Reklama

Nowy numer "L´Osservatore Romano"

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Misja ewangelizacyjna Kościoła, podobnie jak jego Boskiego Założyciela, jest przede wszystkim misją pokoju. Zadanie to, aktualne i realizowane w każdej epoce, nabrało szczególnej wagi w minionym stuleciu, które najpierw doświadczyło dwóch wojen światowych, a potem żyło w ciągłym zagrożeniu konfliktem nuklearnym. W tych okolicznościach Kościół wzmógł swą posługę matki i nauczycielki, by łagodzić napięcia między mocarstwami i wskazywać ludziom drogę ku prawdziwemu i trwałemu pokojowi. Taki cel przyświecał działalności papieży na przestrzeni minionego wieku. Wystarczy wspomnieć słynny apel Benedykta XV do przywódców walczących narodów; zabiegi Piusa XI, oddanego bez reszty sprawie pokoju; działalność dyplomatyczną i charytatywną Piusa XII, przez którą chciał on najpierw zapobiec wybuchowi drugiej wojny światowej, potem zaś ograniczyć do minimum jej tragiczne skutki; encyklikę Pacem in terris bł. Jana XXIII o pokoju między wszystkimi narodami, opartym na wolności i sprawiedliwości; światowy Dzień Pokoju, obchodzony w Kościele 1 stycznia, zainicjowany przez Pawła VI; liczne inicjatywy pokojowe Jana Pawła II, stanowiące integralną część jego pontyfikatu.
Ojciec Święty, idąc za wskazaniami soborowej Konstytucji o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nie szczędzi wysiłków, by pogłębiać więzi braterstwa, solidarności i współpracy między narodami. Z inicjatywy Jana Pawła II powstał wielki ruch modlitwy o pokój, który przekroczył granice i objął ludzi wszystkich wyznań.
Mija właśnie piętnaście lat od historycznego spotkania w Asyżu zwierzchników różnych Kościołów chrześcijańskich i religii, poświęconego wspólnej odpowiedzialności za pokój w świecie współczesnym.
Jan Paweł II wykorzystuje każdą okazję, by głosić wszystkim ludziom dobrej woli, na jakich zasadach i warunkach musi opierać się trwały i sprawiedliwy pokój, owocujący dobrem duchowym i materialnym każdego człowieka. O ten dar - podkreśla - trzeba Boga prosić w ufnej i wytrwałej modlitwie.
W nowym - podwójnym numerze polskiego wydania L´Osservatore Romano (11-12/2001) zamieszczone są materiały dotyczące m.in. problematyki pokoju. Troska o jego zachowanie na początku nowego stulecia jest widoczna również w przemówieniach, homiliach i rozważaniach papieskich wygłoszonych podczas podróży apostolskiej do Kazachstanu i Armenii.
Redakcja publikuje wszystkie teksty homilii i przemówień Ojca Świętego z tej historycznej podróży, jak również jej kronikę i obszerny artykuł poświęcony Kościołowi w Kazachstanie i Armenii.
Z innych materiałów zamieszczonych w numerze należy wymienić dokumentację beatyfikacji, jakiej dokonał Jan Paweł II 7 października 2001 r., wynosząc do chwały ołtarzy siedmioro nowych błogosławionych, oraz przesłania papieskie: z okazji otwarcia Międzydiecezjalnego Wyższego Seminarium Duchownego w Pińsku, z okazji 40-lecia dzieła pomocy Niemieckiej Konferencji Episkopatu Kościołom Ameryki Łacińskiej, do uczestników międzynarodowej konferencji nt. Praca jako klucz do kwestii społecznej, do uczestników kongresu poświęconego dziełu i postaci św. Maksymiliana Marii Kolbego.
Numer zamyka spis treści rocznika 2001.
Zamówienia na prenumeratę 2002 r. należy kierować do parafii, kurii biskupiej lub do Księży Pallotynów (ul. Wilcza 8, 05-091 Ząbki k. Warszawy). Nakład pisma nie jest ograniczony, toteż każdy może stać się jego stałym odbiorcą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bractwo Pokutne Świętej Marii Magdaleny - ponad trzywiekowa tradycja

2024-07-17 00:03

Niedziela małopolska 29/2024, str. V

[ TEMATY ]

archidiecezja krakowska

Archiwum parafii w Zalasiu

Ubrani w pokutne stroje uczestniczą w procesjach

Ubrani w pokutne stroje uczestniczą w procesjach

W postaci św. Marii Magdaleny porusza mnie wielkość nawrócenia – przyznaje Wojciech Kucharski.

Bractwo Pokutne Świętej Marii Magdaleny zostało założone w 1710 r. przez ówczesnego proboszcza parafii św. Marii Magdaleny i św. Andrzeja w Zalasiu, ks. Piotra Pawła Gawlikowskiego. W dokumentach brackich można znaleźć wiele nazwisk wielkich rodów, np. Sicińskich, Lubomirskich, Potockich. Kapłan napisał statut konfraterni, który zatwierdził bullą papież Klemens XI. W opublikowanym dokumencie dla braci znalazł się zbiór litanii, koronek, stacji, godzinek i pieśni ku czci ich patronki.

CZYTAJ DALEJ

Śladem świętej z Magdali

Niedziela Ogólnopolska 30/2021, str. 16

[ TEMATY ]

św. Maria Magdalena

Maria z Magdali

pl.wikipedia.org

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

O Marii z Magdali wiemy jedynie tyle, że Jezus wkroczył w jej życie, uwalniając ją od siedmiu złych duchów. Owa liczba podkreśla wielki ciężar, który zdjął z niej Zbawiciel, i niezwykłą przemianę, jaka w niej nastąpiła.

Maria Magdalena, a raczej Maria z Magdali, bo tak naprawdę po imieniu świętej Ewangelia wspomina miejscowość, z której owa kobieta pochodziła. Czyni tak, by odróżnić ją od innych Marii, które wspominane są w jej tekstach, poczynając od Matki Jezusa. Imię Maria było bowiem równie popularne w czasach biblijnych jak dziś. My posługujemy się jego greckim brzmieniem. W języku aramejskim wymawiano je jako „Mariam”, zaś po hebrajsku „Miriam”. Jak zatem zwracano się do naszej bohaterki? Pewnie zależało to od sytuacji i od tego, kto ją spotykał. Dla nas jej imię zostało zachowane w grece, gdyż w tym języku spisano teksty natchnione Nowego Testamentu. Nie jest też jednoznaczna treść, która kryje się pod tym imieniem. Może ono określać gorycz lub smutek, a także odpowiadać słowu „pani”. Może również oznaczać przyczynę radości lub ukochaną (przez Jahwe). To ostatnie znaczenie jest dość niepewne i opiera się na związkach z egipskim słowem mrjt – ukochana. Które z nich wiąże się z kobietą, o której opowiada Ewangelia? Czy znajdziemy jedno właściwe, czy też wszystkie po trochu oddają dzieje jej życia: te związane z goryczą i bólem doświadczenia zła, te naznaczone radością uwolnienia z sideł szatana, i te, w których odnalazła głębię i piękno miłości Boga? Tu pozostawmy każdemu miejsce na własną odpowiedź.

CZYTAJ DALEJ

Czym jest religioznawstwo? Krótka historia religii

2024-07-22 16:55

[ TEMATY ]

religia

Materiał prasowy

Nauczanie religii w szkołach publicznych jest w Polsce powszechne. Skąd jednak wzięła się religia w szkołach? Jak to wygląda w innych europejskich krajach? Poznaj krótką historię religii!

Definicja religioznawstwa

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję