Reklama

Krakowskie Forum Kultury Polskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dobro Polski i jej kultury jest wartością najwyższą. Taki pogląd znalazł się u podstaw powołania Krakowskiego Forum Kultury Polskiej. Duchowym jego patronem jest Zbigniew Herbert. Twórców Forum łączy głębokie uznanie dla artyzmu, myśli i postawy poety, który wyznaczył drogowskazy dla naszej kultury w XXI wieku.
Forum nie jest organizacją, związkiem, stowarzyszeniem czy partią, lecz zgromadzeniem ludzi nauki i sztuki, którzy podobnie odczuwają rolę i zadania kultury w Polsce oraz żywią podobne obawy wobec grożących jej niebezpieczeństw. Forum ma być płaszczyzną integracji, wymiany poglądów, wypracowywania nowych kierunków polskiej polityki kulturalnej. Będzie ono formułować postulaty kierowane do odpowiednich władz i instytucji, inspirując zarazem ważne ze społecznego punktu widzenia prace badawcze i popularyzatorskie. Powstało jako wyraz troski o tożsamość narodową, o przywrócenie kulturze właściwego miejsca - kulturze rozumianej jako pewna głęboka misja, a nie tylko jako zabawa intelektualna.
Forum wyłoniło Komitet Honorowy, w skład którego weszli m.in.: prof. dr hab. Adrzej Gołaś - prezydent miasta Krakowa; Halina Herbert-Żebrowska - siostra poety; o. prof. Mieczysław Albert Krąpiec OP - filozof; ks. inf. dr Ireneusz Skubiś - redaktor naczelny tygodnika Niedziela; prof. Henryk Mikołaj Górecki - kompozytor; prof. Stanisław Rodziński - malarz, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; prof. dr hab. Krzysztof Dybciak - historyk literatury, pisarz; Krzysztof Kąkolewski - pisarz; Stefania Woytowicz - śpiewaczka; dr Rafał Żebrowski - historyk; Andrzej Gelberg - redaktor naczelny Tygodnika Solidarność; Michał Kulenty - muzyk, kompozytor; Adam Borowski - dyrektor Wydawnictwa " Volumen"; Janusz Muniak - muzyk; Piotr Szczepanik - pieśniarz; Jerzy Zelnik - aktor; Piotr Boroń - przewodniczący Komisji Kultury i Ochrony Zabytków Rady Miasta Krakowa; Leszek Elektorowicz - pisarz; Jerzy Giza - dyrektor Gimnazjum im. Zbigniewa Herberta; Marek Grechuta - pieśniarz-poeta; prof. dr hab. Ryszard Legutko - filozof; Adam Macedoński - plastyk, dyrektor Instytutu Katyńskiego w Polsce; Tadeusz Malak - aktor; dr Elżbieta Morawiec - krytyk teatralny; dr Andrzej Nowak - redaktor naczelny dwumiesięcznika Arcana; prof. dr hab. Wiesław Paweł Szymański - krytyk literacki, pisarz; Jan Szafraniec - senator RP; Jerzy Biernacki - publicysta.
26 maja br. w sali obrad Rady Miasta Krakowa odbyła się pierwsza konferencja z cyklu spotkań, jakie zaplanowało w tym roku Krakowskie Forum Kultury Polskiej.
Temat konferencji brzmiał: Granice wolności w sztuce. Po powitaniu uczestników konferencji przez przewodniczącego Zespołu Programowego Forum - Stanisława Markowskiego głos zabrał prezydent miasta - prof. Andrzej Gołaś. "Kwestia granic wolności w sztuce staje się dziś paląca - mówił Prezydent. - Społeczeństwo jest epatowane gwałtem, przemocą, pornografią. Kto się temu przeciwstawia, zostaje oskarżony o ksenofobię, konserwatyzm, obskurantyzm, według zasady: kto nie z nami, ten przeciw nam. A to jest także problem prezydenta miasta, np. czy wydać zezwolenie na ryzykowny moralnie koncert? Jeśli zezwolenia nie wyda, będzie zakwalifikowany do ´ciemnogrodu´".
Następnie wykład na temat: Czym jest kultura wygłosił o. prof. Mieczysław Albert Krąpiec. Omówił cztery podstawowe dziedziny, jakie składają się na pojęcie kultury: nauka, moralność, sztuka, religia. Opierając się m.in. na swych książkach: U podstaw rozumienia kultury i Ludzka wolność i jej granice, o. Krąpiec najpierw dał rys historyczny pojęcia kultury, jego ewolucji od czasów starorzymskich aż po czasy najnowsze.
Jeżeli chodzi o sferę moralności, dotyczy ona pytania o cele naszych działań, o motywy. W normalnych warunkach motywy te są dobre, bowiem człowiek normalny zawsze odróżni dobro od zła. Moralność jest jedna, jest wymiarem spełniania dobra. W naszym systemie etyki chrześcijańskiej (bo może być bardzo wiele innych etyk) źródłem dobra jest Bóg-Prawodawca. Moralność stoi u podstaw obyczajowości, a więc i u podstaw tworzenia prawa. O. Krąpiec mocno zaznaczył odrębność naszej polskiej obyczajowości: "Gość w dom - Bóg w dom", otwarcie na bliźniego. Powiedział: "Nigdy przed różnymi czynnikami kultury nie byliśmy zamknięci. Ale pozostajemy sobą - i oby tak było nadal!" .
W świetle wielkich dziedzin tworzących kulturę, granice wolności wyznacza rzeczywistość. A rzeczywistość wyznacza prawdę, dobro i piękno. Piękno poza prawdą i dobrem nie jest pięknem - i to są absolutne granice sztuki.
Podczas spotkania krakowski aktor Tadeusz Malak (członek Komitetu Honorowego) recytował wiersze Zbigniewa Herberta, następnie Stanisław Markowski poinformował o inicjatywie nazwania krakowskiego mostu "Kotlarskiego" (w budowie) imieniem Zbigniewa Herberta i przedłożył zebranym wniosek do Rady Miasta Krakowa w tej sprawie, który obecni podpisali.
Wykład senatora RP Jana Szafrańca nosił tytuł: Sacrum i profanum - refleksje bez licencji. "Jestem zbulwersowany pseudoartystycznymi dokonaniami, jakie przeżywam w swoim środowisku artystycznym w Białymstoku" - J. Szafraniec nawiązał do bluźnierczych spektakli teatralnych: adaptacji Konopielki Edwarda Redlińskiego w Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki (w reż. Piotra Zieniewicza) oraz telewizyjnej wersji sztuki Prorok Ilia Słobodzianka. Senator przypomniał, że wolność - jako podstawowy składnik bytu człowieka - bywa najczęstszym argumentem, którym się szermuje w przypadku, gdy forma i treść czyjejś twórczej manifestacji koliduje z przekonaniami i systemem wartości odbiorcy. Europejska konwencja o telewizji ponadgranicznej ogranicza prawo do wolności prawem człowieka do szacunku dla jego godności. Jeżeli wolność jednego człowieka narusza granice wolności drugiego - mamy do czynienia raczej z samowolą i nadużyciem niż odpowiedzialną wolnością.
Artystyczna prowokacja zaciera granice między sacrum a profanum. Człowiek poddany nieustannej presji mediów przyjmuje postawę submisji - nie chce być "odszczepieńcem", choć bez przekonania - staje się konformistą i milknie. Przynosi to wymierne złe efekty, których współsprawcami stajemy się przez naszą bierność. Do triumfu zła wystarczy, aby uczciwi ludzie nic nie robili.
Kolejnym punktem spotkania było wystąpienie red. Krystiana Brodackiego z Tygodnika Solidarność, członka Zespołu Programowego Forum, na temat satanizmu w Polsce oraz tzw. kultury i sztuki satanistycznej. Przedstawił on historię satanizmu i współczesne jego przejawy, zwłaszcza w sferze działalności estradowej, zwanej heavy metalem. W Polsce można obecnie kupić setki tytułów kaset i płyt z muzyką propagującą cześć dla szatana, nienawiść, przemoc, morderstwa i samobójstwa, a wszystko w imię bezwzględnej walki z chrześcijaństwem, a zwłaszcza z katolicyzmem. Polscy sataniści wydają obszerne periodyki (z dodatkiem płyt), wspierani przez artystów, którzy wypracowali własny styl satanistycznej grafiki, liternictwa, symboliki. W filmie mamy dziś do czynienia ze specjalną kategorią obrazów opartych na satanistycznych bądź satanizujących dziełach prozy. Polskie zespoły satanistyczne znalazły drogę nie tylko do największych sal w Polsce, lecz także do markowych klubów studenckich oraz do radia i telewizji publicznych (np. Telewizji i Radia Kraków), są też nominowane do nagród "Fryderyka". Ich działalność adresowana jest przede wszystkim do dzieci i młodzieży.
Dr Andrzej Waśko z Uniwersytetu Jagiellońskiego (członek Zespołu Programowego Forum) w wykładzie pt. Wolność artysty - mity i rzeczywistość nazwał znaczną część współczesnej sztuki postmodernistycznym kiczem. Skandalizujące ekspozycje plastyczne w warszawskiej "Zachęcie" i inne tego typu wydarzenia w życiu artystycznym ostatnich lat są zwykle traktowane jako świadectwo korzystania przez twórców z wolności artystycznej wypowiedzi. Jednak działania artystów polegające na naruszaniu istotnych dla życia społecznego wartości: religijnych, narodowych, obyczajowych itp. wykraczają poza granice sztuki. Sztuka polega bowiem na tworzeniu przedmiotów intencjonalnych, posiadających wartość estetyczną i wywołujących u odbiorcy reakcje estetyczne.
Jako obywatele demokratycznego państwa artyści korzystają z wolności słowa i wyznania, co jest jednak związane z odpowiedzialnością za sposób, w jaki to czynią.
Artysta plastyk Adam Macedoński poruszył zagadnienie dylematów moralnych w relacji "człowiek-sztuka-technika" w aspekcie historycznym. Sztuka była potrzebą człowieka nawet w najwcześniejszym stadium jego rozwoju, kiedy korzystał jeszcze z prymitywnych technik. W naszych czasach jesteśmy zewsząd otoczeni tzw. sztuką. Jej nadmiar pomniejsza znaczenie sztuki i jej wpływ. Ilość nie przechodzi w jakość. W malarstwie artyści zaczynają odchodzić od kanonów piękna, chcąc czymś zaskoczyć czy zaznaczyć się w historii. Tak dochodzi do degeneracji. Popularyzacja sztuki w XX wieku przyczyniła się do obniżenia wartości moralnej sztuki. Konsument sztuki, znudzony podawaną mu masą "sieczki" w telewizji, internecie czy reklamie, nie wie, jak i co wybrać.
Adam Chmielowski mówił, że sztuka to nitka, która prowadzi do Boga. Dziś widzimy, że sztuka często jest nitką, która może prowadzić do Jego największego wroga - szatana. Celem ludzi świadomych będzie pomaganie odbiorcom sztuki, jak odnajdywać tę nitkę, która prowadzi do Boga.
Kulminacją tegorocznych prac Forum będzie dwudniowy kongres w grudniu. Przewiduje się wydanie publikacji zawierających materiały tak z cyklu konferencji, jak i z kongresu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozmowa z Ojcem - #V niedziela wielkanocna

2024-04-27 10:33

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Wzór pracowitości i pobożności

Niedziela sosnowiecka 18/2021, str. IV

[ TEMATY ]

św. Zyta

Piotr Lorenc/Niedziela

Wizerunek św. Zyty w sosnowieckiej bazylice katedralnej

Wizerunek św. Zyty w sosnowieckiej bazylice katedralnej

Święta Zyta jest znana w diecezji z przepięknego ołtarza w sosnowieckiej bazylice katedralnej, którego konserwacja jest właśnie na ukończeniu.

Neobarokowy, drewniany ołtarz św. Zyty jest polichromowany i złocony. Między dwoma kolumnami znajduje się obraz św. Zyty. W środku zwieńczenia nastawy jest ozdobny kartusz z monogramem Matki Bożej. Po bokach są ustawione dwie figury: św. Barbary i św. Łucji. Ołtarz jest dziełem Pawła Turbasa i powstał w latach 1904–1906. – Od ponad roku ołtarz przechodzi kapitalny remont. Zdemontowane elementy snycerki trafiły do krakowskiej pracowni Aleksandra Piotrowskiego „Rearte”, gdzie zostały poddane gruntownej konserwacji. Natomiast mensa ołtarza pozostała w katedrze i była odnawiana na miejscu. Mieliśmy takie założenie, że remont miał być zakończony na Wielkanoc 2020 r., ale z powodu pandemii i kwarantanny, którą przechodzili kolejni pracownicy, tempo prac uległo nieznacznemu opóźnieniu – wyjawia kulisy renowacji ks. Jan Gaik, proboszcz parafii katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu.

CZYTAJ DALEJ

Kosowo: Premier zapowiedział legalizację związków partnerskich osób tej samej płci

2024-04-27 17:07

[ TEMATY ]

LGBT

Kosowo

Adobe Stock

Premier Kosowa Albin Kurti zapowiedział legalizację związków partnerskich osób tej samej płci - przekazał w sobotę portal Klix.

"Kosowo dołoży wszelkich starań, aby wkrótce stać się drugim po Czarnogórze krajem Bałkanów Zachodnich, który gwarantuje swoim obywatelom prawo do związków partnerskich osób tej samej płci. Będziemy ciężko pracować, aby osiągnąć (ten cel) w najbliższej przyszłości" - powiedział Kurti, dodając, że do zmiany w kosowskim prawie może dojść już w maju.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję