Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (12)

Psalm 36 (35)* Złośliwość bezbożnika, dobroć Boga

Niedziela Ogólnopolska 35/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Psalm z Jutrzni na środę I tygodnia

1. Za każdym razem, gdy rozpoczyna się dzień pracy i relacji międzyludzkich, istnieją dwie możliwości fundamentalnych postaw, które każdy może przyjąć: wybrać dobro albo ulec złu. Psalm 36, którego przed chwilą wysłuchaliśmy, przedstawia właśnie te dwie przeciwstawne postawy. Z jednej strony, istnieje ktoś, kto będąc jeszcze w pościeli, zamierza zło; z drugiej zaś strony, jest człowiek, szukający Bożego światła, które stanowi "źródło życia" (Ps 36, 10). Wielkiej przewrotności złego sprzeciwia się nieskończona dobroć Boga, żywego źródła, które orzeźwia, i światła, które oświeca wiernego.
Istnieją zatem dwie kategorie ludzi, których opisuje modlitwa psalmodyczna, przed chwilą proklamowana, i którą Liturgia Godzin proponuje w Jutrzni na środę I tygodnia.
2. Pierwszy opis, który proponuje nam Psalmista, jest obrazem grzesznika (Ps 36, 2-5). W jego wnętrzu - jak mówi oryginalne słowo hebrajskie - znajduje się "nieprawość, [która] mówi do bezbożnika" ( Ps 36, 2). Wyrażenie to jest bardzo mocne. Odsyła nas do myślenia o słowie szatańskim, które kontrastuje ze słowem Bożym, rozbrzmiewając w sercu i w mowie bezbożnika. Zło wydaje się być w nim naturalnie złączone z jego najgłębszą rzeczywistością, w ten sposób, że owocuje ono w słowach i czynach (por. Ps 36, 3-4). Przeżywa on swoje dni, wybierając "niedobrą drogę" od wczesnego ranka, gdy przebywa jeszcze " na swoim łożu" (Ps 36, 5), aż do wieczora, gdy kładzie się do snu. Ten stały wybór bezbożnika płynie z jego nastawienia, które angażuje całą jego egzystencję i rodzi śmierć.
3. Psalmista całkowicie ukierunkowany jest jednak ku innemu obrazowi, w którym pragnie siebie zobaczyć: ku obrazowi człowieka szukającego oblicza Boga (por. Ps 36, 6-13). Wznosi on prawdziwą pieśń na cześć miłości Bożej (por. Ps 36, 6-11), po której następuje błagalne wezwanie o uwolnienie od złudnych ciemności zła i przyodzianie na zawsze przez światło łaski.
Tworzy się w tej pieśni prawdziwa litania słów, które celebrują rysy Boga miłości: łaska, wierność, sprawiedliwość, sąd, zbawienie, opiekuńczość, hojność, słodkość, życie i światło. Na szczególną uwagę zasługują cztery z tych Bożych rysów, wyrażone słowami hebrajskimi, które mają głębsze znaczenie, niż wynika to z tłumaczeń na języki współczesne.
4. Dotyczy to przede wszystkim słowa heMsed - "łaska", które łączy się z wiernością, miłością, uczciwością i łagodnością. Jest to jedno z fundamentalnych słów dla wysławiania przymierza między Bogiem a Jego ludem. Znaczący jest fakt, że słowo to rozbrzmiewa aż 127 razy w Psałterzu, o ponad połowę więcej niż w pozostałych księgach Starego Testamentu.
Jest również słowo emunaMh, które pochodzi od źródłosłowu amen, słowa wiary, które oznacza stałość, bezpieczeństwo i niewzruszoną wierność.
Następnie mamy słowo sedaqaMh - "sprawiedliwość", które ma znaczenie przede wszystkim zbawcze: jest to postępowanie święte i opiekuńcze Boga, który przez swą interwencję w historię uwalnia swego wiernego od zła i niesprawiedliwości.
Mamy wreszcie słowo mishpaMt - "sąd", zgodnie z którym Bóg rządzi swymi stworzeniami, troszcząc się o biednych i uciśnionych, zginając pysznych i mocarzy.
Są to cztery słowa teologiczne, które modlący się powtarza w swoim wyznaniu wiary, gdy wędruje po drogach świata, pewny bliskości Boga miłującego, wiernego, sprawiedliwego i zbawiającego.
5. Do różnych tytułów, którymi Psalmista uwielbia Boga, dołącza on dwa sugestywne obrazy. Jest to obfitość pożywienia, odsyłająca naszą myśl do świętej uczty, którą celebrowano w świątyni na Syjonie, spożywając mięso ofiar sakralnych. Jest również źródło i strumień, których wody orzeźwiają nie tylko wyschnięte usta, ale również duszę ( por. Ps 36, 9-10; Ps 41, 2-3; Ps 62, 2-6). Bóg nasyca i ożywia modlącego się, czyniąc go uczestnikiem swego życia i nieśmiertelności.
Inny obraz płynie z symbolu światła: "W Twej światłości oglądamy światłość" (Ps 36, 10). Jest to światłość, która tryska jak wody wodospadu i jest znakiem objawienia się Boga swojemu wiernemu. Doświadczył tego Mojżesz na Synaju (por. Wj 34, 29-30) i ma to miejsce w życiu chrześcijanina, gdy "z odsłoniętą twarzą wpatruje się w jasność Pańską (...) i upodabnia się do Jego obrazu" (2 Kor 3, 18).
W języku Psalmów "widzieć światło oblicza Boga" - oznacza spotkać Pana w świątyni, gdzie celebruje się modlitwę liturgiczną i słucha słowa Bożego. Również chrześcijanin przeżywa to doświadczenie, gdy celebruje uwielbienie Pana o świcie poranka, zanim wyjdzie na drogi codziennego życia, nie zawsze proste.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejna obrzydliwa książka dla dzieci

2024-11-03 20:30

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

"Welcome to sex" to książka skierowana do młodszych czytelników. Przedstawia sceny seksu, uczy o masturbacji, stosunku analnym i oralnym. Jednym słowem – bulwersuje. Porno dla dzieci – oto program rzekomej edukacji wymyślony przez zwolenników gender - alarmuje Fundacja Życie i Rodzina.

Melissa Kang napisała książkę, o której nawet nie można powiedzieć, że dotyczy edukacji seksualnej czy antykoncepcji. Nie, autorka poszła o krok dalej. Ten swoisty poradnik to połączenie porno, nauki masturbacji oraz wskazówek rodem ze stron dla dorosłych. Czynności, o których przyzwoitemu człowiekowi nie wypada rozmawiać z nikim innym prócz własnej żony, są dokładnie opisywane w książce dla dzieci.
CZYTAJ DALEJ

Człowiek pokory i odwagi

Święty Karol pochodził ze szlacheckiej rodziny Boromeuszów. Urodził się w 1538 r. we Włoszech. Studiował w Mediolanie, a potem w Pawii, gdzie w 1559 r. uzyskał doktorat z prawa cywilnego i kanonicznego. W 23. roku życia został mianowany kardynałem i arcybiskupem Mediolanu (z obowiązkiem pozostawania w Rzymie), mimo że święcenia kapłańskie i biskupie przyjął dopiero dwa lata później – w 1563 r. Jako biskup archidiecezji mediolańskiej w 1564 r. otworzył wyższe seminarium duchowne (jedno z pierwszych na świecie). W kilku innych miastach natomiast założył seminaria niższe, by do seminarium w Mediolanie wstępowali kandydaci już odpowiednio przygotowani. W celu przeprowadzenia koniecznych reform i uzgodnienia uchwał soboru trydenckiego (1545-63) zwołał aż trzynaście synodów diecezjalnych i pięć prowincjalnych. By umożliwić ubogiej młodzieży podjęcie studiów wyższych, założył przy Uniwersytecie w Pawii osobne kolegium. W Mediolanie założył szkołę wyższą filozofii i teologii.
CZYTAJ DALEJ

Prokuratura wszczęła śledztwo ws. usiłowania zabójstwa księdza w Szczytnie

2024-11-04 16:26

[ TEMATY ]

ksiądz

atak

Adobe Stock

Prokuratura Rejonowa w Szczytnie (woj. warmińsko-mazurskie) wszczęła śledztwo w sprawie usiłowania zabójstwa księdza. Czynności procesowe z udziałem zatrzymanego 27-letniego mężczyzny zaplanowano na wtorek - podał PAP rzecznik Prokuratury Okręgowej w Olsztynie Daniel Brodowski.

"Czynności procesowe z udziałem zatrzymanego 27-letniego mężczyzny zaplanowano na wtorek. Mężczyzna jest zatrzymany do sprawy. Nie ma statusu podejrzanego. Czekamy na opinię dotyczącą obrażeń ciała pokrzywdzonego. Zbieramy dowody. Policja wykonuje intensywne czynności procesowe i operacyjne" - wyjaśnił prokurator Brodowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję