18 stycznia br. prof. Stefan Stuligrosz, twórca i dyrygent chóru "Poznańskie Słowiki", odbierze w Watykanie tytuł doktora honoris causa Papieskiego Instytutu Muzyki Sakralnej. Tytuł ten stanowi uhonorowanie długoletniej pracy i twórczości pedagoga i wychowawcy kilku pokoleń muzyków, dyrygenta i kompozytora muzyki sakralnej. Trudno oprzeć się wrażeniu, iż tytuł ten jest również wspaniałą nagrodą za skomponowane przez Pana Profesora w Roku Jubileuszowym i nagrane z "Poznańskimi Słowikami" "Msze polskie".
Dwanaście Mszy polskich na jednogłosowy śpiew z towarzyszeniem
organowym prof. Stefan Stuligrosz skomponował w trosce o charakter
muzyki sakralnej, zgodnej z powagą Eucharystii. Jak podkreśla Pan
Profesor, do spełnienia tego warunku potrzeba podstawowego założenia
muzyki liturgicznej, czyli charakteru gregoriańskiego, na którym
oparty jest śpiew Kościoła katolickiego. W zbiorze siedem pierwszych
mszy czerpie zatem swą melodykę z chorału gregoriańskiego, który
jest tu cytowany dosłownie, parafrazowany lub odpowiednio do tekstów
polskich skracany bądź poszerzany. Do grupy tej należą: Msza polska
na motywach gregoriańskich. Na okres Adwentu i Wielkiego Postu; Msza
polska na tematach gregoriańskich I; Msza polska na motywach gregoriańskich
II; Msza polska na motywach gregoriańskich III; Msza polska "Anielska". Na motywach gregoriańskich; Msza polska psalmodyczna oraz Msza
polska radosna.
Dwie Msze polskie przeznaczone zostały na uroczystości
maryjne, są to: Msza polska "Bogurodzica", na podstawie pradawnego
polskiego hymnu maryjnego oraz Polska Msza Maryjna. Na motywach Godzinek
do Najświętszej Maryi Panny.
Najłatwiejszymi do zapamiętania i zaśpiewania są trzy
ostatnie w zbiorze msze, nie posiadające gregoriańskiego charakteru:
Msza polska na śpiew unisono z organami, Msza polska na śpiew ludu
z organami oraz Msza polska "Chwalebna" na śpiew ludu z towarzyszeniem
chóru i organów. Spośród nich najciekawsza wydaje się ta ostatnia,
która jest utworem dialogowanym - śpiew ludu przeplatany jest z czterogłosowymi
epizodami chóralnymi. Tam, gdzie nie ma chórów parafialnych, może
być ona śpiewana w całości przez lud, który wykonuje w takiej sytuacji
melodię najwyższego głosu chóralnego. Epizody chóralne Mszy Chwalebnej
mogą być również modyfikowane w seminariach duchownych czy zakonach.
Tam fragmenty chóralne mogą być wykonywane w dwugłosie: w seminariach
głosy wyższe wykonują partie przeznaczone dla sopranów, głosy niższe
partie basów; w zgromadzeniach żeńskich natomiast należy śpiewać
partie sopranu i altu.
Warto podkreślić wybitnie użytkowy charakter dwunastu
Mszy polskich, osiągnięty dzięki niezwykłej prostocie kompozycji.
Utwory te są łatwe do zapamiętania i zaśpiewania, co sprawi, iż z
pewnością po ich rozpropagowaniu rozbrzmiewać będą we wszystkich
świątyniach polskich. Tym bardziej, iż zyskały one aprobatę Stolicy
Apostolskiej.
Msze polskie są dostępne w formie zapisu nutowego z organowym
towarzyszeniem oraz w nagraniu płytowym, dokonanym w dniach 26-28
czerwca 2000 r. w kościele Księży Zmartwychwstańców w Poznaniu, w
którym prócz Chóru Chłopięcego i Męskiego Państwowej Filharmonii
w Poznaniu "Poznańskie Słowiki" pod dyr. prof. Stefana Stuligrosza
udział wziął Robert Hauptmann (organy).
Pomóż w rozwoju naszego portalu