1."Radujmy się w Panu, wykrzykujmy ze świętej radości:
zbawienie objawiło się światu. Alleluja". Tymi słowami liturgia zaprasza
nas dzisiaj, abyśmy zanurzyli się w "świętej radości" Bożego Narodzenia.
Na początku nowego roku wołanie to ukierunkowuje nas ku całkowitemu
przeżywaniu go w świetle Chrystusa, którego zbawienie objawiło się
w świecie wszystkim ludziom.
Czas Bożego Narodzenia na nowo proponuje uwadze chrześcijan
tajemnicę Jezusa oraz Jego dzieło zbawienia. W żłóbku Kościół adoruje
wielką tajemnicę Wcielenia: Dziecię, które kwili w objęciach Maryi,
jest Słowem Przedwiecznym, które zanurzyło się w czasie i przyjęło
ludzką naturę zranioną przez grzech, aby ją wcielić w Siebie i odkupić.
Każda ludzka rzeczywistość, każde doczesne wydarzenie nabiera w ten
sposób wymiaru wiecznego: w osobie Wcielonego Słowa stworzenie zostaje
w cudowny sposób wyniesione.
Św. Augustyn pisze: "Bóg stał się człowiekiem, ażeby
człowiek stał się Bogiem". Między niebem a ziemią został definitywnie
ustanowiony most: w Człowieku - Bogu ludzkość odnajduje drogę do
Nieba. Syn Maryi jest uniwersalnym Pośrednikiem, Najwyższym Kapłanem.
Każdy czyn tego Dziecięcia jest tajemnicą ukierunkowaną na objawienie
bezgranicznej dobroci Boga.
2.W grocie betlejemskiej wyraża się z rozbrajającą
prostotą nieskończona miłość, którą Bóg otacza każdego człowieka.
W żłóbku kontemplujemy Boga, który dla nas stał się człowiekiem.
Św. Franciszek z Asyżu zaproponował przekazanie tego
orędzia przez żywy żłóbek w Greccio, który zainicjował 25 grudnia
1223 r. Jego biograf - Tomasz z Celano opowiada, że promieniował
on radością, ponieważ w tej wzruszającej scenie jaśniała ewangeliczna
prostota, była tam pochwała ubóstwa oraz zalecenie pokory. Biograf
kończy opowiadanie, zauważając, że "po tym uroczystym czuwaniu każdy
powrócił do domu pełen prawdziwej radości" (por. Vita prima, rozdz.
XXX, 86, 479).
Zaskakująca jest intuicja św. Franciszka: żłóbek nie
tylko jest nowym Betlejem, gdyż przypomina wydarzenie historyczne
i aktualizuje jego przesłanie, ale jest równocześnie okazją do pocieszenia
i radości: jest to dzień radości, czas wesela. Tenże Tomasz z Celano
zauważa, że ta noc Bożego Narodzenia była jasna jak pełny dzień oraz
przyjemna dla ludzi i zwierząt (por. tamże, 85, 469).
3.W Żłóbku celebrujemy przymierze między Bogiem
a człowiekiem, między ziemią a niebem. Betlejem, miejsce radości,
staje się również szkołą dobroci, ponieważ tam objawiły się miłość
i miłosierdzie, które łączą Boga ze swoimi dziećmi. Tam potwierdza
się widzialnie braterstwo, które powinno łączyć tych wszystkich,
którzy w wierze są braćmi, ponieważ są synami jedynego Ojca Niebieskiego.
W tej przestrzeni jedności Betlejem jaśnieje jako dom,
w którym wszyscy mogą znaleźć pożywienie. Etymologicznie nazwa ta
oznacza "dom chleba". Tutaj zapowiada się już, w pewien sposób, paschalną
tajemnicę Eucharystii. W Betlejem, prawie jakby na symbolicznym ołtarzu,
celebruje się już Życie, które nie umiera i zostaje dane do skosztowania
ludziom wszystkich czasów jako pokarm nieśmiertelności, który jest "
chlebem pielgrzymów, prawdziwym chlebem synów" (Sekwencja z Bożego
Ciała). Tylko Odkupiciel, narodzony w Betlejem, może nasycić najgłębsze
oczekiwania ludzkiego serca, złagodzić cierpienia i uleczyć rany.
4.W grocie betlejemskiej widzimy Maryję, która
za sprawą Ducha Świętego wydała na świat Syna Bożego, "niewiastę
posłuszną Duchowi Świętemu, niewiastę, która milczy i słucha, niewiastę
nadziei, która potrafiła, jak Abraham, przyjąć wolę Bożą, wierząc
nadziei wbrew nadziei (Rz 4, 18)"
(Tertio millennio adveniente, 48), Madonnę jaśniejącą jako
wzór dla tych, którzy całym sercem wierzą Bożym obietnicom.
Razem z Nią oraz z Józefem pozostajemy w adoracji przed
żłóbkiem betlejemskim, podczas gdy unosi się ku niebu nasze błagalne
wezwanie: "Niech zajaśnieje Twoje oblicze, Panie, wybaw nas, Panie!".
Umocnieni darem narodzin Zbawiciela, wzmocnijmy nasze
zaangażowanie w tych ostatnich dniach Roku Świętego. Otwórzmy serce
Chrystusowi, jedynej i uniwersalnej drodze, która prowadzi do Boga.
W ten sposób będziemy mogli wejść w nowy rok z mocną ufnością. W
tej drodze niech nas wspomaga potężne wstawiennictwo Maryi, Dziewicy
wiernej, milczącego świadka tajemnicy betlejemskiej.
Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin
Pomóż w rozwoju naszego portalu