Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (34)

Radość i nadzieja pokornych jest w Bogu

Niedziela Ogólnopolska 13/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 1 Sm 2, 1-10 - z Jutrzni na środę II tygodnia

1. Dzisiaj naszej modlitwie uwielbienia na cześć Pana życia przewodniczy głos niewiasty. W opowiadaniu z Pierwszej Księgi Samuela to właśnie Anna jest tą osobą, która po ofiarowaniu Panu swojego dziecka, małego Samuela, intonuje hymn, który przed chwilą odmówiliśmy. Będzie on prorokiem w Izraelu i swoim działaniem doprowadzi naród żydowski do nowej formy rządów, do monarchii, która będzie miała jako protagonistów nieszczęśliwego króla Saula i sławnego króla Dawida.
Anna miała za sobą historię naznaczoną cierpieniem, gdyż - jak mówi opowiadanie - Pan "zamknął jej łono" (1 Sm 1, 5). W starożytnym Izraelu bezpłodna niewiasta była uważana za uschły konar, za martwy byt, ponieważ udaremniało to małżonkowi zachowanie ciągłej o nim pamięci w kolejnych pokoleniach, co było bardzo ważne wobec niepewnych jeszcze wizji i mglistych perspektyw życia pozagrobowego.
2. Anna jednak pokładała nadzieję w Bogu życia i modliła się w ten sposób: "Panie Zastępów! Jeżeli łaskawie wejrzysz na poniżenie służebnicy twojej i wspomnisz na mnie, i nie zapomnisz służebnicy twojej, i dasz mi potomka płci męskiej, wtedy oddam go Panu po wszystkie dni jego życia" (1 Sm 1, 11). Bóg przyjął błaganie tej pokornej niewiasty, dając jej właśnie Samuela: uschły pień wypuścił żywy pęd (por. Iz 11, 1); to, co było niemożliwe w ludzkich oczach, stało się rzeczywistością w tym dziecku, które miało być poświęcone Panu.
Pieśń dziękczynna, która rozbrzmiewała na ustach tej matki, będzie podjęta i przekształcona przez inną matkę, przez Maryję, która - pozostając dziewicą - porodzi za sprawą Ducha Bożego. Magnificat Matki Jezusa pozwala zobaczyć główne zarysy pieśni Anny, która z tego powodu nazwana jest Magnificat Starego Testamentu.
3. Uczeni podkreślają, że autor natchniony włożył w usta Anny pewien rodzaj psalmu królewskiego, utkanego cytatami czy odniesieniami do innych Psalmów. Jawi się najpierw obraz króla żydowskiego, zaatakowanego przez silniejszych przeciwników, który jednak w końcu zostaje ocalony i tryumfuje, gdyż przy nim jest Pan, który łamie łuki mocarzy (por 1 Sm 2, 4). Znacząca jest końcówka pieśni, gdyż w uroczystej epifanii jawi się na scenie Bóg -
"Pan wniwecz obraca opornych: przeciw nim grzmi na niebiosach. Pan osądza krańce ziemi, On daje potęgę królowi, wywyższa moc swego pomazańca" (1 Sm 2, 10). W tekście hebrajskim ostatnie słowo to właśnie " Mesjasz", co znaczy "pomazaniec", a to pozwala przekształcić tę modlitwę królewską w pieśń nadziei mesjańskiej.
4. Chcielibyśmy podkreślić dwa tematy z tej pieśni dziękczynienia, która wyraża uczucia Anny. Pierwszy będzie dominował również w Magnificat Maryi, a jest nim odwrócenie losów, którego dokonuje Bóg. Mocarze zostają upokorzeni, słabi "uzyskują moc"; syci szukają pożywienia, a głodni zasiadają do wystawnej uczty; biedak zostaje podniesiony z prochu i otrzymuje "tron zaszczytny" (por. 1 Sm 2, 4. 8).
Łatwo dostrzec w tej starożytnej modlitwie nić przewodnią o siedmiu działaniach, których spełnienie Maryja widzi w historii Boga Zbawcy: "On przejawia moc ramienia swego, rozprasza ludzi pyszniących się zamysłami serc swoich. Strąca władców z tronu, a wywyższa pokornych. Głodnych nasyca dobrami, a bogatych z niczym odprawia. Ujął się za sługą swoim, Izraelem" (Łk 1, 51-54). Jest to wyznanie wiary wypowiedziane przez dwie matki w obliczu Pana historii, który staje po stronie ostatnich, biednych i nieszczęśliwych, znieważonych i upokorzonych.
5. Inny temat, który chcemy podkreślić, łączy się jeszcze bardziej z postacią Anny: "Niepłodna rodzi siedmioro, a wielodzietna więdnie" (1 Sm 2, 5). Pan, który zmienia losy, jest również Tym, który tkwi u korzeni życia i śmierci. Bezpłodne łono Anny podobne było do grobu, jednakże Bóg mógł sprawić, że rozkwitło w nim życie, ponieważ "w Jego ręku - tchnienie życia i dusza każdego człowieka" ( Hi 12, 10). Tę samą myśl wyśpiewuje Anna: "To Pan daje śmierć i życie, wtrąca do Szeolu i zeń wyprowadza" (1 Sm 2, 6). Nadzieja nie dotyczy już tylko życia dziecka, które się rodzi, lecz daje pewność, że Bóg może ożywić również po śmierci.
Otwiera się w ten sposób już prawie "paschalny" horyzont zmartwychwstania. Izajasz będzie wyśpiewywał: "Ożyją Twoi umarli, zmartwychwstaną ich trupy, obudzą się i krzykną z radości spoczywający w prochu, bo rosa Twoja jest rosą światłości, a ziemia wyda cienie zmarłych" (Iz 26, 19). Jan Paweł II - papież

o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

USA: wierni chcą zakończenia udzielania Komunii św. na rękę

2024-10-16 08:38

[ TEMATY ]

Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

Największe badanie przeprowadzone kiedykolwiek wśród katolików w Stanach Zjednoczonych wykazało, że wierni w przeważającej większości twierdzą, że przyjmowanie Komunii Świętej na rękę doprowadziło do utraty wiary w Eucharystię i że chcą przywrócenia tradycyjnych praktyk liturgicznych - informuje portal lifesitenews.com.

Największa ankieta przeprowadzona wśród amerykańskich katolików pokazuje, że wierni chcą pełnego szacunku, uroczystego kultu i zakończenia rozdawania Komunii Świętej na rękę oraz korzystania z nadzwyczajnych szafarzy Komunii Świętej.
CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Łopatyńska – Matka Pocieszenia i Wygnańców

2024-10-18 20:50

[ TEMATY ]

rozważania różańcowe

Red

Matko, pociesz nas – zawierzamy Ci nasze „trudne dziś” a także „niepewne jutro”, prowadź nasz Naród przez codzienność tak, jak prowadziłaś go przez wiele bolesnych dziejów. Bądź nam nadal Królową i Matką, naszym Pocieszeniem i naszą Orędowniczką. Pełni dziecięcej ufności wołamy do Ciebie:

Matko Pocieszenia, życia strzeż i zdrowia, Od powietrza, wojny, ognia i przednowia, O przeżegnaj, jak kraj długi, Nasze prace, nasze pługi; Ustrzeż bytu i imienia, Święta Matko Pocieszenia, nie opuszczaj nas.
CZYTAJ DALEJ

Papież kanonizował 14 nowych świętych

2024-10-20 12:30

[ TEMATY ]

kanonizacja

święci

papież Franciszek

pixabay.com

Do uczenia się służby, będącej stylem Boga i kontynuowania w ten sposób dzieła Jezusa w świecie zachęcił papież wiernych podczas Mszy św. na placu św. Piotra. Franciszek przewodniczył w Watykanie obrzędom kanonizacji błogosławionych Emanuela Ruiza Lópeza i siedmiu towarzyszy oraz Franciszka, Abdela Mooti i Rafaela Massabki, Józefa Allamano, Marii-Leonii Paradis i Heleny Guerra.

Ojciec Święty odniósł się do czytanego dzisiaj fragmentu Ewangelii (Mk 10, 35-45) mówiącego o tym, że przełożeństwo jest służbą. Zwrócił uwagę, że Pan Jezus stawiając uczniom i nam pytania pomaga nam rozeznawać, ujawniając więź i oczekiwania, jakie uczniowie mają wobec Niego. Uważają Jezusa za zwycięskiego i chwalebnego Mesjasza i oczekują, że podzieli się z nimi swoją chwałą. Stawiając im pytanie o to, czy mogą pić przygotowany dla Niego kielich, czy też przyjąć chrzest, którym ma być ochrzczony ujawnia im, „że nie jest takim Mesjaszem, za jakiego Go uważają. Jest Bogiem miłości, który się uniża, aby dotrzeć do tych, którzy są nisko … Kielich, który Pan będzie pił, jest ofiarą Jego życia, daną nam z miłości, aż do śmierci i to śmierci krzyżowej” - podkreślił papież.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję