Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (12)

Psalm 36 (35)* Złośliwość bezbożnika, dobroć Boga

Niedziela Ogólnopolska 35/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Psalm z Jutrzni na środę I tygodnia

1. Za każdym razem, gdy rozpoczyna się dzień pracy i relacji międzyludzkich, istnieją dwie możliwości fundamentalnych postaw, które każdy może przyjąć: wybrać dobro albo ulec złu. Psalm 36, którego przed chwilą wysłuchaliśmy, przedstawia właśnie te dwie przeciwstawne postawy. Z jednej strony, istnieje ktoś, kto będąc jeszcze w pościeli, zamierza zło; z drugiej zaś strony, jest człowiek, szukający Bożego światła, które stanowi "źródło życia" (Ps 36, 10). Wielkiej przewrotności złego sprzeciwia się nieskończona dobroć Boga, żywego źródła, które orzeźwia, i światła, które oświeca wiernego.
Istnieją zatem dwie kategorie ludzi, których opisuje modlitwa psalmodyczna, przed chwilą proklamowana, i którą Liturgia Godzin proponuje w Jutrzni na środę I tygodnia.
2. Pierwszy opis, który proponuje nam Psalmista, jest obrazem grzesznika (Ps 36, 2-5). W jego wnętrzu - jak mówi oryginalne słowo hebrajskie - znajduje się "nieprawość, [która] mówi do bezbożnika" ( Ps 36, 2). Wyrażenie to jest bardzo mocne. Odsyła nas do myślenia o słowie szatańskim, które kontrastuje ze słowem Bożym, rozbrzmiewając w sercu i w mowie bezbożnika. Zło wydaje się być w nim naturalnie złączone z jego najgłębszą rzeczywistością, w ten sposób, że owocuje ono w słowach i czynach (por. Ps 36, 3-4). Przeżywa on swoje dni, wybierając "niedobrą drogę" od wczesnego ranka, gdy przebywa jeszcze " na swoim łożu" (Ps 36, 5), aż do wieczora, gdy kładzie się do snu. Ten stały wybór bezbożnika płynie z jego nastawienia, które angażuje całą jego egzystencję i rodzi śmierć.
3. Psalmista całkowicie ukierunkowany jest jednak ku innemu obrazowi, w którym pragnie siebie zobaczyć: ku obrazowi człowieka szukającego oblicza Boga (por. Ps 36, 6-13). Wznosi on prawdziwą pieśń na cześć miłości Bożej (por. Ps 36, 6-11), po której następuje błagalne wezwanie o uwolnienie od złudnych ciemności zła i przyodzianie na zawsze przez światło łaski.
Tworzy się w tej pieśni prawdziwa litania słów, które celebrują rysy Boga miłości: łaska, wierność, sprawiedliwość, sąd, zbawienie, opiekuńczość, hojność, słodkość, życie i światło. Na szczególną uwagę zasługują cztery z tych Bożych rysów, wyrażone słowami hebrajskimi, które mają głębsze znaczenie, niż wynika to z tłumaczeń na języki współczesne.
4. Dotyczy to przede wszystkim słowa heMsed - "łaska", które łączy się z wiernością, miłością, uczciwością i łagodnością. Jest to jedno z fundamentalnych słów dla wysławiania przymierza między Bogiem a Jego ludem. Znaczący jest fakt, że słowo to rozbrzmiewa aż 127 razy w Psałterzu, o ponad połowę więcej niż w pozostałych księgach Starego Testamentu.
Jest również słowo emunaMh, które pochodzi od źródłosłowu amen, słowa wiary, które oznacza stałość, bezpieczeństwo i niewzruszoną wierność.
Następnie mamy słowo sedaqaMh - "sprawiedliwość", które ma znaczenie przede wszystkim zbawcze: jest to postępowanie święte i opiekuńcze Boga, który przez swą interwencję w historię uwalnia swego wiernego od zła i niesprawiedliwości.
Mamy wreszcie słowo mishpaMt - "sąd", zgodnie z którym Bóg rządzi swymi stworzeniami, troszcząc się o biednych i uciśnionych, zginając pysznych i mocarzy.
Są to cztery słowa teologiczne, które modlący się powtarza w swoim wyznaniu wiary, gdy wędruje po drogach świata, pewny bliskości Boga miłującego, wiernego, sprawiedliwego i zbawiającego.
5. Do różnych tytułów, którymi Psalmista uwielbia Boga, dołącza on dwa sugestywne obrazy. Jest to obfitość pożywienia, odsyłająca naszą myśl do świętej uczty, którą celebrowano w świątyni na Syjonie, spożywając mięso ofiar sakralnych. Jest również źródło i strumień, których wody orzeźwiają nie tylko wyschnięte usta, ale również duszę ( por. Ps 36, 9-10; Ps 41, 2-3; Ps 62, 2-6). Bóg nasyca i ożywia modlącego się, czyniąc go uczestnikiem swego życia i nieśmiertelności.
Inny obraz płynie z symbolu światła: "W Twej światłości oglądamy światłość" (Ps 36, 10). Jest to światłość, która tryska jak wody wodospadu i jest znakiem objawienia się Boga swojemu wiernemu. Doświadczył tego Mojżesz na Synaju (por. Wj 34, 29-30) i ma to miejsce w życiu chrześcijanina, gdy "z odsłoniętą twarzą wpatruje się w jasność Pańską (...) i upodabnia się do Jego obrazu" (2 Kor 3, 18).
W języku Psalmów "widzieć światło oblicza Boga" - oznacza spotkać Pana w świątyni, gdzie celebruje się modlitwę liturgiczną i słucha słowa Bożego. Również chrześcijanin przeżywa to doświadczenie, gdy celebruje uwielbienie Pana o świcie poranka, zanim wyjdzie na drogi codziennego życia, nie zawsze proste.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wiceminister zdrowia: jedno zaświadczenie od specjalisty jest wystarczające do aborcji

2025-04-24 22:10

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe Stock

Przepisy nie regulują terminu, do kiedy można przerwać ciążę w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia kobiety ciężarnej - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny. Ocenił również, że jedno zaświadczenie od specjalisty jest wystarczające do aborcji.

Wiceminister odpowiedział w czwartek w Sejmie na pytanie grupy posłów PiS "w sprawie zabicia dziecka w 36. tygodniu życia płodowego".
CZYTAJ DALEJ

Papież wyraził zgodę na publikację tego wywiadu dopiero po jego śmierci

2025-04-24 18:00

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Monika Książek

Niepublikowane wcześniej nagranie audio wywiadu z papieżem Franciszkiem zostało wyemitowane przez kanał telewizyjny Telenoche w jego rodzinnej Argentynie po śmierci papieża. Franciszek opowiada w nim o swoim zdrowiu psychicznym, nawykach związanych ze snem i konsultacjach z psychiatrą w czasach argentyńskiej dyktatury wojskowej. Wywiad został przeprowadzony przez argentyńskiego dziennikarza i lekarza Nelsona Castro w 2019 roku w ramach pracy nad książką o zdrowiu papieży. Franciszek zastrzegł jednak, że wywiad może zostać wyemitowany dopiero po jego śmierci. Castro opublikował fragmenty wywiadu w argentyńskiej gazecie w 2021 roku.

Podziel się cytatem Franciszek przypomniał, jak pierwsze oznaki możliwego wyboru dotarły do niego podczas konklawe, kiedy niektórzy kardynałowie zaczęli zadawać mu konkretne pytania. Mimo to „dobrze spał podczas sjesty”, odmawiał różaniec i był w stanie wewnętrznego spokoju. Po jego wyborze, kardynał Cláudio Hummes szepnął mu do ucha: „Nie zapominaj o biednych” - moment, który zainspirował go do wybrania imienia Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Poruszające chwile w bazylice watykańskiej: osobisty pielęgniarz papieża ucałował jego trumnę

Noc przed pogrzebem Ojca Świętego bazylika św. Piotra była już zamknięta dla wiernych. Nie oznacza to jednak, że papież Franciszek pozostał w niej sam. Honorową straż trzymała Gwardia Szwajcarska, a modlitwy prowadzili kanonicy bazyliki watykańskiej i siostry zakonne. Franciszka żegnali także jego najbliżsi współpracownicy. Były to chwile bardzo intymne, a zarazem poruszające.

Przy trumnie papieża modlili się m.in. członkowie jego watykańskiej rodziny. Trzej papiescy sekretarze - księża: Juan Cruz Villalon, Manuel Pellizzon i Fabio Salerno. Obecni byli także świeccy, którzy do ostatnich chwil wspierali Franciszka. Jego osobisty pielęgniarz Massimiliano Strappetti i pomagający mu w codziennych czynnościach - Piergiorgio Zanetti i Daniele Cherubini. Każdy z nich pożegnał się z Ojcem Świętym, całując jego trumnę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję