Reklama

Minął tydzień

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Do czegośmy się tedy porodzili?
- Do życia dobrze.
Łatwo napisać, ciężej wykonać.
No, ale przynajmniej należy się starać.
Taka jest nasza powinność.
(Herakliusz Lubomirski, "Adverbia moralne").

Czy prawda jest trudna?

Reklama

Czas wakacji, zwany w różnych branżach czasem ogórkowym, sprawia, że w mediach unika się tematów trudnych, wymagających natężenia uwagi. Sytuacja polityczno-społeczna, obserwowana na polskiej - i nie tylko - scenie politycznej, także nie ułatwia zadania. Spróbujmy zatem, korzystając z kanikuły, zająć się tematem, w który wprowadza ów cytat Lubomirskiego. Porodziliśmy się do #życia dobrze". "Żyć dobrze" - to po prostu troska o to, aby człowiek żył w prawdzie pojętej bardzo globalnie.
Czy prawda jest trudna? - pytał na Międzynarodowym Forum Jubileuszowym Krzysztof Piesiewicz. I odpowiadał: #Wydaje się, że jest to dobre pytanie tu i teraz, współcześnie. Zakłada ono jednak, że prawdę możemy głosić, że sytuacja, w której się znaleźliśmy, daje nam przyzwolenie na mówienie prawdy. Warto podkreślić, że ten przywilej został wywalczony. I za możliwość prawa do głoszenia prawdziwych zdań wielu zapłaciło wysoką cenę - często cenę najwyższą. Tak więc nie zawsze było to oczywiste i o tym należy pamiętać".
Obecność na spotkaniu kard. F. X. NguyeQn Van ThuaQna spektakularnie podkreślała tę prawdę. Za prawdę przesiedział w więzieniu komunistycznym trzynaście lat. Ale jednocześnie uświadamiała, że jest prawda, którą głosić można w każdej sytuacji - jest to świadczenie prawdy o sobie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prawda o mnie samym

Reklama

Człowiek stworzony przez Boga otrzymał dar wolności wewnętrznej. Tej wolności nie odbierze człowiekowi żaden totalitaryzm. Zakłamanie jest tajemnicą serca i rodzi je słabość sięgająca grzechu pierworodnego. Prawda o mnie - to uznanie, że jestem dzieckiem Bożym, bytem niekoniecznym, powołanym do istnienia przez Boga celem wykonania w świecie misji zaplanowanej przez Boga.
W stronę Jasnej Góry i innych sanktuariów podążają liczne pielgrzymki. Ich uczestnicy podejmują wysiłek drogi nie po to, aby udowodnić swoją tężyznę fizyczną. Ta droga to nade wszystko próba odczytania prawdy o planach Boga w stosunku do człowieka. Krocząc fizycznie drogą ku sanktuarium, podejmują czasem o wiele większy wysiłek pielgrzymowania do sanktuarium własnego serca, by odkryć prawdę o swojej godności, czasem przez szarzyznę codzienności bardzo zniekształconą. Wsłuchani w słowa konferencji, jak słuchacze Jana Chrzciciela, starają się prostować drogi ku Bogu.
Sługa Boży Franciszek Blachnicki odkrył potrzebę życia w prawdzie w warunkach uwięzienia. W Rekolekcjach więziennych pisał: # ...głównym brakiem mojego życia jest brak jedności pomiędzy życiem wewnętrznym a zewnętrznym. Są to dwa nurty nie powiązane ściśle ze sobą w ten sposób, że nurt wewnętrzny określa nurt zewnętrzny i decyduje o nim. Wprawdzie w świadomej intencji zawsze kierowałem się pragnieniem szerzenia ´Królestwa Chrystusa przez Niepokalaną´. Ale intencja ta była często w podświadomości skażona, nieraz ulegałem złudzeniom, działałem pod wpływem motywów dość przypadkowych, nie mając jasnego i pewnego rozeznania woli Niepokalanej. W tej chwili chodzi o to, abym wewnętrznie stanął mocno na gruncie nadprzyrodzonym, aby działanie zewnętrzne zostało poddane kontemplacji, abym stał się człowiekiem prostym i jednolitym w myśleniu i działaniu, aby czyn zewnętrzny nigdy nie poczynał się w ciemnościach podświadomości, gdzie gospodarują namiętności tajemnej pychy...".
Ta subtelność osób świętych każe nam zastanowić się nad naszym działaniem, w którym egoizm dominuje nad ową nadprzyrodzonością. Każdy nasz grzech jest zakłamaniem prawdy. Droga powrotu do jedności ze sobą i z Bogiem prowadzi przez powiedzenie sobie prawdy o sobie. Jeśli uznam własny grzech, otwiera się moje serce na Boga, który przychodzi z pomocą naszej słabości. Uczciwość wobec siebie, życie w prawdzie - prowadzi do właściwych relacji z drugim człowiekiem.

Żyć w prawdzie wobec drugich

Zasadniczym aksjomatem jest prawda, że każdy człowiek jest darem danym przez Boga. Powtórzmy - każdy. Trzeba wielkiej troski, aby tego daru nie zmarnować. Są ludzie, którzy podeptali ten dar i do dzisiaj mają żal do Pana Boga, że postawił na ich drodze tego czy innego człowieka. Czy jest to wina Boga? Nie, to wina naszej egoistycznej potrzeby zawładnięcia drugim człowiekiem. Przed dwoma tygodniami w jednym z tygodników ukazał się artykuł opowiadający o małżeńskiej parze, która zdecydowała się na urodzenie drugiego dziecka
tylko w tym celu, aby płyn możliwy do wyodrębnienia z pępowiny nowo narodzonego wykorzystać jako lekarstwo dla pierwszego dziecka, które jest chore. Twierdzili, że owszem, w bliżej nieokreślonej przyszłości planowali drugie dziecko, ale ta sytuacja zmusiła ich do przyśpieszenia tej decyzji. Niby szlachetne, a jednak... czy człowiek nie powinien być kochany i upragniony ze względu na samego siebie, a nie dla innych racji? W Niemczech, gdzie wydaje się wielkie pieniądze na badania prenatalne mające ułatwić wcześniejsze rozpoznanie choroby płodu, mnożą się procesy o odszkodowania. Te kosztowne badania dają szansę pewności rozeznania w około 60%, a i podejmowane często bywają z zamiarem zabicia dziecka chorego, kalekiego. Straszna to wiedza, która prowadzi do grzechu. Reminiscencje tamtej, dość powszechnej, praktyki trafiły do Polski przy okazji nagłośnionego wydarzenia z kliniki białostockiej. Można postawić pytanie - dlaczego jedne dzieci są, czasem mimo niedoskonałości, kalectwa, wielkim darem i radością rodziców, a w innych przypadkach stają się źródłem buntu przeciw Bogu? Parę dni temu odwiedziła mnie wielodzietna, miła rodzina. Wśród siedmiorga dzieci jedno jest dotknięte chorobą Downa, ale to ono niejednokrotnie budzi, zawsze na swój sposób, wrażliwość rodziców i rodzeństwa, wnosząc nowy wymiar więzów rodzinnych!
Brakuje nam wiary w prawdę, że każdy człowiek, każda sytuacja, nieraz bardzo trudna, jest darem Boga. Instrumentalizuje się zatem ludzi dla egoistycznych, hedonistycznych celów, a potem, kiedy stajemy na zgliszczach relacji osobowych i doświadczamy własnej, przepastnej pustki, szukamy winnych. A są tak piękne przykłady spotkań, które owocują wielkimi, cudownymi wprost wydarzeniami.
W pewnym hotelu mieszkał bardzo agresywny mężczyzna. Sprzątanie jego pokoju było dla personelu koszmarem. Jedna ze sprzątaczek nie zrażała się impertynencjami gościa. Powoli uspokajał się. Jedynie jej pozwalał wejść do pokoju. Któregoś dnia śpieszyła na modlitewne spotkanie do parafialnego kościoła. Spotkał ją jadąc samochodem i zaproponował podwiezienie. Zaprosiła go na Mszę św. Niechętnie, ale się zgodził. Nie spotkała go po jej zakończeniu. Na drugi dzień, kiedy weszła do pokoju, zauważyła, że już gościa nie ma. Znalazła kartkę: #Bardzo pani dziękuję. Przyjechałem tu przemyśleć moją decyzję o rozwodzie. Pani, nie wiedząc o tym, przez wprowadzenie mnie do kościoła zapaliła światło. Wracam do domu. Zostaniemy z żoną razem. Już jej to zakomunikowałem. Dziękuję". Ta kartka stała się także darem dla prostej sprzątaczki. Jak zaświadcza, utwierdziła ją w przekonaniu, że nie ma złych ludzi, są tylko samotni, którzy czekają na dar drugiego człowieka.
Wybory parlamentarne czy samorządowe ujawniają, jak wielu z kandydatów instrumentalizuje drugich ludzi. W tym przypadku swoich wyborców. Zaspokoiwszy swoją ambicję, zapominają o ludziach. Nie liczy się dane słowo, nie wzrusza bieda, utrata wiary w drugiego człowieka. Zbliżamy się do kolejnych ważnych decyzji. Będą to wybory, w których głosować będziemy na ludzi w miarę znanych. Spójrzmy na nich, czy żyją w prawdzie o sobie. Jeśli tak - warto zastanowić się nad ich poparciem, jeśli nie - szkoda zawracać sobie głowę ich wzniosłymi hasłami. Kłamią innym, bo kłamią sobie. Nie potrafią inaczej. Chcą nas uprzedmiotowić.
Obserwujmy też siebie jako dar i "zamiar" Boga. Szanujmy dobro wewnętrzne, bo to zadanie, aby - jak pisał poeta - "nie zniszczyć go, ale uwydatnić". Człowiek jest drogą Kościoła. Człowiek także jest drogą państwa, społeczeństwa. W ten sposób doszliśmy do potrzeby refleksji nad tematem -

Prawda w życiu społecznym

Dziennikarka Dziennika Bałtyckiego tak o tym napisała: "Gdy zastanawiam się nad tym, jak wykorzystaliśmy prawo do mówienia prawdy w III Rzeczypospolitej i czy prawda ta jest trudna, to wydaje mi się, że może nie tyle jest trudna, co jest kłopotliwa. Kłopotliwa jest i dla wydawców, i dla dziennikarzy. Dla wydawców dlatego, że jeśli dziennikarz chce na przykład opisać korupcję polityka czy urzędnika związanego z jakąś partią, to wydawca zastanawia się nad tym, czy warto ten temat poruszać, czy nie będzie miał kłopotów. Moim zdaniem jednak tylko prawda jest ciekawa i warto pisać prawdę".
To, co oczywiste dla Autorki, nie rozpisuje się na polską rzeczywistość. Poszczególne partie zagarniają media, czyniąc z nich narzędzie promowania własnych koncepcji (czytaj interesów). Jest to już tak oczywiste i widoczne, że trudno o fałszowaniu rzeczywistości nie pisać. Kłamstwa o UE, o wzroście dochodu, zmniejszeniu się bezrobocia nie wytrzymują konfrontacji z postrzeganą gołym okiem rzeczywistością.
Postawa kłamstwa rodzi niepokój. Ludzie karmieni kłamstwem stają się mniej odporni na trudności, bo budują fałszywy obraz świata. Dobro zaczyna się pomniejszać, nobilituje się i wprost reklamuje zło jako sposób życia.
Zakończmy tę refleksję, która jest jakby próbą wywołania własnych asocjacji, pewną pouczającą historią:
Chłopiec z głową pełną pomysłów niecierpliwie czekał na wspólną zabawę, aż tata wróci z pracy. Ten jednak musiał zostać dłużej w biurze i zjawił się w domu, marząc o choćby krótkim odpoczynku. Chłopiec co chwilę szarpał tatę za nogawkę, proponując coraz to inny rodzaj zabawy. W końcu rozzłoszczony tata wydarł z gazety fotografię kuli ziemskiej, a następnie podarł ją na strzępy.
- Masz - powiedział, wręczając chłopcu rolkę taśmy samoprzylepnej. - Teraz poskładaj świat do kupy! I daj mi wreszcie święty spokój! - dodał (a przynajmniej pomyślał).
Po kilku minutach jego spokój został jednak ponownie zakłócony. Przed nim stał jego synek, ściskając w rączce koślawo poklejoną fotografię ziemi.
- To niewiarygodne! Jak ci się udało to zrobić?
- To było łatwe - odparł chłopiec. - Wiesz tato, po drugiej stronie było zdjęcie człowieka, więc jak ułożyłem człowieka, to kula ziemska też już była w porządku!
Wakacje to czas odpoczynku, czas składania świata przez składanie człowieczeństwa w nas. A to jest możliwe tylko poprzez tę taśmę samoprzylepną, którą jest nasze sumienie, ujawniające prawdę. Prawdę o nas, o drugim człowieku i o świecie, który jest taki, jaki jest człowiek.
Jezus poucza: "Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli" ( por. J 8, 32). Wyzwoli i upiększy świat.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Hennig-Kloska chce odmrozić ceny energii

2024-11-04 13:34

[ TEMATY ]

energia

PAP/Tomasz Wojtasik

Interwencje cenowe stosowane były w okresie kryzysu energetycznego. Dziś, w sytuacji stabilizującego się rynku energii, mrożenie cen musi być stopniowo wygaszane - powiedziała "ministra" klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska w wywiadzie dla poniedziałkowego wydania "Gazety Wyborczej".

W dobie kryzysu energetycznego wywołanego m.in. wojną na Ukrainie, rząd Zjednoczonej Prawicy wdrożył tzw. "zamrożenie cen energii". Dzięki temu, Polacy nie odczuwali tak dotkliwie podwyżek cen m.in. prądu. I choć od miesięcy wisiała w powietrzu obawa o to, czy koalicja 13 grudnia zechce kontynuować działania swoich poprzedników, Paulina Hennig-Kloska rozwiała te wątpliwości.
CZYTAJ DALEJ

Agata: opinie o sezonowych dekoracjach i oświetleniu, które odmieniają wizerunek wnętrza

2024-11-04 16:00

[ TEMATY ]

opinie

oświetlenie

meble

dekoracje

Materiał sponsora

Dekoracje i oświetlenie wnętrz

Dekoracje i oświetlenie wnętrz

Metamorfoza wnętrza nie musi wiązać się z ponoszeniem znacznych wydatków. Sklep meblowy Agata pozytywne opinie zawdzięcza właśnie takiemu podejściu – klienci doceniają możliwość sezonowej metamorfozy domu bez konieczności przeprowadzania generalnego remontu. Świeże, botaniczne akcenty wiosną, latem marynistyczne motywy, jesienią puszyste koce, a zimą klimatyczne lampiony – oto jak stworzyć przestrzeń zmieniającą się wraz z rytmem natury.

Sekretem udanej aranżacji jest umiejętność dopasowania dekoracji do aktualnej pory roku. Wiosną wnętrza rozkwitają pastelowymi odcieniami – klienci chętnie sięgają po jasnozielone i różowe dodatki, które wprowadzają do pomieszczeń powiew świeżości. Narzuty w delikatnych odcieniach wrzośca czy pistacji, poduszki z kwiatowymi motywami i zwiewne zasłony przepuszczające więcej światła to niekwestionowani faworyci tego sezonu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję