roszkowskiego, autora m.in. słynnego podręcznika do przedmiotu historia i teraźniejszość. Barbara Nowacka publicznie stwierdziła, że na każdej stronie podręcznika „Historia i teraźniejszość” (wyd. Biały Kruk) znajduje się kłamstwo.
CZYTAJ DALEJ

Ojciec Józef Wcisło: nie wyjawię danych penitenta, który powie, że chce zabić

Nie wyjawię danych osoby, która powie, że chce zabić – powiedział PAP ojciec Józef Wcisło. Moim obowiązkiem jest zachowanie danych penitenta w tajemnicy – dodał.

Po opublikowaniu przez PAP wywiadu, w którym psychoterapeuta Daniel Dziewit mówił o oczyszczającej roli spowiedzi, nasz rozmówca dostał krytycznego maila od czytelnika, przekonującego, że sakrament pojednania to forma przemocy psychicznej. Z jego słów wynikało, że dysponuje transkrypcjami spowiedzi swojego cierpiącego na Aspergera syna. Powiedział też, że dziecko ma za sobą próbę samobójczą, za co ojciec obwinił Kościół.
CZYTAJ DALEJ

Proboszcz tłumaczy i przeprasza za słowa o prof. Dudku na spotkaniu z Nawrockim

2025-01-29 10:26

[ TEMATY ]

wybory

Karol Nawrocki

prawy prosty

Ciechanów

prof. Antoni Dudek

ks. Jan Jóźwiak

Facebook/Marek Sowa

Spotkanie w Ciechanowie z Karolem Nawrockim

Spotkanie w Ciechanowie z Karolem Nawrockim

Kontrowersje i manipulacje po wczorajszym spotkaniu Karola Nawrockiego z mieszkańcami Ciechanowa. Jak opisuje portal wPolityce.pl, media i przeciwnicy kandydata obywatelskiego ostro reagują na słowa duchownego, który w słowach skierowanych do Nawrockiego poradził, żeby „mu pan prawy prosty albo lewy wymierzył, jak go pan spotka”, w odniesieniu do prof. Antoniego Dudka. Ks. Jan Jóźwiak wydał w tej sprawie oświadczenie, przepraszając za swoje słowa i przenośnię.

Jak czytamy na wPolityce.pl, podczas wczorajszego spotkania z kandydatem obywatelskim na prezydenta dr. Karolem Nawrockim w Ciechanowie, głos zabrał proboszcz parafii pw. Matki Bożej Fatimskiej w tym mieście:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję