Nierozerwalność związku strony duchowej i materialnej natury
ludzkiej decyduje o tym, że Kościół i państwo, posiadając autonomiczną
dziedzinę uprawnień, spotykają się ze sobą w trosce o dobro osoby
ludzkiej. Stąd rodzi się postulat rozwoju współpracy wzajemnej tych
dwóch instytucji.
Obydwie społeczności są "w swoim zakresie najwyższe",
a więc niezależne, ale ponieważ skupiają te same osoby, winna między
nimi panować harmonia i współpraca. Takie rozwiązanie stosunku Kościoła
do państwa przyjmowało chrześcijaństwo od dawna. Pojawia się ono
w nauce Ojców Kościoła i papieży od pierwszych wieków chrześcijaństwa.
Tak uczył św. Ambroży, św. Jan Chryzostom, św. Augustyn, papież Gelazy
I. Mówili oni o "braterskiej" współpracy Kościoła i państwa, o współdziałaniu "
jak ojciec i matka".
Do zdrowej współpracy Kościoła i państwa niezbędne jest
prowadzenie dialogu. Jest on jednak możliwy jedynie przy spełnieniu
kilku warunków, do których należą: dobra wola obydwu stron, zapewnienie
równych szans powodzenia dialogu oraz dążenie do kompromisu zawierającego
consensus.
W ten dialog Kościoła z instytucjami politycznymi wpisuje
się najnowsza publikacja znanego wykładowcy nauki społecznej Kościoła,
rektora Seminarium Duchownego Ojców Paulinów w Krakowie, duszpasterza
i cenionego prelegenta, o. Jana Mazura - "Politologia chrześcijańska"
. Wydana została w Częstochowie jako 118. tom serii Biblioteka "Niedzieli"
. Książka ta jest uporządkowanym wykładem chrześcijańskiego sposobu
myślenia o polityce, partiach, demokracji, państwie, wyborach i kulturze
politycznej.
Kościół w państwie może przyczyniać się do usuwania krzywd
i niesprawiedliwości społecznych oraz troszczyć się o porządek i
pokój społeczny. Czyni to środkami odmiennymi niźli państwo, które
posługuje się prawem. Kościół opiera się na normach moralnych. Encyklika
Mater et Magistra mówi o podwójnym darze, który Kościół winien zapewnić
światu: jest nim dar nauczania społecznego i dar społecznego działania.
Jednak, jak podkreślił Jan Paweł II w czasie spotkania z przedstawicielami
władz państwowych Polski 2 czerwca 1979 r.: "Kościół dla swojej działalności
nie pragnie żadnych przywilejów, a tylko i wyłącznie tego, co jest
niezbędne do spełnienia jego misji".
Sobór Watykański II przyznał państwu prawo do regulacji
swobód religijnych. W Deklaracji o wolności religijnej Dignitatis
humanae czytamy, że "społeczeństwu cywilnemu przysługuje prawo do
bronienia się przeciwko nadużyciom, jakie mogłyby się pojawiać pod
pretekstem korzystania z wolności religijnej (...) musi się to jednak
dokonywać nie w sposób arbitralny, ani nie przez niesprawiedliwe
sprzyjanie jednej tylko ze stron, ale wedle norm prawnych, dostosowanych
do obiektywnego porządku moralnego" (DWR 7). Aby ta obrona była skuteczna,
należy wpierw poznać mechanizmy rządzące funkcjonowaniem instytucji
politycznych. Publikacja o. Jana Mazura czyni to w sposób kompetentny
i przystępny, przez co może stać się dobrym podręcznikiem wiedzy
społecznej dla oddziałów Akcji Katolickiej, stowarzyszeń i organizacji
katolickich oraz wszystkich zainteresowanych społecznym życiem swego
kraju. Nie jest to jednak publikacja w jakikolwiek sposób "partyjna"
- w sensie propagowania określonej opcji politycznej. W tym zakresie
problemowym o. Jan Mazur pozostaje wierny istotnym założeniom Magisterium
Kościoła. W tym duchu także przemawia do czytelników Politologia
chrześcijańska o. Jana Mazura.
Książkę można zamawiać pod adresem: Redakcja Tygodnika Katolickiego "Niedziela", ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa, tel. ( 0-34) 365-19-17, fax (0-34) 366-48-93.
Pomóż w rozwoju naszego portalu