Reklama

Dni Wielkiego Jubileuszu

Zanurzeni w "świętej radości" Bożego Narodzenia

Niedziela Ogólnopolska 2/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1."Radujmy się w Panu, wykrzykujmy ze świętej radości: zbawienie objawiło się światu. Alleluja". Tymi słowami liturgia zaprasza nas dzisiaj, abyśmy zanurzyli się w "świętej radości" Bożego Narodzenia. Na początku nowego roku wołanie to ukierunkowuje nas ku całkowitemu przeżywaniu go w świetle Chrystusa, którego zbawienie objawiło się w świecie wszystkim ludziom.
Czas Bożego Narodzenia na nowo proponuje uwadze chrześcijan tajemnicę Jezusa oraz Jego dzieło zbawienia. W żłóbku Kościół adoruje wielką tajemnicę Wcielenia: Dziecię, które kwili w objęciach Maryi, jest Słowem Przedwiecznym, które zanurzyło się w czasie i przyjęło ludzką naturę zranioną przez grzech, aby ją wcielić w Siebie i odkupić. Każda ludzka rzeczywistość, każde doczesne wydarzenie nabiera w ten sposób wymiaru wiecznego: w osobie Wcielonego Słowa stworzenie zostaje w cudowny sposób wyniesione.
Św. Augustyn pisze: "Bóg stał się człowiekiem, ażeby człowiek stał się Bogiem". Między niebem a ziemią został definitywnie ustanowiony most: w Człowieku - Bogu ludzkość odnajduje drogę do Nieba. Syn Maryi jest uniwersalnym Pośrednikiem, Najwyższym Kapłanem. Każdy czyn tego Dziecięcia jest tajemnicą ukierunkowaną na objawienie bezgranicznej dobroci Boga.
2.W grocie betlejemskiej wyraża się z rozbrajającą prostotą nieskończona miłość, którą Bóg otacza każdego człowieka. W żłóbku kontemplujemy Boga, który dla nas stał się człowiekiem.
Św. Franciszek z Asyżu zaproponował przekazanie tego orędzia przez żywy żłóbek w Greccio, który zainicjował 25 grudnia 1223 r. Jego biograf - Tomasz z Celano opowiada, że promieniował on radością, ponieważ w tej wzruszającej scenie jaśniała ewangeliczna prostota, była tam pochwała ubóstwa oraz zalecenie pokory. Biograf kończy opowiadanie, zauważając, że "po tym uroczystym czuwaniu każdy powrócił do domu pełen prawdziwej radości" (por. Vita prima, rozdz. XXX, 86, 479).
Zaskakująca jest intuicja św. Franciszka: żłóbek nie tylko jest nowym Betlejem, gdyż przypomina wydarzenie historyczne i aktualizuje jego przesłanie, ale jest równocześnie okazją do pocieszenia i radości: jest to dzień radości, czas wesela. Tenże Tomasz z Celano zauważa, że ta noc Bożego Narodzenia była jasna jak pełny dzień oraz przyjemna dla ludzi i zwierząt (por. tamże, 85, 469).
3.W Żłóbku celebrujemy przymierze między Bogiem a człowiekiem, między ziemią a niebem. Betlejem, miejsce radości, staje się również szkołą dobroci, ponieważ tam objawiły się miłość i miłosierdzie, które łączą Boga ze swoimi dziećmi. Tam potwierdza się widzialnie braterstwo, które powinno łączyć tych wszystkich, którzy w wierze są braćmi, ponieważ są synami jedynego Ojca Niebieskiego.
W tej przestrzeni jedności Betlejem jaśnieje jako dom, w którym wszyscy mogą znaleźć pożywienie. Etymologicznie nazwa ta oznacza "dom chleba". Tutaj zapowiada się już, w pewien sposób, paschalną tajemnicę Eucharystii. W Betlejem, prawie jakby na symbolicznym ołtarzu, celebruje się już Życie, które nie umiera i zostaje dane do skosztowania ludziom wszystkich czasów jako pokarm nieśmiertelności, który jest " chlebem pielgrzymów, prawdziwym chlebem synów" (Sekwencja z Bożego Ciała). Tylko Odkupiciel, narodzony w Betlejem, może nasycić najgłębsze oczekiwania ludzkiego serca, złagodzić cierpienia i uleczyć rany.
4.W grocie betlejemskiej widzimy Maryję, która za sprawą Ducha Świętego wydała na świat Syna Bożego, "niewiastę posłuszną Duchowi Świętemu, niewiastę, która milczy i słucha, niewiastę nadziei, która potrafiła, jak Abraham, przyjąć wolę Bożą, wierząc nadziei wbrew nadziei (Rz 4, 18)"
(Tertio millennio adveniente, 48), Madonnę jaśniejącą jako wzór dla tych, którzy całym sercem wierzą Bożym obietnicom.
Razem z Nią oraz z Józefem pozostajemy w adoracji przed żłóbkiem betlejemskim, podczas gdy unosi się ku niebu nasze błagalne wezwanie: "Niech zajaśnieje Twoje oblicze, Panie, wybaw nas, Panie!".
Umocnieni darem narodzin Zbawiciela, wzmocnijmy nasze zaangażowanie w tych ostatnich dniach Roku Świętego. Otwórzmy serce Chrystusowi, jedynej i uniwersalnej drodze, która prowadzi do Boga. W ten sposób będziemy mogli wejść w nowy rok z mocną ufnością. W tej drodze niech nas wspomaga potężne wstawiennictwo Maryi, Dziewicy wiernej, milczącego świadka tajemnicy betlejemskiej.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pasterka na Wawelu

2024-12-25 22:49

Biuro Prasowe AK

    - 2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.

    W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów – jak wyjaśniał – czas jawi się jako „chronos” – przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. – Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat – święty czas kairós. – Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości – wskazywał metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Św. Szczepan

[ TEMATY ]

św. Szczepan

Stefanus / pl.wikipedia.org

W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, 26 grudnia, Kościół katolicki wspomina św. Szczepana, diakona i pierwszego męczennika.

Autor Dziejów Apostolskich podaje, że był on jednym z siedmiu diakonów młodego Kościoła, wybranym do sprawowania opieki nad wdowami i ubogimi (Dz 6, 1-6). Kiedy gorliwością głoszenia Ewangelii, czynieniem znaków i cudów naraził się starszyźnie żydowskiej i kiedy Żydzi nie mogli w dyskusji sprostać mądrości i Duchowi, z którego natchnienia Szczepan przemawiał, podburzyli oni lud, postawili w Sanhedrynie fałszywych świadków przeciw Szczepanowi i oskarżając o bluźnierstwo przeciw świątyni i Prawu, doprowadzili do ukamienowania go (Dz 6,7 - 7,60).
CZYTAJ DALEJ

Papież apeluje o pokój i darowanie długów krajom najuboższym

2024-12-26 13:38

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Po odmówieniu modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty przypomniał o znaczeniu otwarcia Drzwi Świętych w rzymskim więzieniu Rebibbia, zaapelował o apeluj o pokój i darowanie długów krajom najuboższym.

Pozdrawiam was wszystkich, rzymian, pielgrzymów z Włoch i z różnych krajów. Myślę, że wielu z was odbyło jubileuszową podróż do Drzwi Świętych Bazyliki św. Piotra. Jest to piękny znak, który wyraża sens naszego życia: iść na spotkanie z Jezusem, który nas miłuje i otwiera nam swoje ciało, abyśmy mogli wejść do Jego Królestwa miłości, radości i pokoju. Dziś rano otworzyłem pierwsze Drzwi Święte po tych w Bazylice św. Piotra w rzymskim więzieniu Rebibbia - była to, że, tak powiem katedra cierpienia i nadziei.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję