Reklama

Więzi Kalwarii Zebrzydowskiej z Jasną Górą

Niedziela Ogólnopolska 28/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Związki Kalwarii Zebrzydowskiej z Jasną Górą tworzyły się spontanicznie i wyrażały się na przestrzeni dziejów w różnych formach. Warunkowane sytuacjami społeczno-politycznymi i eklezjalnymi w ciągu prawie czterech wieków, nie znalazły jednak formalnego wyrazu, jak to praktykują sanktuaria na zachodzie Europy. Niektóre z nich nawet współcześnie zawarły z Jasną Górą tzw. zbratanie. Najbardziej dynamicznie rozwijają się więzi między Lourdes a Jasną Górą, zapoczątkowane w 1982 r., a zwieńczone zbrataniem miast Częstochowy i Lourdes w 1990 r.

W przestrzeni geografii wiary

Kalwaria, fundowana przez Mikołaja Zebrzydowskiego w 1602 r., miała być odtworzeniem świętych miejsc Jerozolimy i stanowić ośrodek kultu o charakterze pasyjnym. Ojcowie Bernardyni niezupełnie aprobowali ten projekt. Problem taki, z natury delikatny, ujawnił się szczególnie w momencie podejmowania decyzji dotyczącej budowy kościoła klasztornego. Fundator pragnął uczcić w tytule kościoła równocześnie św. Michała z Aniołami i św. Franciszka. Bernardyni zaś sugerowali wezwanie Matki Bożej. W tym trudnym i delikatnym momencie w 1603 r. Mikołaj Zebrzydowski udał się z pielgrzymką na Jasną Górę do Częstochowy, aby prosić Maryję Jasnogórską o radę. Wojewodzie towarzyszyło dwóch zakonników bernardyńskich i dwóch jezuitów. Po pielgrzymce ostatecznie zdecydowano, że kościół zostanie dedykowany Matce Bożej Anielskiej (Porcjunkuli); w tytule zostaną uczczeni: Matka Boża, Aniołowie i św. Franciszek. Przez tę niezwykłą okoliczność można mówić, że maryjność Kalwarii Zebrzydowskiej została niejako zainicjowana w jasnogórskim sanktuarium maryjnym.
Początkowo kult Najświętszej Maryi Panny w Kalwarii Zebrzydowskiej koncentrował się wokół srebrnej figury Matki Bożej Anielskiej. Umieszczona w ołtarzu głównym, szybko została uznana za słynącą łaskami. Stąd też Kapituła zakonna Bernardynów, obradująca w 1611 r. w Warszawie, poleciła współbraciom śpiewać codziennie przed tą figurą po komplecie antyfonę Ave Regina Coelorum.
Jednak kult maryjny w Kalwarii miał związać się z obrazem Matki Bożej Płaczącej, przyniesionym tutaj w 1641 r. Po skrupulatnych badaniach specjalnej komisji diecezjalnej - bp Mikołaj Oborski dopiero w 1658 r. podjął decyzję o wprowadzeniu wizerunku do kultu publicznego i odtąd jest on nazywany obrazem Matki Boskiej Kalwaryjskiej. Kult maryjny w sanktuarium kalwaryjskim stał się nurtem równorzędnym do nurtu pasyjnego.
Pomijając różną wartość artystyczną wizerunków, Matki Bożej Jasnogórskiej (Częstochowskiej) i Matki Bożej Kalwaryjskiej, należy podkreślić, że są one przedstawieniami ikonograficznymi Maryi w Jej istotnej tajemnicy Bożego macierzyństwa. W ten sposób niosą w sobie zapis uniwersalizmu wiary Kościoła, podstawowej prawdy o wcieleniu Jezusa Chrystusa. Zapis, raczej ludowy, wizerunku Bogarodzicy Kalwaryjskiej i ikony Bogarodzicy Jasnogórskiej wywiera zapewne wpływ na charakter polskiego katolicyzmu, ale jest to problematyka wykraczająca poza obręb naszego tematu.
Jan Paweł II zwrócił uwagę na znaczące podobieństwo lokalizacji Wizerunków kalwaryjskiego i jasnogórskiego w geografii architektury tych sanktuariów, która nie pozostaje bez wpływu na profil ich maryjności. " Jeśli chodzi o obraz Matki Bożej Kalwaryjskiej - zresztą to samo można powiedzieć i o Częstochowskiej - to szczególnie ujmująca jest dyskrecja, z jaką Ona mieszka w swoim sanktuarium. To, że mieszka w bocznej kaplicy, jest niby niewygodne i ja sam, gdy byłem młodszy, musiałem się cisnąć, by tam wejść, a gdy byłem księdzem i biskupem, to ludzie sami mnie wciskali - czyli z punktu widzenia organizacyjnego jest to niewygodne. Ale samo w sobie jest urzekające przez ową dyskrecję w bocznej kaplicy. I chyba nigdzie obraz ten nie przemawiałby tak, jak właśnie tam. Nieraz się nad tym zastanawiałem i widziałem tu sens głębszy, aniżeli mógłby wymyślić jakiś umysł organizacyjny".

Pielgrzymki

Rozwijający się prawie od początku istnienia Kalwarii ruch pątniczy z okolicznych miejscowości stanowił swoiste dopełnienie migracji pątniczej związanej z Jasną Górą, objął bowiem głównie ludność wiejską, chociaż nie wyłącznie, która - związana pańszczyzną - nie mogła pozwolić sobie na kilkunastodniowe wędrowanie. W 1606 r. na święto Znalezienia Świętego Krzyża (3 maja) przybyło tylu pielgrzymów, że miejscowi zakonnicy zwrócili się z prośbą o pomoc duszpasterską do krakowskiego konwentu.
Ruch pątniczy z ośrodków miejskich do sanktuarium jasnogórskiego był już zjawiskiem utrwalonym, miał charakter masowy. Przykładowo wymieńmy: w 1618 r. z Żywca przybyło w pielgrzymce 1800 osób wraz z 6 duchownymi. Fragmentaryczne zapisy ruchu pątniczego do interesujących nas sanktuariów pozwalają na ograniczone odtworzenie więzi spontanicznie tworzonych przez pielgrzymów. Mimo tego potwierdzają dość wyraźnie komplementarność sanktuariów jasnogórskiego i kalwaryjskiego.
Znamiennym przejawem w tym względzie pozostawał kalendarz pielgrzymowania nie tylko z samej Kalwarii, ale również z Krakowa i archidiecezji. Na Jasną Górę pielgrzymki przybywały w lipcu - najczęściej na bł. Kingę (27 lipca) i we wrześniu - na święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny (8 września). Natomiast do Kalwarii przede wszystkim pielgrzymowano na odpust Matki Bożej Wniebowziętej (15 sierpnia), trwający kilka dni.
Ten kalendarz pielgrzymowania z okolic Kalwarii i z samego Krakowa na Jasną Górę możemy pełniej prześledzić dopiero na przestrzeni XIX i XX wieku. Pierwszą pielgrzymkę grupową z Kalwarii na Jasną Górę z udziałem 150 osób odnotowano pod datą 16 września 1836 r. Z Krakowa natomiast w latach 1833-36 odnotowano 8 grup z udziałem 1640 osób.
W latach 1862-72 z Kalwarii Zebrzydowskiej przybyło 8 grup, a pielgrzymowano zasadniczo w czerwcu. Wyjątkowy był rok 1869, kiedy to z Kalwarii przybyły dwie pielgrzymki - jedna 27 maja z udziałem 138 osób i druga w czerwcu, 100-osobowa. Zapewne tych pielgrzymek nie organizowano bez wiedzy Ojców Bernardynów z konwentu kalwaryjskiego, bowiem nie istniał tutaj żaden kościół, poza - oczywiście - klasztornym, a Kalwaria i Zebrzydów - miasteczko powstające u stóp sanktuarium należały do parafii w Zebrzydowicach.
Inny problem stanowi fakt, że w czasie zaborów Kalwarii Zebrzydowskiej przyszło pełnić funkcję sanktuarium zastępczego w stosunku do Jasnej Góry dla mieszkańców wszystkich trzech zaborów, którym władze carskie odmawiały często paszportów, uprawniających do przekraczania granicy Królestwa Polskiego, w obrębie którego znajdowało się sanktuarium jasnogórskie.
Na rolę kalwaryjskiego sanktuarium wskazuje również liczba " śpiwoków", którzy najczęściej byli przewodnikami pielgrzymek ze Śląska. Udało się ustalić nazwiska 79 śpiwoków, prowadzących w latach 1869-1914 pielgrzymki do Kalwarii Zebrzydowskiej, co stanowi prawie 34% ogólnej liczby 233 przewodzących pielgrzymkom do innych sanktuariów.
W okresie międzywojennym (1918-39) odnotowano z Kalwarii 14 grup z udziałem 4863 pielgrzymów. Nadto pielgrzymowali: w 1925 r. - przedstawiciele Związku Młodzieży Polskiej; w 1933 r. - przedstawiciele Gimnazjum Wiejskiego; trzykrotnie uczniowie ze szkoły podstawowej, największa grupa, 84 osoby, przybyła w 1932 r. Kalwaria Zebrzydowska była w tym czasie najliczniej reprezentowana z całego dekanatu skawińskiego, do którego wówczas należała, chociaż nie erygowano tutaj jeszcze parafii. Natomiast z macierzystej parafii - Zebrzydowic odnotowano na Jasnej Górze zaledwie 2 pielgrzymki.
Piesze pielgrzymki prowadzone przez świeckich przewodników, wychodzące z kościołów Karmelitów i Reformatów, rozpoczynały się w lipcu. Ten termin podtrzymywano po II wojnie światowej. Bractwa istniejące przy kościele Mariackim pod wezwaniem Matki Bożej Wniebowziętej i Chrystusa Ukrzyżowanego organizowały pielgrzymki kolejowe specjalnymi pociągami na Jasną Górę, najczęściej w czerwcu i wrześniu. Największa miała miejsce w 1935 r. z udziałem 1300 osób. Natomiast do Kalwarii pielgrzymowano pieszo najczęściej na odpust Podwyższenia Krzyża Świętego - 14 września. Ogólnokrakowskie wyjazdy do Kalwarii organizowano pociągami na Wielki Tydzień.
O pątniczych więzach między Kalwarią Zebrzydowską a Jasną Górą po II wojnie światowej napiszemy w jednym z następnych numerów Niedzieli.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież planuje publikację adhortacji apostolskiej poświęconej dzieciom

Zamykając obrady watykańskiego Międzynarodowego Szczytu Praw Dziecka, Papież Franciszek poinformował, że planuje przygotowanie adhortacji poświęconej dzieciom.

Ojciec Święty, który rano rozpoczął swoim przemówieniem obrady Międzynarodowego Szczytu Praw Dziecka, z udziałem 50 liderów politycznych i społecznych z całego świata, spotkał się z uczestnikami także na zakończenie obrad, aby podziękować im za zaangażowanie i zachęcić do dalszych działań, dla których watykańskie spotkanie będzie dodatkowym bodźcem.
CZYTAJ DALEJ

Irlandia: minister kultury zachęcał do świeckiego obchodzenia dnia św. Brygidy

2025-02-03 08:03

[ TEMATY ]

Irlandia

św. Brygida

Wikipedia

W Irlandii 1 lutego rozpoczyna się wiosna i obchodzony jest "Lá Fhéile Bríde" - Dzień Św. Brygidy. Dla miejscowych katolików była to zawsze znacząca data, ponieważ ta żyjąca na przełomie V i VI w. święta jest współpatronką tego kraju wraz ze świętymi Patrykiem i Kolumbą. Od 2023 jest to święto państwowe w Republice Irlandii, nazwane przez rząd „Dniem św. Brygidy / Imbolc” (ten drugi człon nazwy oznaczał święto pogańskie, związane z nadejściem wiosny). Dzień ten zaczął być wykorzystywany do uczczenia św. Brygidy, ale wyobrażanej jako bogini przedchrześcijańska.

W oświadczeniu z 30 stycznia minister kultury Patrick O’Donovan zachęcał rodaków do udziału w serii wydarzeń związanych z tym świętem, pomijając jednocześnie jakiekolwiek odniesienia do katolicyzmu lub w ogóle chrześcijaństwa.
CZYTAJ DALEJ

Coroczne spotkanie zarządu Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II w Rzymie

2025-02-03 19:25

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Watykan

fundacja

youtube.com/@VaticanJP2

Sympozjum na Urbanianum w Rzymie z okazji 40-lecia Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II (2022)

Sympozjum na Urbanianum w Rzymie z okazji 40-lecia Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II (2022)

Ponad sto stypendiów dla studentów, druga edycja międzynarodowej Nagrody Jana Pawła II, nowe wyzwania medialne, kultura chrześcijańska we współczesnym świecie, angażowanie młodych w namysł nad dorobkiem Papieża, kolejne rzymskie Dni Jana Pawła II, rozwój rzymskiego Ośrodka Dokumentacji i Studium Pontyfikatu Jana Pawła II, rola Fundacji w zmieniających się realiach czy też unowocześnienie Domu Pielgrzyma – to tylko niektóre z zadań stojących w tym roku przed Watykańską Fundacją Jana Pawła II. Omawiać je będzie Rada Administracyjna, której członkowie przybywają do Rzymu na coroczne obrady w dniach 4-5 lutego. Udział wezmą m. in. kard. Stanisław Dziwisz, abp Marek Jędraszewski i bp Sławomir Oder. Obrady rozpocznie poranna Eucharystia przy grobie Św. Jana Pawła II na Watykanie sprawowana pod przewodnictwem metropolity krakowskiego. Radzie przewodniczy ks. prał. dr Paweł Ptasznik, wieloletni bliski współpracownik Papieża Polaka.

Watykańska Fundacja Jana Pawła II to kościelna organizacja non-profit mająca swoją oficjalną siedzibę w Watykanie. Została utworzona 16 października 1981 roku dekretem papieskim Jana Pawła II. Realizuje ona liczne inicjatywy religijne, naukowe, kulturalne i charytatywne, do których należą przede wszystkim:
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję