W deszczowej i chłodnej pogodzie wierni przeszli wzdłuż Via Dolorosa, aby modlić się i medytować przy 14 stacjach męki Jezusa. W odróżnieniu od poprzednich lat arabskojęzyczni katolicy Jerozolimy włączyli się w Drogę Krzyżową poprowadzoną przez franciszkańską Kustodię Ziemi Świętej. Procesje zabezpieczała izraelska policja.
W Wielki Piątek zwykle tysiące pielgrzymów przybywa do Jerozolimy, aby przejść Drogą Krzyżową Jezusa. Kończy się ona przy Bazylice Grobu Świętego, gdzie sześć chrześcijańskich wyznań odprawia swoje nabożeństwa według ściśle określonego harmonogramu. W ubiegłym roku procesja odbyła się bez udziału wiernych ze względu na obowiązujące wtedy ograniczenia związane z pandemią koronawirusa . Tylko franciszkański kustosz o. Francesco Patton wraz z trzema innymi franciszkanami przeszedł przez zamkniętą Via Dolorosa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Zazwyczaj w Wielki Piątek do Jerozolimy przybywają tysiące pielgrzymów, by uczestniczyć w Drodze Krzyżowej. Kończy się ona w bazylice Grobu Świętego, gdzie według ściśle określonego podziału czasowego sprawuje swoje nabożeństwa sześć wyznań. Jakichkolwiek zmian porządku nie dopuszcza ustalona w XIX wieku regulacja, tzw. status quo. Z tego powodu katolicka uroczystość Wielkanocy jest sprawowana w bazylice Grobu Świętego w godzinach porannych w Wielką Sobotę.
Reklama
Zgodnie z kilkusetletnim zwyczajem pielęgnowanym przez franciszkanów, wieczorem w Wielki Piątek odbywa się tradycyjne zdjęcie z Krzyża i złożenie do grobu. W tym celu z krzyża na Golgocie zostaje zdjęta drewniana figura Jezusa, namaszczona na kamieniu namaszczenia i przeniesiona do grobu.
Grób Pański w położonej na Starym Mieście w Jerozolimie bazylice jest jednym z najważniejszych miejsc chrześcijaństwa. Kaplica powstała w miejscu, gdzie w wydrążonej grocie, na skalnej półce złożono zdjęte z krzyża, zawinięte w całun ciało Jezusa. Ścianę za nią zdobią trzy obrazy Zmartwychwstania. Każdy z nich należy do innej wspólnoty chrześcijańskiej: katolików, Ormian i Greków.
Chrześcijanie czczą w tym miejscu ukrzyżowanie, złożenie do grobu i zmartwychwstanie Jezusa. Dla wyznawców prawosławia nie jest to Bazylika Grobu Pańskiego, lecz kościół Zmartwychwstania (Anastasis). Każdego roku świątynię odwiedzają setki tysięcy pielgrzymów.
Badania współczesnej archeologii potwierdzają, że wiele przemawia za tym, iż grób Jezusa mógł znajdować się na terenie obecnej bazyliki. Przed dwoma tysiącami lat miejsce to znajdowało się poza murami miasta. Pierwszą świątynię w tym miejscu wzniesiono w czasach cesarza Konstantyna w 335 r. Po zniszczeniach w VII, XI i XIX wieku zawsze odbudowywano i uzupełniano to miejsce i w efekcie powstała mieszanina małych kościółków, kaplic i przybudówek. Największe zniszczenia spowodował pożar w 1808 r. Cała budowla rozpościera się na powierzchni o wymiarach około 100 na 120 metrów.
Reklama
Bazylika Grobu Świętego jest dziś wspólną własnością różnych wyznań. Największą część zajmują prawosławni oraz katolicy łacińscy i Ormianie. Małe części świątyni należą do wyznawców Kościołów koptyjskiego, syryjskiego i etiopskiego.
W tym roku Kościoły tradycji wschodniej obchodzą Niedzielę Zmartwychwstania, 2 maja. Centralnym punktem uroczystości jest licząca 1 200 lat liturgia „Świętego Ognia”. Będzie ona sprawowana wieczorem 1 maja. Według prawosławnej tradycji na jej zakończenie w kaplicy uważanej jako grób Chrystusa w cudowny sposób zapalony płomień jest przekazywany do różnych miejscowości w kraju a także zostanie przewieziony siedmioma specjalnymi samolotami do różnych krajów, w których prawosławni stanowią większość mieszkańców.
W sobotni wieczór kończy się również trwające tydzień żydowskie Święto Paschy, które upamiętnia exodus Żydów z Egiptu. Także muzułmański miesiąc postu Ramadanu również przypada na wiosnę tego roku i ma się rozpocząć wieczorem 12 kwietnia.