Kard. Krajewski o kolejnych szczepieniach bezdomnych w Watykanie
Kolejnych 120 osób bezdomnych, bez dokumentów zostało dziś zaszczepionych w Watykanie. Jałmużnik papieski, kard. Konrad Krajewski mówi Radiu Watykańskiemu, że są to osoby, które „przybyły z morza”. Używając przenośni, dodaje, że chodzi o to, aby „w sieci znalazło się, jak najwięcej ryb”, czyli, aby jak najwięcej ludzi zostało zaszczepionych dla dobra wszystkich.
Krzysztof Ołdakowski SJ /vaticannews /Watykan (KAI)
Mówiąc o funduszach, które służą na pokrycie kosztów tych szczepień kard. Krajewski zwraca uwagę, że kiedy pomaga się ludziom, to pieniądze zawsze się znajdą. Dużo osób wie o działalności Urzędu Dobroczynności Apostolskiej i same przynoszą swoje oszczędności albo wpłacają na tzw. „szczepionkę zawieszoną” (vaccino sospeso). Jałmużnik papieski wskazuje również na znaczenie posługi tych, którzy docierają do bezdomnych, szukają ich oraz towarzyszą im podczas szczepień.
„To są przede wszystkim wolontariusze. Taką najbardziej prężną grupą na terenie Rzymu jest Wspólnota św. Idziego. W każdej dzielnicy są obecni, mają swoje noclegownie. Znają doskonale topografię miasta i miejsca, gdzie nasi bezdomni przebywają i to oni ich szukają. Potem przyprowadzają ich oraz im towarzyszą, bo wyjście z bezdomności odbywa się poprzez przyjaźń. Najpierw bezdomny musi się przekonać do nas, zaufać nam. Jak nam zaufa, to potem idzie w ciemno. Oni wiedzą, że my ich kochamy. Chcemy czynić to, co zrobiłby Jezus, czyli żyć według Ewangelii. Wtedy mają do nas zaufanie i chociaż na początku są sceptyczni, także odnośnie do szczepień, to dzisiaj przychodzą, a my im towarzyszymy. Następnie spożywamy z nimi posiłek. Oni pytają się bardzo często: dlaczego? Ja wtedy odpowiadam: bo tak zrobiłby Chrystus“ - powiedział papieskiej rozgłośni kard. Krajewski.
Agencja Informacyjna „Interfax” z siedzibą w Moskwie 12 kwietnia opublikowała w swoim serwisie wyniki sondażu przeprowadzonego przez socjologów z „Levada - Center” niezależnej i nierządowej organizacji badań socjologicznych, według których 71 proc. Rosjan chciałaby, aby papież Franciszek odwiedził Rosję.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.