Szkoła Rodzicielstwa w Centrum Służby Rodzinie ma już trzy
lata. Powiodło się pozyskanie wysokiej klasy specjalistów. Pierwsze
zajęcia miały miejsce w Dzień Matki 26 maja 1999 r. Zajęcia w Szkole
Rodzicielstwa są bezpłatne. Kurs trwa 3 miesiące. Program obejmuje
dwanaście spotkań dwugodzinnych (godzina wykładu i godzina ćwiczeń
fizycznych). W 1999 r. zorganizowano 5 kursów, w 2000 - 12 kursów,
w 2001 r. aż 14 kursów. Głównym inicjatorem powstania Szkoły Rodzicielstwa
jest prof. Włodzimierz Fijałkowski, którego program autorski jest
realizowany w naszej Szkole Rodzicielstwa.
Z okazji 3. rocznicy działalności Szkoły Rodzenia 15
maja br. w Centrum Służby Rodzinie odbyła się konferencja prasowa,
na której na pytania łódzkich dziennikarzy odpowiadali: Maria Welento-Tyszko
- przewodnicząca Zespołu Oceniającego Szpitale w ramach Inicjatywy
WHO/UNICEF Szpital Przyjazny Dziecku, prof. Włodzimierz Fijałkowski,
Maria Sztyber, dr Halina Michalczyk oraz ks. prał. Stanisław Kaniewski
- dyrektor Centrum Służby Rodzinie. "Traktujemy Szkołę Rodzenia jako
wypełnienie luki powstałej po dużej, wielopokoleniowej rodzinie,
której członkowie mieszkali blisko siebie i obcowali ze sobą codziennie,
gdzie kobieta i mężczyzna jeszcze zanim sami zostali rodzicami, mieli
szansę aktywnie uczestniczyć we wszystkich ważnych sprawach dotyczących
również rodzicielstwa i uczyć się swych ról - powiedziała Maria Sztyber,
położna prowadząca zajęcia w Szkole Rodzenia. - Tam też odbywało
się przygotowanie do porodu i opieki nad dzieckiem. Współcześnie
część tej funkcji pełnią Szkoły Rodzenia" - dodała.
Maria Walento-Tyszko mówiąc o szpitalach przyjaznych
dziecku, przypomniała, że tytuł "Szpital Przyjazny Dziecku" placówka
może otrzymać po spełnieniu jednakowych dla całego świata kryteriów
określonych przez WHO/UNICEF i poddaniu się dobrowolnie ocenie, którą
przeprowadza niezależny zespół.
"Organizacja oddziałów położniczych w systemie dziecko
przy matce - rooming-in, również w odniesieniu do cięć cesarskich;
nieoddzielanie dziecka od matki, od urodzenia do opuszczenia szpitala,
także dziecka leczonego; wczesne rozpoczęcie karmienia piersią -
do 2 h po urodzeniu; niedokarmianie bez uznanej medycznej przyczyny,
fachowa pomoc odpowiednio przeszkolonego personelu, rzetelna informacja
- to podstawa" - podkreśliła Maria Walento-Tyszko. Prof. Włodzimierz
Fijałkowski stwierdził, że przygotowanie pary rodzącej do naturalnego
porodu obejmuje żywe wyobrażenie przebiegu porodu spełniającego wymogi
ekologiczne oraz gimnastykę, na którą składają się ćwiczenia ogólnokształtujące
oraz techniki relaksacyjne. Odciążona od skupienia uwagi na czyhającym
na nią bólu kobieta rodząca koncentruje się na "rozgrywaniu" porodu,
to jest na rozluźnianiu się niedopuszczającym do kumulacji napięć.
Mówiąc o naturalnym porodzie, prof. Fijałkowski przypomniał, że nastawienie
na zwalczanie bólu oznacza rezygnację z aktywności z równoczesną
ucieczką w stronę znieczulenia. Anestezja, czyli znieczulenie, uwalnia
rodzącą od wytworzonego w toku porodu bólu, ale jednocześnie pozbawia
ją naturalnego czucia. W toku porodu znieczulonego powstaje luka
komunikacji matki z dzieckiem.
Dr Halina Michalczyk mówiła o potrzebie przygotowania
się kobiety do porodu, który jest olbrzymim wysiłkiem dla niej. Wysiłek
ten porównywalny jest do wysiłku maratończyka. Podobnie jak ten biegacz,
tak i kobieta poprzez systematyczny trening powinna się do takiego
wysiłku przygotować. W programie Szkoły Rodzenia znajdują się trzy
grupy specjalnych ćwiczeń: oddechowych, rekreacyjnych i ogólnokształtujących.
Ćwiczenia oddechowe u kobiety ciężarnej pozwalają na
dobre natlenienie jej organizmu i jej dziecka, zwłaszcza po 30 tygodniu,
kiedy zapotrzebowanie na tlen wyraźnie wzrasta, w czasie porodu -
w pierwszym okresie umożliwiają rozładować jej napięcie podczas skurczów,
a do drugiego okresu przygotują jej dziecko do głodu tlenowego i
właściwego wykorzystania sił rodzącej podczas wypierania zgodnego
z fizjologią porodu, w połogu - do powrotu napięcia, zwłaszcza mięśni
brzucha do stanu sprzed ciąży.
"Ćwiczenia relaksacyjne umożliwią kobiecie prawidłowy
i efektywny wypoczynek zarówno w ciąży, w czasie porodu, jak i w
połogu. Ćwiczenia ogólnokształtujące mają na celu zapobieganie dolegliwościom
związanym z ciążą i przygotowują jej układ mięśniowo-stawowy do wysiłku
porodowego. Natomiast w połogu pozwalają na powolny i systematyczny
powrót jej wydolności fizycznej, a także zapobiegają powikłaniom"
- podkreśliła dr Halina Michalczyk. W ciągu trzech lat działalności
Szkoły Rodzenia w Centrum Służby Rodzinie w jej kursach uczestniczyło
ponad 600 osób.
Zainteresowanym podajemy kontakt:
Szkoła Rodzenia
Centrum Służby Rodziny
Łódź, ul. Broniewskiego 1a
tel. (0-42) 682-20-22
Pomóż w rozwoju naszego portalu